Inlägg från: Toppenloppan |Visa alla inlägg
  • Toppenloppan

Vi som har endometrios och gör IVF- nr 2

TACK sötaste fin ni!

Underbart att ni delar min/vår glädje! Det känns som himla overkligt, har tittat på de 3 (!!!!) positiva test jag tog imorse men tror det inte! Blöder ju inte så det är ju nytt

Hoppas det är ok att jag hänger kvar här med er??? LOVAR att inte traggla gravsymtom eller bekymmer om ni inte undrar men jag känner mig mer hemma som "barnlös med endometrios" än som gravid!

@Spattan:
    Nu ska du oxå plussa ju!

2011 ska bli ett bättre år!
  • Toppenloppan

Barnsugen:
    Grattis till jättebra ÄP! Håller med om att man känner sig skum och trög efter Fentanyl och Stesolid....
    Får ni tillbaka dag 2???

Kanelgalen:
    Förstår att det snurrar för fullt men SÅ skönt att slippa operation! NU är du igång ju!

Junie:
    Jag känner oxå igen mig, inte riktigt såååå deppig dock men förra hösten isolerade vi oss verkligen, orkade inte med allt och alla...efter 2 IVF började vi kunna leva mer som vanligt igen. KLART du ska gå och prata med någon!

TACK för alla grattis och skönt att jag får hänga kvar

• Toppenloppan

Junie:
    Jag äter oxå antideopressiva sedan flera år, långt innan barnlösheten drabbades jag återkommande av sk säsongsbundna depressioner.
    Äter nu Zoloft större delan av året, minskar över sommaren eller slutar helt men måste alltid börja igen när hösten kommer.

Har även gått flera år i terapi, bearbetat mina föräldrars ytterst "fula" skilsmässa när jag var barn och min kvarvarande separationsångest efter det!

Det hjälpte!!

• Toppenloppan

Barnsugen:
    det låter ju MYCKET lovande heja heja!!!!

dallas:
    Välkommen hit!!

Bäbifabriken:
    TACK för tipset! Hoppas det inte behövs, hade ju "bara" ont av min endo i 6 månader innan den hittades. Det mesta satt kring vänster äggstock och är nu bortopererat. Sedan första nedregleringen har jag inte känt av den alls vid mens!!!!

Frågade inte någon om blastocystodling häromdagen???
    Nåja, INGEN av klinikerna i Skåne gör detta som rutin, alla 3 testar ibland men det är en känslig och svår metod och deras erfarenhet är begränsad. Därför sätter de nog en mycket högre gräns på antal embryon än de kliniker (som tex Carlanderska) som gör detta hela tiden. På Carlanderska är gränsen 5 men vi fick bara 4 och fick ändå odla vidare!

• Toppenloppan

Bäbifabriken:

De allra flesta, men INTE alla, blir otroligt mycket bättre efter graviditet och förlossning. Av de som blir bättre, eller helt bra, får 40% tillbaka sina besvär efter 2 år.
    Även om alla endo skulle ha försvunnit så har man ju kvar sin tendens till retrograd blödning, livmodern ligger ju i samma vinkel och har man riklig mens så har man
    ....
    I mitt fall är ju risken redan halverad eftersom det bara kan rinna blod bakåt från livmoder och ut via höger äggledare, vänster är ju borta och tillknuten vid fästet...
    Kommer därför hoppas på det bästa, mår verkligen SKIT av alla slags p-piller, får ångestattacker av vissa sorter, massa svamp av andra....Minipiller fungerar inte, får genombrottsblödningar. Fick testa mig runt LÄNGE innan det slutade med kopparspiral, sannolikt det som gav mig endometrios.....rikligare blödningar av kopparspiral...

Kommer inte använda preventivmedel alls....det verkar ju inte direkt behövas! Kommer endon tillbaka får det bli Enanton, mår mindre dåligt av det!

• Toppenloppan

Alltså, hela äggledaren på vänster sida togs ju oxå bort, liksom vänster äggstock. Eftersom den "klipptes" bort från sitt fäste vid livmodern, var man ju tvungen att klippsa eller sy där den suttit...

• Toppenloppan

Att ruva ÄR pest! För min del har det varit så att jag kännt en "kontakt" med embryot från ET/FET och ca 1 vecka framåt. Inte logiskt alls men så har det varit!!! De gånger jag testat minus har jag "tappat" den kontakten framåt TD och verkligen vetat att det inte kommer gå. Vid båda mina plus har det kännts annorlunda med det, hoppet har funnits kvar. Det enda som i övrigt har skiljt sig med symtom och så har varit mensvärk tidigt under ruvningen vid båda plussen...

• Toppenloppan

Ics: Hög feber lär vara det enda som hindrar ÄP!! Ingen fara om du missat lite nässprayen.

• Toppenloppan

Jotack! Fick värsta marsvinen igår, diarré 5 gånger i timmen mellan 9.30 till tre på eftermiddagen! Slapp kräkas dock...Rusade hem från jobbet, hann nämligen dit innan minsann. Svårt nu att veta vad för skumma magknip och illamående som är graviditet och vad som är något annat . Annars nojar jag om jag har växtvärk, om jag INTE har växtvärk, när brösten ömmar lite mindre, när jag inte somnar i soffan klockan 20!!! Tog ännu ett gravtest imorse, tagit kanske 6 hittills , det var minst sagt positivt. Finns i mitt galleri om ni vill kika... TACK för att du frågar!

Svar på tråden Vi som har endometrios och gör IVF- nr 2