Inlägg från: Toppenloppan |Visa alla inlägg
  • Toppenloppan

Vi som har endometrios och gör IVF- nr 2

Eftersom jag inte varit inne i tråden på några dagar så har jag liiite svårt att komma ihåg vem som skrivit vad. Minns dock VAD ni skrivit om. Svarar/kommenterar därför så här istället. Som ni vet är jag ju läkare men inte gynekolog, har dock blivit väldigt insatt (liksom ni andra) efter 3 års barnlöshet. OK;

@Sköldkörtel/TSH:
    I en vanlig infertilitetsutrdening ingår det ALLTID att kolla detta blodprov. Har man en känd endo redan närman börjar försöka bli gravid kan det såklart bli så att gynekologen på "hemkliniken" bara fokuserar på endon som orsak till infertiliteten och "glömmer bort" andra orsaker.

@AMH:
    Blodprovet tas INTE rutinmässigt på alla IVF-kliniker utan bara när VUL visar få omogna äggblåsor innan behandlingsstart eller om man är VÄLDIGT svårstimulerad. Att jag tagit blodprovet beror på att min gamla klinik just då tog det på alla, en studie de gjorde.

@Operera endocystor:
    Man vill helst SLIPPA operera endocystor som ligger nära äggstockarna. I varenda millimeter äggstocksvävnad kan det finnas tusentals ägganlag. Bara man får med sig lite, lite äggstock där endocystan sitter så "ryker" ju de anlagen. Detta händer hur extremt försiktig gynekologen som opererar är!!! Ibland måste man ändå operera och då väljer man att göra det i lugnt läge. Om cystan precis spruckit är alla vävnad porö, inflammerad och geggig och då är det MYCKET svårare att verkligen skilja på vad som är cysta, äggstock och annat. Jämför skillnaden på en kycklingfile och mald köttfärs....

@Lång eller kort nedreglering vid endo:
    Det beror HELT på hur aktiv endo man har, dvs hur lätt man bildar nya cystor! Risken vid nedreglering i 3-6 månader är att kroppen sedan är satt i sådan vila att man inte svarar bra på stimuleringen och får väldigt få ägg vid ÄP.

Ja menar absolut inte att låta som en "besser wisser" men ovanstående är det jag lärt mig under resan....

2011 ska bli ett bättre år!
  • Toppenloppan

Oj vad det händer mass kul i tråden, heja heja!

Jag har fullt upp med nya huset, planerar och bestämmer inför kommande renovering....trött och sliten men roligt oxå såklart

Försöker att inte tänka så mycket på ruvningen....

• Toppenloppan

Förväntansfull: Inte ovanligt med endoförändringar som sitter i slemhinnan i tarmen och då blöder man därifrån vid mens oxå!

• Toppenloppan

Smulan Tror man vill göra IVF försöken så tätt som möjligt vid endo, för att hålla den i schack! Inga pauser mellan har jag haft, OM jag inte bett om det.

• Toppenloppan

Gräddnosen:

Liiiite jobbigt är det allt med ruvningen, mest för att det känns lite extra hoppfullt att ruva på en blastocyst. Sedan blev jag ju gravid sist och jämför nu hela tiden om det känns som då....
    Försöker dock att tänka på annat men lätt är det INTE!

Ikväll kommer makens bro + familj på besök och stannar över helgen så den går snabbt. Sedan är det bara några dagar kvar till TD....har aldrig nått fram till TD utan att ha börjat blöda så vi får se denna gång!

• Toppenloppan

Usch, jag HATAR verkligen att ruva!
    har kommit till det stadiet nu att varje toabesök är förknippat med STOR ånget. Drar långsamt ner byxorna....kikar snabbt i trosskyddet.....Första "pusten"....sedan kissa....nästa "pust"....sedan torka....Nästa "puste" efter inspektion av pappret...."Inget blod nu heller".  Tala om psykisk press!!!!!

Har en himla massa mensvärk, både mitt i magen och igår mest ut vid vänster äggstock...Växtvärk? Mens vilken sekund som helst?? Jag blir snart GALEN!!!

• Toppenloppan

VÄNTRUM

* Gräddnosen, 31 år, 2 ET + 1 FET, nedreglerad inför IVF 3
    * JaMA08, 32år, ÄP beräknat v.8 2011 (1;a Ivf)
    * Bäbifabriken, 34 år, väntar på lång nedreglering inför IVF i maj 2011 (snittats i aug -10, måste läka 9 mån).
    * Förväntansfull82, 28 år
    *Svedjan, väntar på IVF försök nr.2
    *Junie, väntar på att börja knapra piller inför Frysinförande nr1. (ska ha blödning först)

SPRAYARE
    * Djurparken 77:a 1 IVF/ICSI,  står nu på p-piller inför IVF 2 feb 2011
    * JaMA08, sprayat sedan 100610
    * ics, 26 år,  sprayar suprecur 4ggr/dag sedan 2011-01-06

SPRUTARE
    * Spattanjansson, 35 år,  IVF 4, Sprutar Gonal-F sen 1/2
    * Barnsugen, 32 år, gjort 3 FET (RMC Malmö), gravid 2 ggr men MF båda ggr. Sprutar Gonal-F sedan 5/2.

ÄP

RUVARE
    * Ninjan, TD 29/11
    * Smulan 81, 29 år, TD???

GRAVIDA
    * Loppanlängtan, 77:a. Gjort 3 full-IVF och 2 FET. Gravid 1 ggr men MF vecka 4+5. Gravid på IVF nr 4, TD 16/2
    * Bellman01, 33 år, 4:e IVF  och 2 FET,  TD 2/10
    * Trinity78, 32 år, gravid naturligt efter tredje misslyckade IVF-försöket
    * AnnaEmma01, 23 år, 1 IVF, TD 1/6
    * Jomi, 31 år, syskonförsök, TD 21/4
    * Lilloppan09
    * Natta80gbg, 29 år, IVF 4, TD 12/2
    * Muhina, 29 år, TD 8/2
    * Chardonnay, 38 år, 1 IVF, TD 18/12

FÖDDA BARN EFTER IVF I DENNA TRÅD
    * Bäbifabriken, 34 år (33 då jag blev gravid). 1:a IVF TD 13/12 2009. En pojke född 19/8 2010.
    * Pluttens mamma, 25 år, 4 IVF, TD 14/12. En pojke född 18/7 2010.
    * TurkiskPeppar, 30 år, IVF/ICSI 1, TD (16/3) 24/3. En pojke född 7/11 2010

Svar på tråden Vi som har endometrios och gör IVF- nr 2