Inlägg från: anirahtak |Visa alla inlägg
  • anirahtak

Tygblöjetråden 24

saknaden skrev 2010-04-26 21:47:11 följande:
    hej tjejer.brukar följa er tråd ganska flitigt men efter som vår lilla inte kommit ut än så brukar jag inte skriva. När min dotter var liten för 11 år sedan så hade vi tygblöjor och tänker självklart ha det på nästa oxå. Men jag har totalt glömt bort hur vi vek dom. Någon som har en bra sida som dom kan rekomendera så jag kan kolla in det där med vikning innan liten kommer ut. För makens skull så brukade jag ha färdig vikna på skötbordet för enkelhetens skull.

Den här använder vi och den är smidig.. Samma finns här också på www.tygisar.se samt flera andra..
    www.tygisar.se/tygblojor.php
  • anirahtak
    Ekorrfamiljen skrev 2010-04-27 11:01:15 följande:
    Har för mig att Imse Vimse hade vikinstruktioner på sin sida förut iaf. Hörrni.. Bambu och hampa, kan man ha det direkt mot huden eller bör man bara använda det som booster i pockets? Jag har en del bambu- och hampainlägg som jag vill använda i nattblöjan (flanellformsydd + ullbyxa) men vet inte om jag ska försöka lägga dem utanför flanellen eller inuti. Hjälp!
    Vi lägger bambuinläggen direkt mot huden och det har fungerat bra.. Har t.o.m haft enbart bambuinlägg i blöjbyxan och det har aldrig läckt..då har vi haft inlägg i 6 lager bambu..
  • anirahtak
    grynet80 skrev 2010-04-28 09:16:10 följande:
    I dag har jag börjat med vikisar! Lilla räkan är 8 veckor nu, men shit vad det blev bulligt och bodyn räckte knappt till.. så tog jag en blöjbyxa utanpå för att det skulle sitta bättre. Det blev den här vikningen; www.tygisar.se/tygblojor.php?artikel=27 . Är bara så stolt över att jag äntligen provat, vet inte varför det har tagit emot.. Funderar ang tvätten, hade tänkt tvätta dem med hennes övriga kläder & handdukar i 60grader men då har jag mer än en tsk tvättmedel... Täpper det blöjorna fastän jag kör en hel maskin?
    Jo det blir ju bylsigare..bodysarna blir lite för små för oss när vi har tygblöjor jämfört med vanliga så hon får börja med lite större storlekar tidigare än hon annars skulle gjort kanske, men det spelar nog inte så stor roll.. är väl lika för alla tygisanvändare kan jag tro.

När vi tvättar tvättar vi också tillsammans med vanlig tvätt ibland och jag har aldrig kört på den där teskedsanvinsningen utan jag har lika mycket tvättmedel som jag alltid använder till en full maskin och jag har inte märkt någon skillnad på blöjorna.
  • anirahtak
    onoff skrev 2010-04-28 09:48:42 följande:
    Hejsan, jag tänkte också börja med vikisar nu i september när vi får en liten... Men inte tänkte jag på att det skulle bli bylsigt, och det är ju klart att det blir bylsigare än en gångs blöjor!! Och jag so redan har beställt vikisar! =/ Vilken storlek har du på dina vikisar, och vilken storlek har du på bodyn??
    Skriver samma sak åt dig så. Vi har vanlig storlek på vikisarna (vad det nu är 70x70 typ?) och använder blöjbyxor till, pul eller ull osv. Hon är 60-61 cm nu och använder 62:or men vissa av de är tighta medan vissar passar bra trots tygblöjor. Vissa bodysar är ju större än andra beroend epå märke har jag märkt så de som är av mindre modell får man kanske plocka bort snabbare p.g.a tygisarna än man annars skulle behövt göra men det tycker jag inte gör något. Det enda som kan vara är attärmarna ofta är lite för långa då men de går ju att vika upp..:)
  • anirahtak
    onoff skrev 2010-04-28 10:06:01 följande:
    Jag har ju redan storhandlat kläder i 50-56... Bodysarna kan man kanske glömma, men man kanske inte behöver knäppa dom heller, för oftast har man ju byxor över bodysarna (får ju en höstbebis) och då är det väl bara att stoppa in flärparna på bodysen i byxan... Men byxorna (50-56) lär dom väl kunna ha med tygisarna... *hoppas*
    Exakt..man måste ju inte knäppa.. Byxorna har vi aldrig haft problem med trots tygblöjor utan de har alltid passat bra! :)
  • anirahtak

Suck..köpte ett par pulbyxor från Imse Vimse, vanliga alltså, fick dem förra veckan och de läcker redan igenom!! Förstår inte..jag måste ju ha gjort något fel? Det är modellen med djurmotiv på.
    Vi har likadana som vi köpt begagnade som nog har några år på nacken som inte läckt så varför har de här blivit så dåliga redan? Jag har tvättat dem med vanligt babytvättmedel på 60 grader tillsammans med annan tvätt..

• anirahtak

Ingen som har någon fundering på varför de nya pul-byxorna läcker?

• anirahtak

Moson:
    Vi har ingen torktumlare..är det helt kört då?

• anirahtak

Vill bara tipsa om lite sidor som säljer underbart fina tygblöjor..de flesta är på finska så då behövs det en språkkunnig (lite enklare för mig som finne förstås)..men en är även på svenska..

emiliten.blogspot.com/search/label/tygbl%C3%B6jor

http://2.bp.blogspot.com/_Y0bNiOsGQeE/S_14OWoZCDI/AAAAAAAABYs/SYfvWAUm3eY/s1600/emiliten_84469618.jpg

• anirahtak
    Hundägare i Gbg skrev 2010-06-01 23:01:20 följande:
    Tjoho, sen två dygn tillbaka har vi gått över helt till tygblöjor. Körde engångs på nätterna innan men nu är det finfina frottéblöjor som gäller då. Känns så bra!
    Grattis!! :) Vi började köra konsekvent med tygblöjor hela dagarna för några veckor sedan..provade med tygisar på natten men då vaknade hon första gången vid 2-3 i stället för 6-8!! Så fort vi bytte tillbaka till engångs så sov hon hela nätter så jag antar att hon känner av att det blir blött.. Har inte hittat något som skulle funka ännu för henne på natten, tots torrskikt i bambu osv så vi får se om det blir engångs fortsättningsvis på natten..
Svar på tråden Tygblöjetråden 24