Inlägg från: Toppenloppan |Visa alla inlägg
  • Toppenloppan

Vi som har endometrios och gör IVF- nr 2

Kan inte låta bli att jämföra med förra julen...vilken skillnad!!! Då hade vi gjort vårt första IVF och misslyckats, gick direkt på Enanton igen och svettades och hade sömnstöringar hela julen... Dessutom var IVF nästan det ända vi tänkte på mitt i julstöket. Nu...hur konstigt det än kan låta så har IVF blivit en del av vardagen. Visst längtar vi barn, kämpar, gråter och förbannar men livet får oxå ta plats! Så himla skönt. Häftigt på något sätt hur man kan anpassa sig, ställa om och hämta ny kraft. Sen gör en "nära-döden-upplevelse" som jag hade i somras sitt till.

2010 ska jag lyckas leva i nuet!
  • Toppenloppan

Spattan:
    Jo jag minns att du lyckades men allt det sen gick åt skogen.....KRAM

Gräddnosen:
    Undrade just var du var
    Vi ska göra hela behandlingen hos dem, tar 2 timmar att köra från Hbg så det känns ok. Vet därför inte deras "distansupplägg"....
    Hur långt är det för er???

Sen....ju längre nedreglering desto mindre vallningar....det man mår dåligt av är när kroppen ska "ner" i hormonnivåer...när den väl är nere brukar symtomen lugna ner sig. Har iaf fått det förklarat så!!

• Toppenloppan

Gräddnosen:
    Alltid finns något att oroa sig för
    Vi kanske springer på varandra framöver på Carlanderska då!!!

EGO:
    Hade telefontid med dr Leif på Öresundskliniken igår för att följa upp det senaste reultatet.
    Fick massa bra svar på frågor och funderingar, tänkte att några av dem kunde intressera fler av er! Redogör därför lite för dem nedan, läs om ni vill

Jag har läst att endometrios skulle kunna ge nedsatt känslighet för progesteron. Det kan tydligen vissa kvinnor ha sa dr Leif men då märker man det genom att man börjar blöda tidigt under ruvningen, typ innan dag RD 10 vid IVF/ET och så brukar ens naturliga cykel vara väldigt kort. I så fall kan man få progesteronet i sprutor istället för vaggisar. Jag har blött på RD 14 och min egen cykel är ca 30 dagar så det problemet verkar jag inte ha!

Sen diskuterade vi förväntat resultat vid ÄP med bara en äggstock kvar jämfört med innan när jag hade båda kvar. 2/3 av tidigare resultat brukar man få ut, den kvarvarande kompenserar! Häftig kropp man har!

Slutligen diskuterade vi hur länge man ska vara nedreglerad inför kommande försök....
    Detta spännande ämne!
    Det Leif sa som var lite nytt för mig var att det helt har att göra med hur aktiv endo man har. Har man endometrios som är "lugn och stillsam" dvs inte skapar nya cystor så fort man får ha egen menscykel, finns ingen vinst med extra lång nedreglering. Ingen forskning visar att man då får bättre resultat vid IVF, fler födda barn alltså. OM man har en mer aktiv endo eller om äggkvaliten är dålig, då är det en annan sak. Då syftar den låååånga nedregleringen till att lugna ner endon, krympa cystorna som kan påverka äggtsockarna och äggkvaliten.
    Såååå......eftersom min endo inte verkar ha tagit fart sedan mars (9 månader sedan) när jag sist tog Enanton, så är min endo nog inte särskilt aktiv. Därför tyckte dr Leif att 4-6 veckors nedreglering kunde räcka! Får se vad de på Carlanderska tycker men så BRA att kunna jämföra vad de olika klinikerna tycker!

Puh.....kanske något i det jag skrivit ovan kan besvara även era funderingar.

• Toppenloppan

Spattan:
    Skönt att det verkar vara gammalt blod.....det måste ju ut på något sätt!!

Gulliga barn som är så brutalt ärliga och bara vill väl! Man får ta det för vad det är, ren och skär välvilja och omtänksamhet!

Förväntansfull:
    13 kg minus nu alltså, duktigt!!!

Passar på att önska alla GOD JUL! Tomte Vet inte om jag kommer kika in närmsta tiden men om jag inte gör det så ses vi snart igen, lagom mätta och runda av all julmaten

• Toppenloppan

Hej tjejer!

Hoppas ni haft en lika lugn och skön julledighet som jag.
    Det enda smolket i bägaren är att jag hittills verkligen mått dåligt av denna nedregleringen, huvudvärk, skum i magen, illamående och synrubbningar. Haft det mesta av symtomen vid de tidigare nedregleringarna men INTE alla på samma gång Jobbigare mentalt oxå, första nedregleringen för 15 månader sedan var ju på ett sätt spännande och helt ny, endon skulle krympa ch vill skulle göra IVF. Sen började jag med Enanton igen direkt vid misslyckande mens och mellan IVF 2 och 3 var jag bara "normal" i 4 veckor.....
    NU har jag varit i mina egna hormoner i 9 månader och uscha vad kroppen protesterar denna gången.
    Om jag nu ska gnälla liiite till så har jag dessutom vaknat med halsont och seg i kroppen idag.....

Nåja, som jag skrev innan jul tror jag det bara blir 4 veckor nedreglering denna gång, MIN endo är ju inte så aktiv, mina ägg har varit bra och många och då finns ju inga studier som visar vinst med lång nedreglering.....

Så.....ska sluta gnälla nu kära vänner, hoppas på 2011 som ett BRA år för oss alla!

• Toppenloppan

JÀ....iPhonen lever sitt eget liv ibland Vi ska till Carlanderska om 2 veckor...spännande!!

• Toppenloppan

Gott Nytt År kära kämpande vänner!
    Trött efter tuff och LÅNG dag på akuten (jobbet alltså!) och skriver mer en annan dag!

• Toppenloppan

Smulan:
    Beklagar verkligen! Vet alltför väl hur det känns! Kram

Junie:
    Du borde inte redan ha blivit överstimulerad, det brukar man först bli väldigt nära ÄP och de allra värsta överstimuleringarna kommer EFTER ÄP. Däremot kan hormonerna göra att man går upp i vikt av....fett....klimateriet ger ofta den effekten även om just jag tillhör en pytteliten minoritet som brukar gå ner i vikt av Enantonet.
    Av Gonal-F ( liknande som Puregon) märkte jag först inget men närmare ÄP blev jag trött, svullen om magen och fick ömma äggtsockar. Ffa den gång jag blev överstimulerad och hade 29 folliklar vid ÄP, dock inte lika många mogna ägg!!

Spattan:
    tror nog du känner din kropp men MASSA flytningar är vanligt vid lång nedreglering....hoppas på det och inte cystor eller så. Hoppas du får svar på alla funderingar vid besöket på ÖSK.
    Ska försöka leta reda på länken igen....har lagt den i tråden tidigare ju....återkommer

• Toppenloppan
    http://www.varda.se/priser/bruttoloneavdrag.aspx

Hittade den!

För egen del verkar det inte gå så bra med bruttolöneavdraget, makens lönekontor sa nej men nu har hans chef blandat sig i efter att ha sett inslag på nyheterna om att Posten fixar bruttolöneavdrag till sina IVF'anställda! Man kan alltid hoppas.
    För min del verkar det svårt men ska ringa rätt person på måndag, den jag blev hänvisad till var "fel".

Annars går det ganska bra just nu att vara nedreglerad, mentralt mår jag bättre än i starten och svettningarna känns ok. Värst med den "volt" det känns som hjärtat gör precis innan svettilen börjar tyckler jag. Som alltid lite sömnstörningar men det finns ju fina piller för det i värsta fall.....
    Nybesök på CA om en vecka....ser fram emot det! Föörst en ledig vecka, tjoho!!!
  • Toppenloppan

Jaha
    För första gången på flera veckor har jag lite tid över på jobbet men då är ingen här i tråden alltså!
    "Roar" mig därför med att förklara lite:

Folsyra kallades tidigare för B9 men nu använder man bara namnet "folsyra". De finns i ren form i tex Folacin tabletter.
    B12 är en annan vitamin, finns i tex Behepantabletter. Det finns BÅDE folsyra och B12 i tex TrioBe, som är ett vitamintillskott!

Djurparken:
    Ärligt talat förstod jag inte riktigt din förklaring, med exakt dag för mens och ÄP alltså. Ska de inte styra cykeln ändå med hormoner eller??? Förklara gärna

2011 ska bli ett bättre år!
Svar på tråden Vi som har endometrios och gör IVF- nr 2