Inlägg från: Ekorrfamiljen |Visa alla inlägg
  • Ekorrfamiljen

Tygblöjetråden 24

IVFmamma skrev 2010-03-16 19:47:15 följande:
    Blå Myran: tack för länken!!Nån soom har testat tvättbara amningsinlägg? Tex. sånna i flanell eller ullJag är nämnligen intresserad men vill gärna höra nån åsikt innan jag köper.
    Jag har IVs i flanell och gillar dem skarpt. Jag läcker också mycket så i början körde jag med dubbla inlägg och på natten hade jag dessutom en dubbelvikt frottéhandduk i behån. Nu har jag bara en frottétvättlapp på ena sidan när jag ammar men annars räcker det ganska bra med ett flanellinlägg i varje kupa.

Nackdelen är att de kan läcka fortare än engångs, de måste bytas ofta(re)..

Fördelar; Man har alltid inlägg hemma, man kan använda dem om och om igen, de fastnar inte i bröstvårtorna! de är mjuka och sköna mot brösten och hjälper till att hålla dem varma.

Tack Blå Myran för länken btw!!
    Tin 950103, Saga 961003, Vendel 060504, Vemund 091111
  • Ekorrfamiljen

Hurra! Jag vann 500:- att handla för hos Imse Vimse så nu blir det två ullbyxor och en fläcktvål till blöjorna när de öppnar igen efter påsken!!

• Ekorrfamiljen

Tack! Nja, alla AIO är inte av samma bredd i grenen, men jag vet inte hur mycket det skiljer mellan olika märken. *bollar frågan vidare till andra experter*

• Ekorrfamiljen

Klistrar in ett inlägg från Theomama som hamnat i en gammal (men öppnad) tygblöjetråd:

"Hej! Har inte läst alla inlägg så svaret kanske redan finns, ni får ha överseende med detta.
    Jag har nu inhandlat bambino mio blöjbyxor (3st) och bomullsblöjor (12st). Frågan är hur blöjan ska vikas, har läst att den bara kan vikas på längden till en "korv" men då blir den jättelång och borde sticka ut i fram och i bak. Nu har jag vikt två ggr (i tredjedelar) på ena hållet, till en "korv" och sedan vikt på långden en gång så den blir kortare och tjockare. Problemet är att jag tycker det blir så klumpigt då. Hur gör man?? Hoppas ni förstod hur jag menade...svårt att förklara.

Tack på förhand för svar från er erfarna tygis-användare!"
  • Ekorrfamiljen
    LillaVild skrev 2010-04-19 09:02:05 följande:
    En rookiefråga..... Väntar första nu i maj och har samlat på oss ett jättelass med olika sorters tygisar.  Undrar bara hur ni gör med blöjorna efter bytet?! Sköljer, förvarar, tvättar direkt? När gnuggar man fläckarna, hur ofta MÅSTE man tvätta dem (hur snabbt blir det äckligt om de ligger)? Olika med kiss- och bajsblöjor? I nuläget är det inte säkert att vi kommer att ha tvättmaskin i lgh, men det är prio 1 att fixa...
    Kul med fler tygblöjeanvändare. Själv lägger jag kissblöjor i en hink utan vatten, de ligger där max 3 dagar innan jag tvättar. Bajsblöjor sköljer jag av och om jag är "rädd om dem" dvs. inte vill ha fläckar så kör jag en omgång med Imse Vimses fläcktvål på dem innan jag tvättar, annars lägger jag dem bara i en hink med kallt vatten och lite ättika. Även här går det max 3 dagar innan de tvättas, men helst tidigare. Det underbara med fläcktvålen är att man kan använda den även på fläckar som redan gått i tvättmaskinen en gång men inte försvunnit. Tvålen brukar fixa dem också!
  • Ekorrfamiljen

Jag inte bara "viker in" flikarna på vikblöjorna utan om jag vill att de ska sitta extra stadigt så knyter jag faktiskt ihop dem fram! Funkar bra, och håller trots dra-på-byxa utanpå!

• Ekorrfamiljen

Fast jag har nya BumGenious allt-i-ett (AIO) och det är en öppning på dem också. Man KAN alltså lägga in extra booster om man vill, men det ska inte behövas.

Rispapper behövs inte till spädisar, tycker jag, och nej man ska inte spola ner annat än kiss, bajs och toapapper i toan!

• Ekorrfamiljen
    Zoria123 skrev 2010-04-26 10:39:26 följande:
    En kankse dum fråga men jag får heeeeeeela tiden höra från folk när jag berättar om att vi vill använda oss av tygblöjjor att ohhh lycka till! Du kommer bara orka en eller två månader sen kommer du övergå till vanliga blöjjor.  Hur orkar ni och är det sååååååå jobbigt? Och får ni höra samma kommentarer?
    Jag hade tygisar till och från ett par år med näst yngste sonen och har det på heltid med min 5-månaders nu. Jag tycker att det är rätt mysigt att tvätta och fixa med tygblöjor.

Jag föredrar flanell framför rutvävda vikblöjor för jag upplever att flanell suger bättre och håller för mer kiss. IKEAs är bra som komplement, men håller bara för en kissning av min lille. De skulle alltså inte funka nattetid för oss.

Just nu är jag mest förtjust i kombon av en innerblöja i flanell (Kiddy Bips) och Imse Vimses ullytterbyxa! När barnen blir äldre är det smidigt med all-in-ones, t.ex. från Imse Vimse, eller Bum Genious. Pocketblöjor som t.ex. Fuzzi Bunz är supersmidiga också.
  • Ekorrfamiljen

Har för mig att Imse Vimse hade vikinstruktioner på sin sida förut iaf.

Hörrni.. Bambu och hampa, kan man ha det direkt mot huden eller bör man bara använda det som booster i pockets? Jag har en del bambu- och hampainlägg som jag vill använda i nattblöjan (flanellformsydd + ullbyxa) men vet inte om jag ska försöka lägga dem utanför flanellen eller inuti. Hjälp!

• Ekorrfamiljen
    anirahtak skrev 2010-04-27 11:07:17 följande:
    Vi lägger bambuinläggen direkt mot huden och det har fungerat bra.. Har t.o.m haft enbart bambuinlägg i blöjbyxan och det har aldrig läckt..då har vi haft inlägg i 6 lager bambu..
    Tack för snabbt svar! Då kör vi med bambuinlägget inatt!
Svar på tråden Tygblöjetråden 24