• Blå Flygare

Tygblöjetråden 24

Det här är tråden för oss som använder tygblöjor, vill använda tygblöjor eller bara är nyfikna på tygblöjor.
    Alla frågor är välkomna!

Tråden är dock längre än ditt bredband, så det är OK att fråga utan att ha läst hela tråden först.

För att du som är nykomling inte ska känna dig utanför i diskussionerna har vi en förklaring till vad som menas med de olika benämningarna på tygblöjorna och materialen samt hur de används i trådens första inlägg.

Dit kommer du om du klickar på den lilla symbolen
    ...längst till vänster vid sidnumren.

Där finns också vår länklista som tar dig till tips och tricks med blöjanknytning, recensioner och betygssättning av modellerna, butiker där du kan köpa blöjor, mönster till blöjor att sy själv m.m.

Förkortningsförvirring? Här är en lathund för våra vanligaste förkortningar:

AIO=All-in-one * BBh=Baby Beehinds * Bbs=Blueberrys BG=Bum Genious

BH=Baby Heaven * Bhr=Bum Hugger * BM=Bambino Mio * FB=Fuzzi Bunz

GAD=Green Acre Designs * HH=Happy Heinys * HeH=Hemp Hour * IV=Imse Vimse

MA=Magic Alls * MOE=Mother Of Eden * MT=Mommys Touch * PP=Pea Pods

SWB=Swaddlebees * WO=Wonderoos

Förra tråden: www.familjeliv.se/Forum-11-269/m49335180.html

• Svar på tråden Tygblöjetråden 24
  • Titinea
    Pebblas skrev 2010-04-21 10:08:49 följande:
    Här kommer en till nyfiken! Jag har länge funderat på tygblöjor, jag vill tillverka själv, det måste vara mycket billigare än att köpa färdiga va?Min tjej är 4 månader gammal, men en fråga till "experterna" (som säkert är ställt många ggr. innan i denna tråd), vart ska jag inhandla materialet, vilket är bäst, tips och råd =)

PUL för yttermaterial kan du köpa från Babyheaven, det är det enda i Sverige som säljer PUL. I finland finns kestovaippakauppa och Myllymuksut. Säkert fler, men har inte koll.
    Sen kan du beställa PUL från England eller USA. kidsinthegarden vet jag flera som beställt från.
    Ja, blöjan blir billigare totalt sett.. räknar med ungefär 200 för en nyköpt Pocket och syr du kommer du nog under halva summan. Men för mig så blir man så inspirerad att man vill gärna sy fler än vad som behövs... :)
    Kika gärna in i min blogg
  • Pebblas
    Tack!! Men vad ska man ha mer än PUL tyg? Och hur mycket? Finns det någon beskrivning att sy efter?
  • glockenbach

Hej! Förlåt att jag inte letar igenom hela tråden efter eventuellt svar som redan står, men det står att man inte måste det... ;)
    Jag är nybörjare och håller på att skaffa mig en arsenal av tygblöjor för att testa lite. Jag har verkligen ingen vidare koll än så länge.

Mitt barn är tre veckor och väger 4,5 kilo.

1. Jag har några par BumGenius som jag antar är en sk pocketblöja (har fått dem av en vän så jag har försökt lista ut på nätet vad de kallas) - ska jag lägga in något i dem innan använding? Min vän sade att jag inte ska det, men en av dem läckte lite när vi testade. Vet inte om det beror på att dottern är för liten, om vi hade dem för länge på, eller om de helt enkelt är dåliga..?

2. Har köpt en massa vikblöjor och några ullytterbyxor men vill gärna skaffa ett par PUL-byxor också för att jämföra. Vilka är bra och snygga?

3. Använder man rispapper till spädbarn och kan man verkligen inte spola ned det i toan?

4. Hur ofta byter man tygblöjor generellt för att de inte ska hinna läcka? 

5. Andra tips på bra pocketblöjor?

Massa dumma frågor men jag vore supertacksam för svar, jag känner mig så förvirrad...

• Titinea
    Pebblas: Det finns flera beskrivningar på nätet. Men några jag kommer på just nu är: Babyheaven har bildtutorial
    Verybaby har lite tutorials

För ett par pockets behövs:
    yttertyg: PUL/ull/fleece 
    Innertyg: babyfleece/coolmax/fuskmocka/bomull/etc
    Inläggsmaterial: microfiberfrotte/bomull/bambu/hampa

Glockenbach: Din BumGenious kan vara en alltiett eller en pocket. Har den en ficka är det en pocket, då behövs det inlägg. Men är det alltiett så har den inlägg redan fastsytt.
    Kika gärna in i min blogg
  • Ekorrfamiljen

Fast jag har nya BumGenious allt-i-ett (AIO) och det är en öppning på dem också. Man KAN alltså lägga in extra booster om man vill, men det ska inte behövas.

Rispapper behövs inte till spädisar, tycker jag, och nej man ska inte spola ner annat än kiss, bajs och toapapper i toan!

Tin 950103, Saga 961003, Vendel 060504, Vemund 091111
  • emindy
    glockenbach skrev 2010-04-21 17:31:09 följande:
    Hej! Förlåt att jag inte letar igenom hela tråden efter eventuellt svar som redan står, men det står att man inte måste det... ;) Jag är nybörjare och håller på att skaffa mig en arsenal av tygblöjor för att testa lite. Jag har verkligen ingen vidare koll än så länge. Mitt barn är tre veckor och väger 4,5 kilo. 1. Jag har några par BumGenius som jag antar är en sk pocketblöja (har fått dem av en vän så jag har försökt lista ut på nätet vad de kallas) - ska jag lägga in något i dem innan använding? Min vän sade att jag inte ska det, men en av dem läckte lite när vi testade. Vet inte om det beror på att dottern är för liten, om vi hade dem för länge på, eller om de helt enkelt är dåliga..? 2. Har köpt en massa vikblöjor och några ullytterbyxor men vill gärna skaffa ett par PUL-byxor också för att jämföra. Vilka är bra och snygga? 3. Använder man rispapper till spädbarn och kan man verkligen inte spola ned det i toan? 4. Hur ofta byter man tygblöjor generellt för att de inte ska hinna läcka?  5. Andra tips på bra pocketblöjor? Massa dumma frågor men jag vore supertacksam för svar, jag känner mig så förvirrad...
    Bästa sättet att ta reda på om bumgeniousen är pocket eller aio är helt enkelt att klämma på den! En pocket utan inlägg är bara två väldigt tunna tyger som är ihopsydda med resår och sånt på strategiska ställen. AIO har ju lite stoppning
    (så även en pocket med stoppningen istoppad...)
    PUL-byxor kan vara lite olika i passformen och sen är det ju olika vad man tycker är snyggt och praktiskt. Jag tycker att Wonderwraps funkat bäst för oss, aldrig ett läckage och dessutom onesize! Lite väl hårda i resåren bara... Men vi har även tyckt bra om Imsevimse, samt Nikkys.
    Jag har bytt så snart jag märkt att det varit blött, vill inte att min lilla skall behöva sitta i kissig blöja. Men visst kan de ha samma blöja i två-tre timmar...
  • Nillan77

När jag gick min utbildning till förskollärare fick vi på en miljöföreläsning lära oss att man kan tvätta i maskin med diskmedel. 5 droppar i ett par dl vatten skulle man ha. Har ett svagt minne av att det var i max 40 grader, men det går ju testa. Om vattnet är för varmt skummar det för mycket. Det jag nu funderar på är om man kan använda denna metod för att rädda tilltäppta blöjor. Kanske tvätta alla blöjor på detta sätt. Vad tror ni?

• Moson
    Monsterpannkaka skrev 2010-04-21 10:04:07 följande:
    Spännande det där med att få dem blöjfria tidigt.. det har faktiskt inte slagit mig att det kanske är lättare. Är det för att det är så obehagligt o obekvämt att ha en våt tygis på sig? Dvs, att engångsblöjorna suger upp så bra att man kan ignorera dem?
    Jo det sägs att de lär sig koppla det här med att kiss lika med blött och därmed förstår tidigare att kontrollera det, det låter ju vettigt. Det kräver nog iofs att man använder naturmaterial mot kroppen så att det känns, har man fleece känns det ju inte lika blött.
    En engångsblöja innehåller ju så mycket superabsorbenter så den känns torr tom efter en hel natt.
  • Moson
    glockenbach skrev 2010-04-21 17:31:09 följande:
    Hej! Förlåt att jag inte letar igenom hela tråden efter eventuellt svar som redan står, men det står att man inte måste det... ;) Jag är nybörjare och håller på att skaffa mig en arsenal av tygblöjor för att testa lite. Jag har verkligen ingen vidare koll än så länge. Mitt barn är tre veckor och väger 4,5 kilo. 1. Jag har några par BumGenius som jag antar är en sk pocketblöja (har fått dem av en vän så jag har försökt lista ut på nätet vad de kallas) - ska jag lägga in något i dem innan använding? Min vän sade att jag inte ska det, men en av dem läckte lite när vi testade. Vet inte om det beror på att dottern är för liten, om vi hade dem för länge på, eller om de helt enkelt är dåliga..? 2. Har köpt en massa vikblöjor och några ullytterbyxor men vill gärna skaffa ett par PUL-byxor också för att jämföra. Vilka är bra och snygga? 3. Använder man rispapper till spädbarn och kan man verkligen inte spola ned det i toan? 4. Hur ofta byter man tygblöjor generellt för att de inte ska hinna läcka?  5. Andra tips på bra pocketblöjor? Massa dumma frågor men jag vore supertacksam för svar, jag känner mig så förvirrad...
    Rispapper behövs inte så länge det bara är amningsbajs, de ska helst inte spolas ner heller. Vi har imse vimses pulbyxor men de är ganska stora runt låren så de funkade inte förrän hon vägde runt fem kilo. I början gnällde hon när det var blött så det märktes när det var dags att byta men det är olika med olika barn och om man har fleece eller naturmaterial mot kroppen.
  • Cocco
    Pebblas skrev 2010-04-21 10:08:49 följande:
    Här kommer en till nyfiken! Jag har länge funderat på tygblöjor, jag vill tillverka själv, det måste vara mycket billigare än att köpa färdiga va? Min tjej är 4 månader gammal, men en fråga till "experterna" (som säkert är ställt många ggr. innan i denna tråd), vart ska jag inhandla materialet, vilket är bäst, tips och råd =)
    Den billigaste pocketen syr man av
    PUL från kidsinthegarden
    microfleece från IKEAs filt IRMA
    inlägg av handdukar och microfibertrasor
    Kardborrde finns lite överallt

Då kostar en pocket inte mer än max 50 kr att tillverka

Ännu billigare blir det om man använder vikisar eller formsydda med hemstickade ullbyxor.
    Formsydda kan man sy av gamla handdukar, lakan, tröjor osv,  helt enkelt sådant man har hemma.

Extra material:

Jag är inte så förtjust i karborre så jag köpte en knapptång med 400 knappar på ebay det fick på 300kr inklusive frakt. Jag som syr så många blöjor tyckte det var värt vart enda öre dessutom är tången väldigt lätt att jobba med.

Bra inlägg gör man av bambu eller hampa finns att köpa från bland annat mullymuksut eller genom cooper på yahoo.

Lyxinneramaterial kan man göra av bambuvelour som kan köpas på bland annat mullymuksut
Svar på tråden Tygblöjetråden 24