• Toppenloppan

Vi som har endometrios och gör IVF- nr 2

Hej!

Här samlas några av oss kämpande barnlösa som har endometrios och gör eller väntar på att göra IVF.

Vi delar med oss av våra erfarenheten kring biverkningar av den (oftast) extra långa nedregleringen och sedan delar vi även glädje, förhoppningar och oro under resten av IVF-processen.

Nya medlemmar är hjärtligt välkomna och vi lyssnar oxå GÄRNA på lyckade historier från er som trots endometrios idag har era efterlängtade barn.
    De mer pessimistiska historierna undanber vi oss, vi vet redan alltför mycket om vad barnlöshet innebär....och att inte allas sagor har ett lyckligt slut!

Länk till gamla trådar:

www.familjeliv.se/Forum-7-134/m46930700.html

www.familjeliv.se/Forum-7-134/m48972135.html

Här samlas de som blivit gravida:

www.familjeliv.se/Forum-7-134/m49366292.html
    2010 ska jag lyckas leva i nuet!
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-03-27 18:40
    NYA gravidtråden:

www.familjeliv.se/Forum-7-127/m58082346.html
  • Svar på tråden Vi som har endometrios och gör IVF- nr 2
  • trex2013

Behöver lite besluts hjälp!

Jag är som sagt  inne på 5:e veckan av nedreglering med synarela. Vad jag förstår nu så är det vanligaste att man nedregleras minst 3-6 månader och detta har jag nu frågat sköterskan på ivf klinken. Hon ringer upp efter hon frågat läkaren och han svarar att det nog gör nog ingen skillnad om jag har en kortare eller längre nedreglering. Jag får nu välja själv, start menopur i morgon eller i slutet av juli.

Min fråga till er som vet, visst bör jag välja en längre nedreglering? Vad har jag att förlora? Känner av rätt mkt biverkningar av synarelan nu så min fråga är om det kan bli mkt mer? Jag kan leva med som det är nu men blir huvudvärken värre så kommer jag bli säng liggandes hela sommaren och det känns ju mindre kul.

Hur hade ni gjort?

• Heidi82

Mikki: Nedregleringen har gått bra. Men vi bestämde oss för att prova med endast 3 månader. Adenomyos kan man sällan se via vanlig VUL, bästa sättet att diagnosticera är med MRI.

• Mikki

Trex: tycker kliniken att det är ok att göra ivf om cystorna är så stora så att äggstocken inte syns? Jag hade nog väntat till juli och sprayat tills dess. Man kan få östrogengel som tillskott om biverkningarna är för jobbiga.

• Mikki

Heidi: vad jag förstått så sitter adenomyosen inuti livmodermuskulaturen. Inte på slemhinnan inuti livmodern. Det är i slemhinnan ägget fäster så ser egentligen inga problem där. Om du inte hade så mycket adenomyos från början kanske det räcker med 3 mån?

• Heidi82

Mikki: Ja, jag vet varken ut eller in. Jag har iaf medelsvår diffus adenomyos. Jag provar helt enkelt nu med ett tredje försök. Funkar inte det kommer jag att åka till Prag för att få laserbehandlingen som ska vara så bra. Är inte beredd att ge upp än på ett tag men har tappat viss motivation på vägen

• trex2013
    Mikki skrev 2014-05-27 15:38:16 följande:
    Trex: tycker kliniken att det är ok att göra ivf om cystorna är så stora så att äggstocken inte syns? Jag hade nog väntat till juli och sprayat tills dess. Man kan få östrogengel som tillskott om biverkningarna är för jobbiga.
    De sa att det kan vara så att äggstocken är lite dold nu när jag är nedreglerad. de lät inte alls bekymrade över dess storlek. :/
    kan tyvärr inte få östrogengel pg av min blodproppsbenägenhet. så biverkningarna får jag i såfall försöka stå ut med. ja det känns ju som om ju längre tid desto bättre. :)
  • Heidi82

Hej alla. Slänger inen fråga här. Är på sprutdag 5 inför IVF nr3. Har nedreglerats i 3 månader. Diagnos diffus Adenomyos. Min läkare frågade idag om vi ville prova embryo glue. Har ngn provat? Kan tillägga att vi även ska prova Assisted hatching för första gången.

• Hedwig H

Hej! Får man hänga på här?

Jag har endometrios med mycket värk. Vi försökte få barn på naturlig väg i höstas och jag låg på sjukhus i flera dagar varje gång jag hade mens. Endon förvärrades utan behandling och vi fick remiss till ivf.

Jag har precis genomgått vårt första ivf-försök (långa protokollet, nedreglerad 4 mån innan) som slutade i en totalfrys pga en ganska kraftig överstimulering. Jag hade höga e2 värden genom hela stimuleringen och surfade i en vecka innan äggplocket, för att få ner värdet. Överstimuleringen kom samma dag som äggplocket (28 maj). Båda äggstockarna var över 10 cm och jag hade två liter vätska i buken. Låg inne i en vecka på sjukhus. I slutet av förra veckan upptäcktes att jag dessutom har vätska i lungorna, som också kommer av överstimuleringen... De försökte tömma men det slutade att jag blev inlagd igen i helgen för observation. Lyckligtvis går det åt rätt håll, men är rätt mörbultad.

Vi fick i alla fall 4 blastocyster till frysen! Vi ska göra fet aug/sept och jag ska bli nedreglerad under sommaren för att inte förvärra endon. Just nu väntar jag på mens och endo värken håller på att stiga...

Heidi, vi har setts i nån annan tråd. Vad är embryo glue?

Trex - jag mår alltid bättre när jag är nedreglerad (värkmässigt i alla fall, inte alltid psykiskt). Jag vågar inte gå obehandlad och min ivf läkare förespråkar långa nedregleringar (3 mån +) även inför mitt fet. Och ger det bättre chanser så gör jag det.

Mikki - är du i behandling nu eller har du paus eller lyckats?

Kram

/Hedwig

Besök gärna min blogg efterendometrios.blogspot.se/ där jag skriver om endometrios!
  • Heidi82

Hedwig: Tråkigt med överstimuleringen men ack vilket bra resultat med fyra till frysen. Jag håller med om att den psykiska biten är värstmed nedregleringen. Mår så mycket bättre när jag är "uppreglerad". Ska ta utlösningssprutan inatt och plockas på Onsdag.

Embryoglue är ett slags speciellt medium som embryona läggs i vid transfer. Det ska gynna att det fäster lättare. Men det är inte riktigt helt evidensbaserat så jag vet inte jag, men det kan ju inte skada så vi prover. All in med allt den här gången. Hepp!

• Idis

Heidi82; jag gillar din Freudianska felskrivning. Du menar ägglossningssprutan va? Och inget annat..

Svar på tråden Vi som har endometrios och gör IVF- nr 2