• Toppenloppan

Vi som har endometrios och gör IVF- nr 2

Hej!

Här samlas några av oss kämpande barnlösa som har endometrios och gör eller väntar på att göra IVF.

Vi delar med oss av våra erfarenheten kring biverkningar av den (oftast) extra långa nedregleringen och sedan delar vi även glädje, förhoppningar och oro under resten av IVF-processen.

Nya medlemmar är hjärtligt välkomna och vi lyssnar oxå GÄRNA på lyckade historier från er som trots endometrios idag har era efterlängtade barn.
    De mer pessimistiska historierna undanber vi oss, vi vet redan alltför mycket om vad barnlöshet innebär....och att inte allas sagor har ett lyckligt slut!

Länk till gamla trådar:

www.familjeliv.se/Forum-7-134/m46930700.html

www.familjeliv.se/Forum-7-134/m48972135.html

Här samlas de som blivit gravida:

www.familjeliv.se/Forum-7-134/m49366292.html
    2010 ska jag lyckas leva i nuet!
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-03-27 18:40
    NYA gravidtråden:

www.familjeliv.se/Forum-7-127/m58082346.html
  • Svar på tråden Vi som har endometrios och gör IVF- nr 2
  • MRE

Så skönt. Låter som du har fått tag på en kanonläkare! Här rullar det på, ev lite foglossning men det är i sammanhanget väldigt trevliga problem

BF 11 mars
  • Heidi82

Jag är kvar! Startar i veckan stimulering inför IVF nr3. Har varit nedreglerad i 3 mån o hoppas nu så in i bomben att det ska fungera. Har adenomyos!

• trex2013

Hej! aldrig hör talas om "adenomyos" måste googla :)

Har precis själv påbörjat mitt tredje ivf försök och är inne på 5:e veckan med synarela och fick i dag veta under UL att att cystan på vänster äggstock är nu så stor att äggstocken inte syns. :(
    Så nu vet jag inte om jag måste avbryta försöket och operera mig istället. Har du problem med cystor?
    hur länge ska du nedregleras?

kram

• Heidi82

Jag slutar med nedregleringen nu på torsdag efter 3 månaders behandling. Adenomyos är en form av endometrios, bara att härdarna sitter inne i livmodermuskulaturen vilket gör att man oftast har förstorad livmoder.

• trex2013

Ok har du mkt ont? jag har mest besvär av cystan och då och då jätteont i hela buken/magen.
    Så lång tid innan ivf har jag aldrig behandlats. låter ju vettigt att det är under en lång tid. vilken medicin har du ätit under dessa tre månader? jag fick tjata mig till att få "lång" nedreglering denna gång och den kommer ändå bara vara 5 veckor om jag nu får fortsätta. =( vilken klinik går du hos?

• Heidi82

Jag bor i centraleuropa och gör mina IVFer här. Har nedreglerats med enanton depot. 1 spruta var fjärde vecka. Har inte haft ont sedan jag började med nedregleringen. Annars ligger jag och kräks av smärta vid varje mens och får krystvärkar.

• trex2013
    Heidi82 skrev 2014-05-26 15:19:35 följande:
    Jag bor i centraleuropa och gör mina IVFer här. Har nedreglerats med enanton depot. 1 spruta var fjärde vecka. Har inte haft ont sedan jag började med nedregleringen. Annars ligger jag och kräks av smärta vid varje mens och får krystvärkar.
    ja fy smärtan är obeskrivlig. tack o lov har jag det inte ofta nu för tiden. lycko dig som behandlas utomlands, klinikerna verkar ha mer koll på endometrios och immun problematik än här i Sverige.
  • Heidi82

Finns det någon här inne som har adenomyos och lyckats bli gravid? Det känns som att den här sjukdomen kommer att göra mig barnlös för alltid.

• Mikki

Heidi: jag har inte adenomyos (tror jag, hur vet man det?) MEN jag har läst om kvinnor som har det och lyckats bli gravida. Dock efter lång nedreglering runt 6 mån. Hur svarar du på nedregleringen? Kan man se att adenomyosen krymper genom vul?

Svar på tråden Vi som har endometrios och gör IVF- nr 2