Inlägg från: Ekorrfamiljen |Visa alla inlägg
  • Ekorrfamiljen

Tygblöjetråden 24

Just det, jag skulle ju fråga: Ni som använder BG Flips, när ni byter och torkar/sköljer av ytterbyxan, använder ni någon tvål då eller bara vatten? Tycker att det luktar väldigt illa av sonens kiss ibland.

Tin 950103, Saga 961003, Vendel 060504, Vemund 091111
  • Ekorrfamiljen

Använder ni enbart bindor då? Jag har investerat i menskopp för jag tycker att det är så obehagligt med den instängda känslan som blir av engångsbindor och även att det brukar läcka eftersom jag blöder så mycket. Tygbindor kanske är ett alternativ de dagar det bara blöder lite då?

• Ekorrfamiljen
    johlinn skrev 2010-07-29 14:00:06 följande:
    Ekorrfamiljen - jag har såpass känsliga slemhinnor att jag inte kan använda menskopp. Använder enbart bindor, men inte särskilt många, jag blöder såpass lite, går åt kanske 5-8 bindor under en period. Tygbindor eller tygtrosskydd kan säkert vara bra alternativ för dig vissa dagar
    Hmm, 5-8 misstänker jag är vad som skulle gå åt under en dag för mig. Jag blödde igenom en stor OB på en kvart förut. (Pinsamt när det blev en stor blodfläck på jeansen..)
  • Ekorrfamiljen
    yrväder skrev 2010-07-29 19:26:40 följande:
    Prova sy en med pul, och nåt bra uppsugande i, kanske microfiber överst och bambu eller bambu/hampa under det. Och så såklart nåt överst, antingen torrskikt, eller nåt naturmaterial. Tar du torrskikt tror jag fuskmocka funkar bäst, jag upplever att den släpper igenom vätan fortast. Tänker att då kanske risken blir mindre för läckage. Jag har funderat på menskopp, men jag bestämde mig för att vänta tills efter jag fått första barnet, då jag misstänker att man kanske behöver en storlek större då Men jag vet inte, jag är mest inne att ha på natten, jag tycker den verkar så bökig....
    Tack för tipset! Sorry om jag blir ot nu!! Menskopp är garanterat det minst krångliga man kan använda! Man sätter in den när mensen kommer. Tömmer efter ett par timmar under första dagen för att få ett hum om hur mycket man blöder. När man lärt sig det vet man hur länge det kan gå mellan tömningarna. Man kan bada med den och sova med den utan att vara rädd för "tampongsjukan" osv osv. Jag bara älskar den, men vill gärna ha lite komplement de dagar jag inte blöder massor. (Å andra sidan funkar menskoppen kanon även vid lite blod eftersom den inte torkar ut slemhinnorna som en tampong!!)
  • Ekorrfamiljen
    glada Mamman: Tygblöjor är ju jättebra om man har ont om pengar (om man inte gör som jag och köper nya hela tiden då.. Drömmer) men jag håller med Blå myran om att alla kanske inte uppskattar beg. även om jag inte har nåt emot det. Paketet såg bra ut, men jag skulle nog också komplettera med några fler byxor, men det får man ju se vad som funkar och hur fort barnet växer. Priset var förresten riktigt bra det med.
  • Ekorrfamiljen
    Shmone skrev 2010-07-31 22:04:31 följande:
    har ingen erfarenhet av BG flips. Men våra tygblöjor luktade skunk fram tills vi började ha i en skvätt vinäger i sköljvattnet, samt kör sista sköljningen en extragång. Extrasköljningen kanske inte behövs i en vanlig tvättmaskin men våran är automatiskt vattensnål.. går inte ställa om så för oss behövs det.

Med dom två knepen är våra blöjor luktfria!
    Det är själva blöjbyxan som luktar här. Den ska man ju kunna skölja av bara och sen använda igen, men det luktar inte hallon tycker jag. Nu tvättar jag med blöjtvål mellan varven (för hand) men jag är rädd att det förstör ytskiktet lite så att den håller torrt sämre. Jag kör alltid extra sköljning i vår tvättmaskin till blöjorna med.
  • Ekorrfamiljen

Tack för tipset, men den luktar ju sunkigt redan efter en användning.. Jag vill ju inte tvätta den efter bara en gång.. Obestämd

• Ekorrfamiljen

Vi hade Fuzzi Bunz till storkillen när han hade blöja på dagis och när lillebror börjar tänkte vi ha AIO och några pockets, vet inte vilka märken än, men det beror på hur mycket han växer till dess.

• Ekorrfamiljen
    annbom skrev 2010-08-05 19:41:31 följande:
    Hon har jobbat på ett dagis där de använde vikisar och det skulle hon vägra att göra igen. Personalen har för lite tid och de byter kissblöjor när barnen står vilket är svårt med vikisar. Tätare blöjbyten är nog inte heller någon hit, de har ju många barn att byta på.
    Men inte ens engångsblöjor sitter ju bra om man tar på dem på ett barn som står upp. (Om man använder de som knäpps med tejp alltså.) Då måste ju barnet ändå ligga ner och då kan man använda tyg iaf.
  • Ekorrfamiljen

Vi har några BG AIO organics och de sitter inte alls bra på sonen, men själva blöjan i sig var bra annars!!

Nya favoriten är istället Bum Genious Flips, men de är iläggsblöjor och inte riktigt lika smidiga som pockets.

Annars gillar jag formsydda i flanell med ullbyxa utanpå.

Svar på tråden Tygblöjetråden 24