• Blå Flygare

Tygblöjetråden 24

Det här är tråden för oss som använder tygblöjor, vill använda tygblöjor eller bara är nyfikna på tygblöjor.
    Alla frågor är välkomna!

Tråden är dock längre än ditt bredband, så det är OK att fråga utan att ha läst hela tråden först.

För att du som är nykomling inte ska känna dig utanför i diskussionerna har vi en förklaring till vad som menas med de olika benämningarna på tygblöjorna och materialen samt hur de används i trådens första inlägg.

Dit kommer du om du klickar på den lilla symbolen
    ...längst till vänster vid sidnumren.

Där finns också vår länklista som tar dig till tips och tricks med blöjanknytning, recensioner och betygssättning av modellerna, butiker där du kan köpa blöjor, mönster till blöjor att sy själv m.m.

Förkortningsförvirring? Här är en lathund för våra vanligaste förkortningar:

AIO=All-in-one * BBh=Baby Beehinds * Bbs=Blueberrys BG=Bum Genious

BH=Baby Heaven * Bhr=Bum Hugger * BM=Bambino Mio * FB=Fuzzi Bunz

GAD=Green Acre Designs * HH=Happy Heinys * HeH=Hemp Hour * IV=Imse Vimse

MA=Magic Alls * MOE=Mother Of Eden * MT=Mommys Touch * PP=Pea Pods

SWB=Swaddlebees * WO=Wonderoos

Förra tråden: www.familjeliv.se/Forum-11-269/m49335180.html

• Svar på tråden Tygblöjetråden 24
  • Ekorrfamiljen

Jag inte bara "viker in" flikarna på vikblöjorna utan om jag vill att de ska sitta extra stadigt så knyter jag faktiskt ihop dem fram! Funkar bra, och håller trots dra-på-byxa utanpå!

Tin 950103, Saga 961003, Vendel 060504, Vemund 091111
  • Idamamman

Hej alla tygblöjsanvändare! En av anledningarna att jag använder tygisar (vik + ull) till min 4-månader gamla tjej är att jag vill att hon ska bli blöjfri tidigare. Hur har det gått för er? När har era barn blivit blöjfria?

• annbom
    Innan 2 år

Idamamman skrev 2010-04-20 14:47:06 följande:
    Hej alla tygblöjsanvändare! En av anledningarna att jag använder tygisar (vik + ull) till min 4-månader gamla tjej är att jag vill att hon ska bli blöjfri tidigare. Hur har det gått för er? När har era barn blivit blöjfria?
  • MillaGirly

Är helt ny inom detta och försöker luska ut hur mycket av varje sort man behöver åt sin baby? Har egen tvättmaskin men vill nog göra annat än tvätta också.

• Kali B
    adagumsan skrev 2010-04-19 19:40:32 följande:
    Ja det är kanon att få ställa sina "dumma" frågor här Jag är också relativt ny vad det gäller tygblöjor. Har en sexmånaders liten kille och änsålänge behövs ingen såndär snappis. Jag bara viker in flärparna i varandra och det funkar fint! Men om han börjar krångla mer än han gör nu så kanske Men det tar jag då.
    Ja, det är verkligen finemang. {#lang_emotions_laughing}
    Draken, min dotter är vild som en furie och näckar sig själv i tid och otid.
    Henne fick jag tipset att använda blöjor med knäppning på, vilket jag absolut ska göra.
    Kardborren skulle åka all världens väg.
    Sedan hon kunde vända sig var det ett elände att få på henne blöjan, det säger det mesta. {#lang_emotions_tongue_out}
    Älskade Ophelia 20081025 --- Sagogryn BF 20100515
  • Fru  Grön
    jag kommer inte ihåg exakt, men innan två år iaf med båda barnen, de var blöjfria när de började på dagis då.
  • Blå Flygare
    Flickan prick 2 (började med tyg vid 1½), pojken är nu ett och jag tror det kommer dröja längre för honom, gör ju ofta det med killar och så har han inte samma intresse för pottan.
  • annbom

Ni som syr blöjbyxor, använder ni något mönster?

• Monsterpannkaka

Spännande det där med att få dem blöjfria tidigt.. det har faktiskt inte slagit mig att det kanske är lättare.
    Är det för att det är så obehagligt o obekvämt att ha en våt tygis på sig?
    Dvs, att engångsblöjorna suger upp så bra att man kan ignorera dem?

• Pebblas

Här kommer en till nyfiken! Jag har länge funderat på tygblöjor, jag vill tillverka själv, det måste vara mycket billigare än att köpa färdiga va?
    Min tjej är 4 månader gammal, men en fråga till "experterna" (som säkert är ställt många ggr. innan i denna tråd), vart ska jag inhandla materialet, vilket är bäst, tips och råd =)

Svar på tråden Tygblöjetråden 24