• Blå Flygare

Tygblöjetråden 24

Det här är tråden för oss som använder tygblöjor, vill använda tygblöjor eller bara är nyfikna på tygblöjor.
    Alla frågor är välkomna!

Tråden är dock längre än ditt bredband, så det är OK att fråga utan att ha läst hela tråden först.

För att du som är nykomling inte ska känna dig utanför i diskussionerna har vi en förklaring till vad som menas med de olika benämningarna på tygblöjorna och materialen samt hur de används i trådens första inlägg.

Dit kommer du om du klickar på den lilla symbolen
    ...längst till vänster vid sidnumren.

Där finns också vår länklista som tar dig till tips och tricks med blöjanknytning, recensioner och betygssättning av modellerna, butiker där du kan köpa blöjor, mönster till blöjor att sy själv m.m.

Förkortningsförvirring? Här är en lathund för våra vanligaste förkortningar:

AIO=All-in-one * BBh=Baby Beehinds * Bbs=Blueberrys BG=Bum Genious

BH=Baby Heaven * Bhr=Bum Hugger * BM=Bambino Mio * FB=Fuzzi Bunz

GAD=Green Acre Designs * HH=Happy Heinys * HeH=Hemp Hour * IV=Imse Vimse

MA=Magic Alls * MOE=Mother Of Eden * MT=Mommys Touch * PP=Pea Pods

SWB=Swaddlebees * WO=Wonderoos

Förra tråden: www.familjeliv.se/Forum-11-269/m49335180.html

• Svar på tråden Tygblöjetråden 24
  • emindy
    IVFmamma skrev 2010-05-08 12:10:37 följande:
    Jag har en fråga ang. sånna tunna inlägg, min dotter blir LÄTT röd i rumpan och om jag missar att hon har bajsat och hon går med det för länge så kan det t.o.m bli blåsor. Jag försöker använda sånna inlägg för torr stjärt även dagtid men de hinner ta slut innan jag hinner tvätta. Jag har köpt sånn tunn fleecefilt från IKEA och tänkte använda men har den samma "funktion" som dessa inlägg för torr stjärt? Blire inte väldigt varmt med fleeceinlägg? Sånna där inlägg med silke, hur fungerar de och vart kan man köpa sånt? Eller är det vanligt silkestyg ni köper?
    Om jag var du skulle jag tvätta med ljummet vatten med några droppar mandelolja i, klappa torrt med mjuk handduk och sedan smörja med antingen mandelolja eller weledas zinksalva med calendula. När det är gjort får lillan ligga och lufta och vifta på benen på en bit plastad frotté med handduk på som du kan byta när hon kissar på den, så länge du orkar och ids.
    Övrig tid byter du blöjan så snart du ens misstänker att hon kissat i den, då är det onödigt med fleeceinlägg etc.
    Skall du ha något skulle jag fundera på sideninlägg, men det bör vara äkta siden för att få den där smörjande lenande effekten.

Grumme tvättsåpa är väl inge bra till tygblöjor, täpper inte det till väldigt? Jag skulle testa ett litet paket oparfymerat ocean istället.
  • emindy
    glockenbach skrev 2010-05-08 18:02:04 följande:
    Tack för svaren angående Bumgenuisläckage. Ja, hon kanske är för liten, hon har ganska smala ben än så länge. En ny fråga: Jag har beställt vikblöjor på ebay (begagnade men fräscha) och precis fått ett jättepaket med blöjor och inlägg. Jag försöker nu fatta hur jag ska göra med dem. Det är en modell som jag tror är italiens, alltså att de redan är liskom trapetsformade och har knytsnören i ena änden. Tyget är dubbelt så man kan lägga in nånting mellan lagren. Inläggen är helt enkelt ett gäng handdukar av muslinväv eller flanell. Jag antar att jag viker ett inlägg till en "limpa" och lägger mellan de två lagren i blöjan, möjligen med ett rispapper närmast babyn, och sedan knyter om? Eller tror ni inlägget ska ligga ovanpå blöjan, inte mellan lagren? Och funkar rispapper på en enmånadsbaby eller är det först när bajset är fastare som det går?
    Det låter som att du fått hem knytblöjor och vikblöjor. Det finns nog bilder och instruktioner på nätet, jag har själv inte testat knytblöjor.
    Men rispapper är väldigt onödigt i början, ja. Jag har fortfarande inte kommit mig för att använda det och våran är över året, men det är väl olika från person till person
  • IVFmamma
    emindy skrev 2010-05-09 00:46:00 följande:
    Om jag var du skulle jag tvätta med ljummet vatten med några droppar mandelolja i, klappa torrt med mjuk handduk och sedan smörja med antingen mandelolja eller weledas zinksalva med calendula. När det är gjort får lillan ligga och lufta och vifta på benen på en bit plastad frotté med handduk på som du kan byta när hon kissar på den, så länge du orkar och ids.Övrig tid byter du blöjan så snart du ens misstänker att hon kissat i den, då är det onödigt med fleeceinlägg etc.Skall du ha något skulle jag fundera på sideninlägg, men det bör vara äkta siden för att få den där smörjande lenande effekten.Grumme tvättsåpa är väl inge bra till tygblöjor, täpper inte det till väldigt? Jag skulle testa ett litet paket oparfymerat ocean istället.
      Mandelolja hittar jag på apoteket väl? Täpper Grumme till?? Det visste jag inte, nu kör vi iofs med tvättnötter just på tygisarna men jag kanske ska testa ett paket ocean.
    Idag ser såren bättre ut men blåsor har det kommit fler och dessutom har de spruckit.

Vi har dessutom tvättat  alla tygisar på 90 grader så ALLA bakterier ska dö så att det inte är bakterierna som orsakar allt. 
  • IVFmamma

Blåsorna ser ut som typ vattenkoppor och idag är huden på blygdbenet och lite upp mot magen alldeles röd och varm, det känns nästan som om hon håller sig från att kissa då hon vet att det kommer att svida. men jag ska inte ge upp mina tygisar ännu och maken vill verkligen inte använda engångs heller, engångs gör att hennes hud blir alldeles torr och spricker och sen blir det blåsor i sprickorna så det är egentligen inte ett alternativ.

• Ronjas mamma
    IVFmamma skrev 2010-05-09 06:27:12 följande:
    Blåsorna ser ut som typ vattenkoppor och idag är huden på blygdbenet och lite upp mot magen alldeles röd och varm, det känns nästan som om hon håller sig från att kissa då hon vet att det kommer att svida. men jag ska inte ge upp mina tygisar ännu och maken vill verkligen inte använda engångs heller, engångs gör att hennes hud blir alldeles torr och spricker och sen blir det blåsor i sprickorna så det är egentligen inte ett alternativ.
    Har du provat att gå till läkaren det kan vara svamp vår äldsta fick det och det var blåsor.. När hon väl fick salva tog det ett par dagar så var det borta och så var det bara att köra ett gäng 95 tvättar.. det sägs att 60 inte skulle döda svamp men några säger det gör.? men om inte kanske man smittar igen så på den säkra sidan körde vi några extra varma tvätt.
    Tror det var blå myran som pratade väldigt bra om silkeinläggena som hade haft mycket användning för de.
  • Ronjas mamma

Nym svårt det där med om man ska lägga ut med nb eller one size,  till vårt första barn fick vi skynda oss och beställa nb hade bara one size..
    andra barnet växte ur dem på några veckor..

• annbom

Du måste gå omgående imorgon med ditt barn för det kan vara svinkoppor. Svinkoppor kan i värsta fall bli livshotande (extremt ovanligt) . Är det svinkoppor så får hon bara lite penicillin och så blir hon bra.

IVFmamma skrev 2010-05-09 06:27:12 följande:
  • emindy
    IVFmamma skrev 2010-05-09 05:47:37 följande:
      Mandelolja hittar jag på apoteket väl? Täpper Grumme till?? Det visste jag inte, nu kör vi iofs med tvättnötter just på tygisarna men jag kanske ska testa ett paket ocean. Idag ser såren bättre ut men blåsor har det kommit fler och dessutom har de spruckit. Vi har dessutom tvättat  alla tygisar på 90 grader så ALLA bakterier ska dö så att det inte är bakterierna som orsakar allt. 
    Mandelolja kan du även hitta i välsorterad mataffär, bland matoljorna!

Men jag blir också lite lur på om det kan vara svamp. Just att huden spricker i tid och otid sådär. Det måste man ju behandla från alla möjliga håll för att det inte skall återsmitta. Kanske har hon torsk också? (svamp i munnen) Det kan ju ge svamp på brösten också om man ammar, vilket är väldigt smärtsamt.
  • IVFmamma

Huden ser klart bättre ut ikväll men jag ska ta kontakt med BVC imorrn och diskutera vad vi ska göra då detta problem dyker upp titt som tätt.

• IVFmamma

Jag börjar mer och mer gilla ullbyxor och funderar på att köpa 1 par till. Ni som använder ullbyxor, hur många har ni? Ni som använder ullbyxa dygnet runt alltså..

Svar på tråden Tygblöjetråden 24