• Blå Flygare

Tygblöjetråden 24

Det här är tråden för oss som använder tygblöjor, vill använda tygblöjor eller bara är nyfikna på tygblöjor.
    Alla frågor är välkomna!

Tråden är dock längre än ditt bredband, så det är OK att fråga utan att ha läst hela tråden först.

För att du som är nykomling inte ska känna dig utanför i diskussionerna har vi en förklaring till vad som menas med de olika benämningarna på tygblöjorna och materialen samt hur de används i trådens första inlägg.

Dit kommer du om du klickar på den lilla symbolen
    ...längst till vänster vid sidnumren.

Där finns också vår länklista som tar dig till tips och tricks med blöjanknytning, recensioner och betygssättning av modellerna, butiker där du kan köpa blöjor, mönster till blöjor att sy själv m.m.

Förkortningsförvirring? Här är en lathund för våra vanligaste förkortningar:

AIO=All-in-one * BBh=Baby Beehinds * Bbs=Blueberrys BG=Bum Genious

BH=Baby Heaven * Bhr=Bum Hugger * BM=Bambino Mio * FB=Fuzzi Bunz

GAD=Green Acre Designs * HH=Happy Heinys * HeH=Hemp Hour * IV=Imse Vimse

MA=Magic Alls * MOE=Mother Of Eden * MT=Mommys Touch * PP=Pea Pods

SWB=Swaddlebees * WO=Wonderoos

Förra tråden: www.familjeliv.se/Forum-11-269/m49335180.html

• Svar på tråden Tygblöjetråden 24
  • Titinea
    Cocco skrev 2010-04-22 20:32:30 följande:
    Den billigaste pocketen syr man avPUL från kidsinthegardenmicrofleece från IKEAs filt IRMAinlägg av handdukar och microfibertrasorKardborrde finns lite överalltDå kostar en pocket inte mer än max 50 kr att tillverkaÄnnu billigare blir det om man använder vikisar eller formsydda med hemstickade ullbyxor.Formsydda kan man sy av gamla handdukar, lakan, tröjor osv,  helt enkelt sådant man har hemma.Extra material:Jag är inte så förtjust i karborre så jag köpte en knapptång med 400 knappar på ebay det fick på 300kr inklusive frakt. Jag som syr så många blöjor tyckte det var värt vart enda öre dessutom är tången väldigt lätt att jobba med.Bra inlägg gör man av bambu eller hampa finns att köpa från bland annat mullymuksut eller genom cooper på yahoo.Lyxinneramaterial kan man göra av bambuvelour som kan köpas på bland annat mullymuksut
    Ja, visst är tången bra... Jag vill nästan knappa allt med plastknappar nu!    Så det blir nog att beställa mer knappar från ebay...hihi
    Kika gärna in i min blogg
  • Monsterpannkaka

Hej alla (:
    Ta-da! Nu har jag sytt en liten PUL-påse enligt beskrivning jag fått här. Den blev lite väl liten för tygblöjor, så den får finnas för tygbinodr istället (:
    Håller på med en lite större nu(30x30) och sen ska jag påbörja en tvättpåse tänkte jag.
    I gympapåse-variant.. men hur tusan syr man en sån? Det ser såååå enkelt ut.. men hur gör man?(borde jag skämmas för att jag frågar?)

TACK för all hjälp jag har fått hittills, ni är klippor allesammans.

Det där med att sy pockets.. är det svårt utan maskin tror ni?

• onoff

Hej alla!
    Ska ha barn i september och vi är inne på att köra med tygblöjor. I alla fall prova med vikblöjor och byxor ovanpå. Nu vet jag ju inte om vi får en 2000 grammare eller en 4000 grammare, och jag vill kunna använda blöjorna ett par månader innan det är dags att köpa nya, helst så vill jag inte köpa några nya alls, utan jag vill kunna använda vikblöjorna från nyfödd upp till 1 år. Så, här kommer lite frågor, som jag hoppas att nån vänlig själ kan svara på ;)
    Vad ska jag köpa?
    Vilka har bäst kvalité och hur många blöjor och byxor behöver jag?
    Ni som använder vikblöjor använder ni även dom till natten?
    Vad jag förstår så håller inte dom lika tätt som allt-i-ett-blöjor? Kanske ska ha engångsblöjor till natten?
    Behövs det något extra inlägg i blöjan, typ någon slags fleecelapp?
    Fördel/nackdel med knappar och kardborre på byxorna?

• yrväder
    onoff skrev 2010-04-25 12:25:10 följande:
    Hej alla! Ska ha barn i september och vi är inne på att köra med tygblöjor. I alla fall prova med vikblöjor och byxor ovanpå. Nu vet jag ju inte om vi får en 2000 grammare eller en 4000 grammare, och jag vill kunna använda blöjorna ett par månader innan det är dags att köpa nya, helst så vill jag inte köpa några nya alls, utan jag vill kunna använda vikblöjorna från nyfödd upp till 1 år. Så, här kommer lite frågor, som jag hoppas att nån vänlig själ kan svara på ;) Vad ska jag köpa? Vilka har bäst kvalité och hur många blöjor och byxor behöver jag? Ni som använder vikblöjor använder ni även dom till natten? Vad jag förstår så håller inte dom lika tätt som allt-i-ett-blöjor? Kanske ska ha engångsblöjor till natten? Behövs det något extra inlägg i blöjan, typ någon slags fleecelapp? Fördel/nackdel med knappar och kardborre på byxorna?
    Svarar på det jag har koll på. Ca 24 st vikisar behövs samt 4-5 blöjbyxor beroende på om du har ull eller pulbyxa. Fleecelapp kan du lägga i om du vill att bebisen ska ha lite torrhetskänsla mot rumpan, men det är inget som behövs. Fördelen med knappar är att dom håller bättre/längre. Nackdelen är att det blir svårare att justera storlek och så tar det lite längre tid att sätta på dem. Fördelen/nackdelen med kardborre blir således det omvända. Slits mer, men lättare att justera och sätta på. Jag tror att det inte spelar så stor roll i dom mindre storlekarna, för dom växer dom ur rätt fort och hinner därmed inte slita så mkt. Men svågern hade imses blöjbyxor och dom större storlekarna som dom kunde ha ett tag var i princip utslitna i kardborren efter ett barns användning.
  • annbom
    Jag kan säga hur vi gör. Vi använder pappersblöja på natten och har 15 tygblöjor som vi använder på dagen. Jag har sytt dem själv av bommullsflanell som jag köpt på 150cm bredd. Jag delade dem mitt i tu och sicksackade kanterna. Vi har bara 3 blöjbyxor i varje storlek och det har funkat fint.

Har för mig att Ikea har tygblöjor som bebis kan använda den första tiden.

Hej alla!Ska ha barn i september och vi är inne på att köra med tygblöjor. I alla fall prova med vikblöjor och byxor ovanpå. Nu vet jag ju inte om vi får en 2000 grammare eller en 4000 grammare, och jag vill kunna använda blöjorna ett par månader innan det är dags att köpa nya, helst så vill jag inte köpa några nya alls, utan jag vill kunna använda vikblöjorna från nyfödd upp till 1 år. Så, här kommer lite frågor, som jag hoppas att nån vänlig själ kan svara på ;) Vad ska jag köpa? Vilka har bäst kvalité och hur många blöjor och byxor behöver jag? Ni som använder vikblöjor använder ni även dom till natten? Vad jag förstår så håller inte dom lika tätt som allt-i-ett-blöjor? Kanske ska ha engångsblöjor till natten?Behövs det något extra inlägg i blöjan, typ någon slags fleecelapp?Fördel/nackdel med knappar och kardborre på byxorna?
  • annbom
    http://www.ikea.com/se/sv/catalog/products/00129908
    Hej alla!Ska ha barn i september och vi är inne på att köra med tygblöjor. I alla fall prova med vikblöjor och byxor ovanpå. Nu vet jag ju inte om vi får en 2000 grammare eller en 4000 grammare, och jag vill kunna använda blöjorna ett par månader innan det är dags att köpa nya, helst så vill jag inte köpa några nya alls, utan jag vill kunna använda vikblöjorna från nyfödd upp till 1 år. Så, här kommer lite frågor, som jag hoppas att nån vänlig själ kan svara på ;) Vad ska jag köpa? Vilka har bäst kvalité och hur många blöjor och byxor behöver jag? Ni som använder vikblöjor använder ni även dom till natten? Vad jag förstår så håller inte dom lika tätt som allt-i-ett-blöjor? Kanske ska ha engångsblöjor till natten?Behövs det något extra inlägg i blöjan, typ någon slags fleecelapp?Fördel/nackdel med knappar och kardborre på byxorna?
  • annbom

Kanske ska tillägga att vi tvättar minst varannan dag, vill man tvätta mer ofta så behövs fler blöjor.

• onoff
    annbom skrev 2010-04-25 17:29:43 följande:
    Kanske ska tillägga att vi tvättar minst varannan dag, vill man tvätta mer ofta så behövs fler blöjor.
    Ja, det är väl vad vi kommer att tvätta vi med.. Men dom från IKEA är dom bra? Vore ju hur bra som helst om man kunde använda dom, så billiga som dom är! =)
  • Blå Flygare

Semesterångest! Ska vara borta en v i en stuga utan tvättmaskin, följt aven annan stuga med tvättmaskin. Hur göra?? Vi kan låna maskin första veckan, men nån mil bort. Sisådär kul att vara i en tvättstuga ett par timmar, boka upp sig o så bara för tygisarna. Lufta max är ju självskrivet. Fuska med papp  så mycket som rumpan tål. Så kanske tre tygisar om dagen hoppas jag vi klarar oss på. Med så få blöjor borde man ju fixa att handtvätta? Om man gör det ganska direkt efter (samma dag). Någon som har erfarenhet? Vi har formsydda eller pockets (det som är smidigast). Någon med erfarenhet?

• IVFmamma
    Blå Flygare skrev 2010-04-25 20:44:04 följande:
    Semesterångest! Ska vara borta en v i en stuga utan tvättmaskin, följt aven annan stuga med tvättmaskin. Hur göra?? Vi kan låna maskin första veckan, men nån mil bort. Sisådär kul att vara i en tvättstuga ett par timmar, boka upp sig o så bara för tygisarna. Lufta max är ju självskrivet. Fuska med papp  så mycket som rumpan tål. Så kanske tre tygisar om dagen hoppas jag vi klarar oss på. Med så få blöjor borde man ju fixa att handtvätta? Om man gör det ganska direkt efter (samma dag). Någon som har erfarenhet? Vi har formsydda eller pockets (det som är smidigast). Någon med erfarenhet?
    ´
    Etersom min dotter bajsar ungefär samma tid varje dag så skulle jag ha plast under den timmen/timmarna för att se ha tygisar. Vi var i en stuga förra sommaren och tog inte med oss några tygisar alls och ångrar det massor, vi hade tillgång till maskin men kände oss lata så det fick bli plast. Fy vad dotterns hud var ful!!
Svar på tråden Tygblöjetråden 24