![crijo](/bundles/flmuser/images/default_avatar_th.png)
-
-
Svar på tråden Vi som gör äggdonation ute i Europa, #3
-
Hej Crijo! Jag fick ta 2 st 400 mg vaggisar/dag precis som du. Hade också den kvinliga läkaren på AVA i Riga. Sen när jag tog mina blodprover för att se om jag var gravid (hCG och Progesteron) så höjde hon till tre vaggisar/dag.crijo skrev 2010-03-24 08:36:09 följande:Hej, tjejer!Nu är det gjort! Slemhinna 11,6 mm. Jag ruvar på 2 st embryo. Alla 3 har överlevd upptinningen och börjat dela på sig, men fått tillbaka dem bästa 2. Jag har fått trombyl oxå denna ggn och hon vill avvakta hur jag reagerar på den. Hon gav mig massa prover att ta i slutet av april. Kunde man inte göra det i förväg????Dock har jag fått ta bara 2 st 400mg vaggisar/dag (800mg). Någon som har erfarenhet av lägre doser?
Det funkade fint för mig. Är nu gravid i v 27. Jag hoppas det funkar fint för dig med!
Kram Rödluvan -
Rödluvan: Vi får se om det går vägen...vågar inte ens tänka på det just nu, bara försöka göra så rätt som möjligt. Det är rätt många som har lyckas efter ha gått på AVA i Riga och det ger mig hopp.
Fördelen med lägre doser progesteron är att jag får mildare biverkningar. -
Hejsan.
Jag har just börjat fundera i ÄD-banorna. Jag funderar lite på det här med anonyma donatorer, har ni koll på hur det är i olika länder. Visst är det så att i Finland kan barnen få reda på vem som är donatorn? Hur är det med t.ex. Lettland i den frågan? -
javabönan: Såvitt jag vet är alla donatorer i Lettland anonyma - men om man behöver spermadonator så kan man få det skickat från spermabank i Danmark och där finns det öppna donatorer.
I Finland lär det vara öppna äggdonatorer och därmed rätt lång kö. De har också en lägre åldersgräns än många andra länder. -
I Lettland/Riga är alla donatorer anonyma. Vi var på AVA kliniken i Riga och har nu en son som är snart 4 månader.javabönan skrev 2010-03-28 20:36:01 följande:Hejsan. Jag har just börjat fundera i ÄD-banorna. Jag funderar lite på det här med anonyma donatorer, har ni koll på hur det är i olika länder. Visst är det så att i Finland kan barnen få reda på vem som är donatorn? Hur är det med t.ex. Lettland i den frågan?
Bette -
Javabönan: Spanien och Ukraina har anonyma donatorer. AVA Peter har oxå anonyma donatorer. Själv har jag gjort ÄD på AVA i Riga.
-
Hej alla!
En fråga... Hur länge har det tagit från det att ni bestämmt er för en klinik och till ET??
Vi står i startgropen, och skulle så gärna vilja hinna innan hela sverige tar semerster. -
Loddi: Det kan bli tufft att hitta rätt donator och hinna sätta igång innan sommaren - många kliniker har sommarstängt viss tid av sommaren, t ex Elite i Tartu stänger under juli månad. Vi skrev till dem ungefär vid samma tid som nu förra året och då var de intressantaste donatorerna redan uppbokade fram till sommaren och inte tillgängliga igen förrän under sensommaren-hösten.
Om du ska hinna före dess är det nog dags att bestämma sig genast, se till att ni har alla prover klara snabbt och en svensk gyn som kan hjälpa till med provtagning, vul/ul och receptförskrivning.
Vi bestämde oss för en donator i september och gjorde behandlingen första veckan i november. De sätter inte igång "donor investigations" förrän man betalat en inledande summa. Så ju fortare du betalar desto snabbare får du sätta igång!
Hoppas att jag inte varit alltför negativ…
Låla -
Hej Tjejer!
Ni som är gravida, hur har er medicinering sett ut? Vilka styrkor, hur länge har ni medicinerats och hur har nertrappningen sett ur. Tacksam om ni vill dela med er!
Kram från Nilisen (gravid i v 8) -
Min medicinering finns listad i min presentation, kolla där om du vill.nilisen skrev 2010-03-30 09:51:56 följande:Hej Tjejer! Ni som är gravida, hur har er medicinering sett ut? Vilka styrkor, hur länge har ni medicinerats och hur har nertrappningen sett ur. Tacksam om ni vill dela med er! Kram från Nilisen (gravid i v 8)
Kram
ZXZX