• Blå Flygare

Tygblöjetråden 24

Det här är tråden för oss som använder tygblöjor, vill använda tygblöjor eller bara är nyfikna på tygblöjor.
    Alla frågor är välkomna!

Tråden är dock längre än ditt bredband, så det är OK att fråga utan att ha läst hela tråden först.

För att du som är nykomling inte ska känna dig utanför i diskussionerna har vi en förklaring till vad som menas med de olika benämningarna på tygblöjorna och materialen samt hur de används i trådens första inlägg.

Dit kommer du om du klickar på den lilla symbolen
    ...längst till vänster vid sidnumren.

Där finns också vår länklista som tar dig till tips och tricks med blöjanknytning, recensioner och betygssättning av modellerna, butiker där du kan köpa blöjor, mönster till blöjor att sy själv m.m.

Förkortningsförvirring? Här är en lathund för våra vanligaste förkortningar:

AIO=All-in-one * BBh=Baby Beehinds * Bbs=Blueberrys BG=Bum Genious

BH=Baby Heaven * Bhr=Bum Hugger * BM=Bambino Mio * FB=Fuzzi Bunz

GAD=Green Acre Designs * HH=Happy Heinys * HeH=Hemp Hour * IV=Imse Vimse

MA=Magic Alls * MOE=Mother Of Eden * MT=Mommys Touch * PP=Pea Pods

SWB=Swaddlebees * WO=Wonderoos

Förra tråden: www.familjeliv.se/Forum-11-269/m49335180.html

• Svar på tråden Tygblöjetråden 24
  • Bagarberta

Hej!
    Vi har en dotter på 8 månader och vi har börjat med potta nu! Nu funderar vi på att börja med tygblöjor för att hon ska känna när hon har kissat i blöjan och då uppmuntra pottan.
    Jag har surfat runt lite om tygblöjor med det är sååå mycket. Jag får inget grepp om det hela. Så jag behöver hjälp!
    Vilken modell rekomenderas till en rörlig (vild) 8 månaders?
    Vart hittar jag sånna till bra pris?!

Gör mig vis!

• emindy
    Bagarberta skrev 2010-04-29 21:47:36 följande:
    Hej! Vi har en dotter på 8 månader och vi har börjat med potta nu! Nu funderar vi på att börja med tygblöjor för att hon ska känna när hon har kissat i blöjan och då uppmuntra pottan. Jag har surfat runt lite om tygblöjor med det är sååå mycket. Jag får inget grepp om det hela. Så jag behöver hjälp! Vilken modell rekomenderas till en rörlig (vild) 8 månaders? Vart hittar jag sånna till bra pris?! Gör mig vis!
    Jag skulle inte välja vikblöjor till att börja med på en vildbasing, jag tycker om dem men hade ju en inlärningsperiod när liten var väldigt orörlig

Så antingen formsydda + ytterbyxa eller pocket/aio
    Ni vill ha naturmaterial innerst för att dottern skall känna så bra som möjligt vilket begränsar möjligheterna ytterligare.

Jag skulle främst överväga ImseVimses AIO eller Bumgenious Organic AIO
    Vill ni köra på formsydda +ytterbyxa har jag hört gott om bambublöjor, Glimma butik säljer ut sina just nu!
  • Bagarberta

emindy; Tack! Nu blev jag mycket klokare!
    Hur är det med trainingpants?! Kanske vore en idé oxå?! (jag spånar alla möjligheter just nu!   )

• sara384

hängt med er ett tag...dock utan att ge mig tillkänna. Tack för alla tips! Men en fråga...ni som gillar IV:s formsydda i flanell..mina bara läcker. Är det för att de är nya och inte tillräckligt tvättade eller? Inte alls samma problem med de i frotté eller aio...svårt att använda extra inlägg till min lilla bebis (5v, 3950g) utan att det blir ohanterligt tjockt. Tips?

• emindy
    sara384 skrev 2010-04-30 11:04:34 följande:
    hängt med er ett tag...dock utan att ge mig tillkänna. Tack för alla tips! Men en fråga...ni som gillar IV:s formsydda i flanell..mina bara läcker. Är det för att de är nya och inte tillräckligt tvättade eller? Inte alls samma problem med de i frotté eller aio...svårt att använda extra inlägg till min lilla bebis (5v, 3950g) utan att det blir ohanterligt tjockt. Tips?
    det kan ju vara att de är nya eller att ytterbyxan inte sluter tätt.
    så kolla om du kan justera ytterbyxans passform och/eller byt oftare
  • emindy
    onoff skrev 2010-04-29 10:21:29 följande:
    Kanske kan sy ihop två st... måste bli billigare de än att köpa tyg iaf =)
    Men att köpa nya vikblöjor är ju inte lika dyrt som att köpa ikeas tvättlappsblöjor, särskilt inte om du måste sy ihop dem två och två.

Enda gången det är värt att sy egna är med pockets eller formsydda
  • annbom
    Eller när man fått tag på gamla flanelllakan

Ikeas tvättlappsblöjor är ganska små 70x70 och funkar inte så länge om man inte vill göra limpvikning

emindy skrev 2010-05-01 11:36:21 följande:
    Men att köpa nya vikblöjor är ju inte lika dyrt som att köpa ikeas tvättlappsblöjor, särskilt inte om du måste sy ihop dem två och två.Enda gången det är värt att sy egna är med pockets eller formsydda
  • annbom

Jag skulle vilja veta varför ni andra använder tygblöjor?
    Jag använder tygblöjor för att det är billigt i första hand, miljöaccpekten kommer i andra hand.

• Moson
    adagumsan skrev 2010-04-28 10:14:50 följande:
    Tack! Det ska jag testa Kör du ullkur nån gång i månaden bara, sen då de funkar?
    Ja det är väl något sådant skulle jag tro.
  • Moson
    onoff skrev 2010-04-28 11:22:28 följande:
    Ja och storlek 50-56 har dom ju inte för evigt heller... :) Nån som har fått en bamsing som inte har kunnat haft 50-56 från början, eller är det ovanligt?? Tänkte om man kanske skulle ha lite i storlek 62-68 också... Ursäkta mina frågor och att det blir lite utanför Tråden nu, men de är första barnet ;)
    E var 51 cm när hon föddes så hon hade vuxit ur 50 efter en vecka eller två även med engångsblöjor. Det är inte helt ovanligt att de är 55 cm heller när de föds men det är nog bra att börja med 56. 
    Rent generellt kan du tänka att du behöver ungefär hälften så mycket kläder som du tror ;) Förutom pyjamasar där behövs många, vi vaknade med bajsfläckar och blöta pyjamasar nästan varje morgon.
    Byxor med fötter trodde jag skulle vara bra men de drar bara upp fötterna och byxan blir som en trång påse istället, strumpbyxor däremot är en hit och har lång användningstid. Vi har fortfarande ett par i strl 50/56 som funkar nu när hon är 66 cm.
    Lindex generellt tycker jag är ganska korta, hon har vuxit ur deras bodys så fort hon nått längden för storleken utan marginal.
Svar på tråden Tygblöjetråden 24