• Toppenloppan

Vi som har endometrios och gör IVF- nr 2

Hej!

Här samlas några av oss kämpande barnlösa som har endometrios och gör eller väntar på att göra IVF.

Vi delar med oss av våra erfarenheten kring biverkningar av den (oftast) extra långa nedregleringen och sedan delar vi även glädje, förhoppningar och oro under resten av IVF-processen.

Nya medlemmar är hjärtligt välkomna och vi lyssnar oxå GÄRNA på lyckade historier från er som trots endometrios idag har era efterlängtade barn.
    De mer pessimistiska historierna undanber vi oss, vi vet redan alltför mycket om vad barnlöshet innebär....och att inte allas sagor har ett lyckligt slut!

Länk till gamla trådar:

www.familjeliv.se/Forum-7-134/m46930700.html

www.familjeliv.se/Forum-7-134/m48972135.html

Här samlas de som blivit gravida:

www.familjeliv.se/Forum-7-134/m49366292.html
    2010 ska jag lyckas leva i nuet!
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-03-27 18:40
    NYA gravidtråden:

www.familjeliv.se/Forum-7-127/m58082346.html
  • Svar på tråden Vi som har endometrios och gör IVF- nr 2
  • Idis

Håller tummarna för er alla! Jag har själv BF imorgon. Endometrios på båda äggstockarna och dålig äggreserv. Långa protokollet, höga doser Menopur och ICSI samt ett FET i ostimulerad cykel var tricket.

• Heidi82

Idis: Oj så spännande med BF, hoppas den snart får möta världen. Är glad att det lyckades för dig. Kör också med menopur o hoppas att det ska hjälpa. Då har vi båda väldigt spännande saker framför oss!

• Vindla

Lycka till alla som kämpar!! Vill tipsa om att SVT idag gör en satsning för att upplysa om Endometrios. De har inslag i båda Rapport och Aktuellt under kvällen.

• Heidi82

Vindla: Jag såg just klippet omendo. Det gör mig glad att det uppmärksammas mer och mer.

Jag hade äp igår och fick ut 12 ägg efter 3 månaders nedreglering. Idag ringde labblisa och meddelade att 10 styckna blev befruktade och 8 har delat sig precis som dom ska. Det blir långtidsodling o återfòring på Måndag. Mycket god kvalitet trodde även labblisa att det var. Ligger hemma o har lite ont, fick mig en liten överstimulering.

Snälla gud gör så att det lyckas nu!

• Vindla

Vilket superresultat Heidi82!! Grattis :) Glöm inte att dricka massor och äta mycket salt om du misstänker överstimulering. Gött att kunna unna sig nötter, saltlakrits och chips ;)

• Heidi82

Tack så mycket. Hoppas bara att dom små liven orkar hänga med till Måndag. Måtte det bara fungera nu!

• trex2013
    Heidi82 skrev 2014-06-12 21:21:21 följande:
    Tack så mycket. Hoppas bara att dom små liven orkar hänga med till Måndag. Måtte det bara fungera nu!
    lycka till i dag, håller tummarna!
  • mikaela14

Vet inte om det är något liv den här tråden, men försöker med några frågor.

- Är det någon som provat mikroinjektion, fast inte anledning att det är fel på spermierna utan för att äggen ändå inte blev befruktade?
    -Är det någon som haft effekt av Synarela/Enanton i avseende att krympa en endometrioscysta?
    -Slutligen, är det någon som märkt av att äggkvalitet på andra äggstocken sjunkit efter att endometrioscysta på äggstock opererats?
    Flera frågor.. tacksam för input! :) 

• Majorie

Vad sägs om att kicka igång denna tråden lite igen? Är det fler med endometrios som gör eller ska börja med IVF? Då kan vi väl börja peppa varandra lite?

Jag har läst den under flera månader och är väl på sida 400-nånting just nu. Såklart har jag hoppats på att jag skulle slippa bli aktiv i den och testa positivt på en sticka varje månad. Men så har det ju inte blivit. Skrikandes

Jag gjorde en titthålsoperation i höstas och fick endometrios bekräftad efter flera månader av smärta varje dag. Har haft kraftig mensvärk sedan 13 års ålder men senaste året har jag haft mensvärk varje dag. Efter diagnosen började min gynläkare prata om att göra en barnlöshetsutredning ganska omgående. Vi har iofs inte försökt så länge, men han tyckte att det var lika bra att kolla förutsättningarna... Som inte visade sig vara så gynnsamma. Sambons spermier simmar inte snabbast i världen och jag har förutom endo i buken också misstänkt endo i livmoderväggen. 

Nu har vi inte försökt få barn i 2 år som vårt landsting säger att man måste för att få IVF betalad. Men läkaren trodde att man kunde göra ett undantag pga mina smärtor. Orkar ju inte ha det såhär varje dag längre!

På tisdag tar jag första nedregleringssprutan. Och jag ska vara nedreglerad 3-6 månader. Under denna tiden kommer remissen skickas och förhoppningsvis får vi börja med IVF i juni eller augusti. Åkte på första vägbulan redan denna veckan när det visade sig att jag inte var immun mot röda hund. Jag ska vaccineras och läkaren var lite osäker på om han kunde skicka remissen innan 4 månader gått från vaccinationens första dag. Jag hoppas såklart att man kan det så vi slipper skjuta på allt fyra månader till.

Lite nervös inför nedregleringen... Vad kan jag förvänta mig? Kommer jag vara arg och svettig hela våren?

Svar på tråden Vi som har endometrios och gör IVF- nr 2