• Luckiest

Umeåpluttar födda Juni-Augusti 2008 (Tråd nr 9)

Här surrar vi som fick barn i Umeåområdet sommaren 2008. Välkommen!
  • Svar på tråden Umeåpluttar födda Juni-Augusti 2008 (Tråd nr 9)
  • johanlina

Stort grattis till er Emmy!!! 

• Humlansbebis

Äntligen! Stort grattis till prinsessan Emmy!! Lät verkligen som en perfekt förlossning!

Liselott: Hedvig var precis lika mörk och hårfager som sin bror. Nu har hon dock börjat nöta på nackhåret och en snygg liten måne börjar bildas där bak, precis lagom till dopet... Snyggt!!  Nåja, allt klär en skänhet sägs det ju,

• Aman05

STINA ska hon heta! (min farmor hette Emmy Kristina men kallades Stina)
    Oh herregud vad kär man är. Ljuvliga ljuvliga baby. Jag kämpar en hel del med onda bröst även denna gång och hoppas att det lägger sig nu när hon snart är en vecka gammal. Jag tar alvedon, köpte snäckor på BB att ha på bröstvårtorna, jag luftar brösten och gör allt man ska men det gör ju ändå så jäkla ont att amma.

Det är så knepigt det här med förlossningar. Det blev ju precis en sådan förlossning jag hade hoppats på, kort & intensiv, utan bedövning, och jag lyckades få ut henne på rätt få krystvärkar. Stina mådde bra hela tiden och fick högsta apgar-poäng. Behövde bara sy två stygn och har faktiskt inte haft direkt ont i underlivet alls denna gång. I förrgår när vi var på BB Hemvård skulle jag poängsätta förlossningen - på en skala på 1-10 hur upplevde jag förlossningen? När det ändå gjorde så j-a ont som det faktiskt gör att föda barn, hur poängsätter man något sådant? Mentalt vet jag ju att förlossningen var jättebra, men som sagt, när det gör så ont och jag mest ligger och tänker TORTYYYYR, då kan jag ju inte sätta 10 poäng direkt. Vem upplever en förlossning som en 10-poängare?

Annelie - nja hon är ganska mycket ljusare än Klara, har typ inga ögonbryn och ögonfransar Fast samtidigt är hon ändå lik Klara (men det kanske mest beror på att hon har samma kläder som K hade när hon föddes..)

Erika - kul med lärarlyftet, vad ska du läsa?

• Aman05

just det Cajsa! Har du några tips på bra saker att önska sig till andra barnet? Vad har Hedvig fått för fint?
    Alla släktingar frågar ju nu om vad Stina önskar sig och det enda jag kommer på att önska är "Boken om mig" att fylla i. Vi har ju i princip allt annat sedan Klaris var liten, fårskinn och filtar och leksaker och framför allt kläder så det räcker..

• Humlansbebis

Stina!! Vilket underbart namn! Njae, jag har nog inga direkta bra tips på saker att önska. I vårt fall var det ju givet att Hedvig behövde klänningar och kalasbyxor, för det hade inte Theodor nån endaste då han var en liten skrutt Men fårskinn har jag fått för mig att de ska ha varsitt... Kan hon inte önska sig några minnesgrejer? Kanske en sparbössa, något smycke, sin alldeles första Nalle, nån inredningsgrej till sitt kommande rum? Nä, jag vet inte... jag har svårt för att svar när nån undrar över önskelista för dop-present oxå... För övrigt måste jag nog säga att babyfiltar kan man inte ha för många av, det kanske är en pervers läggning men vissa är ju så mjuka och goa så man bara mååååste ha dem oavsett om man har 10 redan...

• Aman05

haha, en pervers läggning till babyfiltar.. Hrrm, känner igen det där! Särskilt fina ullfiltar! Kanske måste önska oss en ytterligare till Stina

• malex75

Vilket fint namn ni valt... Klara och Stina passar perfekt . Åh vad mysig det måste vara och en sån där förlossning skulle jag också vilja ha om det nu blir någon nr 2 för mig. Hur går det för Klara, vad säger hon nu när det ändå gått några dagar?

• Erkki

Emmy: Jättefina namn du har valt! Hoppas att allt flyter på nu och att det värsta med att börja amma har lagt sig...

Lina: visst var det du som funderade på detta med D-vitamin i sommras? Vet inte om Tilde dricker välling men Semper har nu en 3-års välling som är berikad med D-vitamin. Isak gillar den i alla fall och jag tänkte att nu under vintern när man knappt ser solen kan det ju vara bra med lite extra tillskott.

Här rullar det i alla fall på - alla har väl varit mer eller mindre förkylda den enda som fortfarande är det är förstås jag. Det sliter att vara höggravid och ha rethosta och inte känna sig pigg. Det är inte så att man är så superpigg i vecka 32 som utgångspunkt det behövs verkligen inte något extra.

Isak han mår toppen, och har äntligen börjat visa intresse för pottan så någon gång i veckan har nu gått och satt sig själv där och kissat och en gång till och med bajsat. Det känns som ett steg i rätt riktning förrut har det ju mest varit att använda pottan som mössa/fotboll ja det mesta som den inte ska användas till. Vi tar det väldigt lugnt i alla fall så han ska tycka det är kul.

Vad ska ni önska till era 2-åringar i julklapp? det känns som Isak har typ allt och att fler leksaker bara innebär fler saker för mamma att kliva på...

• johanlina

Här var det lugnt... Hoppas det är bra med er alla så här i adventstider!

Erika: Nej Tilde har slutat med välling nu och jag ger henne inget tillskott alla faktiskt men det kanske man borde... Hur gör ni andra? Angående julklappar så har Tilde önskat sig Pippikläder, dockvagn, docka, duplo, kläder, kreativa saker typ stora pärlor, musikinstrument och pussel. 

Tilde ÄLSKAR att dansa, senast igår hämtade jag en liten skrutta med bar överkropp på förskolan, hon hade dansat breakdance med de stora grabbarna och var helt svettig =) så jag har anmält henne till pyttedans på Balettakademien med start 29/1 (2-3år med Stina Roding kl 10.10), vore kul att se någon/några av er andra där också!

Svar på tråden Umeåpluttar födda Juni-Augusti 2008 (Tråd nr 9)