• Blå Flygare

Tygblöjetråden 24

Det här är tråden för oss som använder tygblöjor, vill använda tygblöjor eller bara är nyfikna på tygblöjor.
    Alla frågor är välkomna!

Tråden är dock längre än ditt bredband, så det är OK att fråga utan att ha läst hela tråden först.

För att du som är nykomling inte ska känna dig utanför i diskussionerna har vi en förklaring till vad som menas med de olika benämningarna på tygblöjorna och materialen samt hur de används i trådens första inlägg.

Dit kommer du om du klickar på den lilla symbolen
    ...längst till vänster vid sidnumren.

Där finns också vår länklista som tar dig till tips och tricks med blöjanknytning, recensioner och betygssättning av modellerna, butiker där du kan köpa blöjor, mönster till blöjor att sy själv m.m.

Förkortningsförvirring? Här är en lathund för våra vanligaste förkortningar:

AIO=All-in-one * BBh=Baby Beehinds * Bbs=Blueberrys BG=Bum Genious

BH=Baby Heaven * Bhr=Bum Hugger * BM=Bambino Mio * FB=Fuzzi Bunz

GAD=Green Acre Designs * HH=Happy Heinys * HeH=Hemp Hour * IV=Imse Vimse

MA=Magic Alls * MOE=Mother Of Eden * MT=Mommys Touch * PP=Pea Pods

SWB=Swaddlebees * WO=Wonderoos

Förra tråden: www.familjeliv.se/Forum-11-269/m49335180.html

• Svar på tråden Tygblöjetråden 24
  • MammaEmilie
    yrväder skrev 2010-04-14 22:18:57 följande:
    Ja om det finns.
    Tack för så snabt svar {#lang_emotions_wink} Väntar mitt första barn bf 13 juni. Har bestämt oss för att använda tygblöjor vikblöja med ullbyxa. Ska beställa nästa vecka så man är förberädd.
  • Moson
    MammaEmilie skrev 2010-04-14 22:22:40 följande:
    Tack för så snabt svar  Väntar mitt första barn bf 13 juni. Har bestämt oss för att använda tygblöjor vikblöja med ullbyxa. Ska beställa nästa vecka så man är förberädd.
    Vi tvättar med tvättnötter hemma. När man använder rutvävda vikblöjor är även Snappis grymt bra att ha, speciellt när man har ullbyxor då sitter blöjan på plats ordentligt.
    http://www.glimmabutik.se/ har både Snappi, tvättnötter och tygblöjor.
  • Ekorrfamiljen

Klistrar in ett inlägg från Theomama som hamnat i en gammal (men öppnad) tygblöjetråd:

"Hej! Har inte läst alla inlägg så svaret kanske redan finns, ni får ha överseende med detta.
    Jag har nu inhandlat bambino mio blöjbyxor (3st) och bomullsblöjor (12st). Frågan är hur blöjan ska vikas, har läst att den bara kan vikas på längden till en "korv" men då blir den jättelång och borde sticka ut i fram och i bak. Nu har jag vikt två ggr (i tredjedelar) på ena hållet, till en "korv" och sedan vikt på långden en gång så den blir kortare och tjockare. Problemet är att jag tycker det blir så klumpigt då. Hur gör man?? Hoppas ni förstod hur jag menade...svårt att förklara.

Tack på förhand för svar från er erfarna tygis-användare!"
    Tin 950103, Saga 961003, Vendel 060504, Vemund 091111
  • Moson
    Ekorrfamiljen skrev 2010-04-16 13:08:33 följande:
    Klistrar in ett inlägg från Theomama som hamnat i en gammal (men öppnad) tygblöjetråd: "Hej! Har inte läst alla inlägg så svaret kanske redan finns, ni får ha överseende med detta. Jag har nu inhandlat bambino mio blöjbyxor (3st) och bomullsblöjor (12st). Frågan är hur blöjan ska vikas, har läst att den bara kan vikas på längden till en "korv" men då blir den jättelång och borde sticka ut i fram och i bak. Nu har jag vikt två ggr (i tredjedelar) på ena hållet, till en "korv" och sedan vikt på långden en gång så den blir kortare och tjockare. Problemet är att jag tycker det blir så klumpigt då. Hur gör man?? Hoppas ni förstod hur jag menade...svårt att förklara. Tack på förhand för svar från er erfarna tygis-användare!"
    http://www.thenappylady.co.uk/public/articledetails.aspx?id=140
    Här finns många olika vikningar och detta knep http://www.faktisktpraktiskt.se/VIKNING/vikning.html är väldigt bra för att hålla tätt kring benen.
  • Monsterpannkaka

Hej alla
    Sitter hemma och väntar på mitt PUL och bambuvelour tyg som är beställt, så jag kan börja öva på riktigt :D :D
    tills dess sitter jag och småsyr lite inlägg till mina existerande pockets..
    har frotté, flanell, fleece och såna där microfibertrasor från biltema..

hur tjocka inlägg behöver man ha i en pocket för en nyfödd? räcker det med två lager frotté eller borde man ha något i mitten med?
    hur hade ni gjort?

• yrväder
    Monsterpannkaka skrev 2010-04-16 21:09:09 följande:
    Hej alla Sitter hemma och väntar på mitt PUL och bambuvelour tyg som är beställt, så jag kan börja öva på riktigt :D :D tills dess sitter jag och småsyr lite inlägg till mina existerande pockets.. har frotté, flanell, fleece och såna där microfibertrasor från biltema.. hur tjocka inlägg behöver man ha i en pocket för en nyfödd? räcker det med två lager frotté eller borde man ha något i mitten med? hur hade ni gjort?
    Nu hade inte E tygisar som nyfödd utan hon var väl ca 5 månader (2 mån korrigerat)
    Men jag hade 3 lager microfiber+2 lager flanell och dom räckte gott och väl. Det är först nu vid 11 månader (8 korrigerat) som dom inte räcker till längre.
  • Monsterpannkaka
    yrväder skrev 2010-04-17 20:17:12 följande:
    Nu hade inte E tygisar som nyfödd utan hon var väl ca 5 månader (2 mån korrigerat)Men jag hade 3 lager microfiber+2 lager flanell och dom räckte gott och väl. Det är först nu vid 11 månader (8 korrigerat) som dom inte räcker till längre.
    Aha! Då varierar jag fritt och sen får man helt enkelt hitta sin favorit? (:

Tack!
  • Kali B

Jag ska också sy inlägg som Djävulen själv!
    Jag har budat på vikisar, jag hoppas bara att man få med mojängen man fäster flikarna med men det måste man väl få eller? {#lang_emotions_undecided}

Älskade Ophelia 20081025 --- Sagogryn BF 20100515
  • LillaVild

En rookiefråga.....

Väntar första nu i maj och har samlat på oss ett jättelass med olika sorters tygisar. 
    Undrar bara hur ni gör med blöjorna efter bytet?! Sköljer, förvarar, tvättar direkt? När gnuggar man fläckarna, hur ofta MÅSTE man tvätta dem (hur snabbt blir det äckligt om de ligger)? Olika med kiss- och bajsblöjor?
    I nuläget är det inte säkert att vi kommer att ha tvättmaskin i lgh, men det är prio 1 att fixa...
  • yrväder
    Kali B skrev 2010-04-19 08:56:20 följande:
    Jag ska också sy inlägg som Djävulen själv! Jag har budat på vikisar, jag hoppas bara att man få med mojängen man fäster flikarna med men det måste man väl få eller?
    Du tänker på snappis? Det är nog troligt att dom inte följer med såvida det inte står. Det är inte ngt som ingår om man köper dom nya heller. Dom kostar ca 30 kr för 2 st. Finns på flera webbutiker.
Svar på tråden Tygblöjetråden 24