Inlägg från: Toppenloppan |Visa alla inlägg
  • Toppenloppan

Vi som har endometrios och gör IVF- nr 2

Glömde ju massa:

Spattan:
    Det vi inte har varit nöjda med på ÖSK är att de verkar så inkörda på "sitt spår", dvs de kör vidare på samma slags behandlingar för mig och verkar inte ens vilja prata om alternativ, tillägg av tex Trombyl och så....
    Min endo har de varit jättebra på känns det som men om man ska hårddra det så känns det som om de gjort på sitt sätt med sin metod i många år och det ska man inte ifrågasätta, då är man jobbig!
    Sen har ju de blivit så förknippade med alla misslyckanden och sommarens sjukdom och så.....inte deras fel dock

Gräddnosen:
    Jo.....läkaren Göran var toppen, pratade, lyssnade, var ödmjuk och inbjöd till diskussion. BM vi träffade efter det var lite sträng och kantig....någon annan vi bara kort pratade med var MYCKET mysigare. Man träffar ju olika varje gång tror jag, tur för oss

2011 ska bli ett bättre år!
  • Toppenloppan

Spattan:

Tråkigt att du hade rätt med att det var något strul. Skönt ändå att det inte verkar vara endons som strular....

Vad det gäller att berätta eller inte har vi gjort lite olika från gång till gång och oxå blivit mer eller mindre öppna sedan vi började göra IVF.
    Jag vill gärna bidra till folks förståelse och öppenhet kring infertilitet och liksom Barnsugen har jag bara haft positiva upplevelser från kollegor och vänner och hört MASSOR med framgångshistorier! Flera kollegor visar sig ha barn via IVF tex....
    Behöver jag byta pass på jobbet, ställa in mottagning, "slippa" nattjour osv så hjälper alla till snabbt och gärna när de hör vad det rör sig om. Skillnad om man ska på fest tex
    I början var jag dock mer detaljerad kring exakt var i processen vi var, "nu måste jag vara ledig för att göra äggplock" men nu säger jag bara att det rör IVF'en. Det blev för privat det andra....

På ett sätt lättare att vara öppen på jobbet, vi har så mycket jobbrelaterat att prata om annars så att jag gör IVF tar inte så stor del av samtalsämnena....Med vännerna och deras vänner kan det ibland kännas som att jag är "J...., hon som gör IVF"

Barnsugen:
    Det finns ju ett gäng IVF-kliniker i Stockholm....kan du inte ringa dem och fråga???

• Toppenloppan

.....och så....

Fick svar från Region Skåne, de ställer INTE upp på Bruttolöneavdrag 60 000:- fattigare snart med andra ord!

• Toppenloppan

Djurparken:
    VILKA HEMSKA VÄNNER SOM INTE VILL ATT NI SKA UMGÅS MED DERAS BARN!?

Kan du inte säga till din väninna att du inte vill berätta för alla???
    Att du inte bara vill bli förknippad med IVF?

• Toppenloppan

Gräddnosen:
    Jag har aldrig blött mycket efter ÄP, bara pyttelite gamla rester. Brukar dock få ordentligt ont dagarna efteråt, inte riktigt som mensvärk dock utan mer över äggstockarna....Har du frågat varför du blöder så??? Progesteronet börde ju inte göra slemhinnorna så sköra så snabbt....på min gamla klinik började man ju dessutom med progesteron först efter ÄP??

Förväntansfull:
    Tyvärr har jag ingen aning vad du kan ha "fått ut", cystor från äggstockarna borde ju inte kunna ta sig igenom äggledaren, ner till livmodern inte....äggladarna är ju smala som en spagetti, typ....

EGO:
    Vilket pyssel det är att blanda Menopur! Vilken skillnad från smidiga >Gonal-F men hjälper det så.....

• Toppenloppan

Junie:
    KRAM vännen Hjärta det behöver du nu!! Jag blir väldigt orolig när du skriver som du gör men SJÄLVKLART respekterar jag om du inte vill berätta. Hoppas du snart mår bättre!!!

• Toppenloppan

Jag har ju fått ut jättekonstiga och stora klumpar en bra bit in på mensen efter IVF. Dock har jag, jo faktiskt pillat lite på dem och det har varit rester efter proggisarna och ffa efter Crinone....

Hinnsäck kan det som sagt inte vara, som Barnsugen skriver!

• Toppenloppan

Junie:
    Skönt att se dig igen vännen! Starkt av dig att komma tillbaka. Känner igen mig en en del av det du skriver, hur man är lite "naivt" positiv första gången. För mig kändes det så häftigt att börja med IVF, "Nu ska det ju gå" och så kraschade hela världen när det inte gick bra!

Gräddnosen:
    Jooo.....för många med endo är äggen dåliga, inte hos alla dock. Nu på Carlanderska satsar vi på färre men bra ägg till/av mig, brukar få många OCH fina ägg men ju fler äggblåsor jag haft vid ÄP destor förre procentuell andel har varit bra......

EGO:
    Vi har precis kommit hem från Göteborg och Carlanderska!! Jag har sprutat Menopur i 5 dagar nu och var där på VUL kontroll. Läkaren tittade först på höger äggstock och där fanns minst 5 fina jämnmogna äggblåsor, sedan tittade hon på min vänstra bortopererade äggstock OCH...... *trumvirvel* där fanns minsann två äggblåsor oxå!!!!! Tala om att jag blev glatt förvånad! Det har helt enkelt blivit en rest av den äggstocken kvar efter operationen och den har hämtat sig och producerar ägg!

Minns ni att jag tidigare skrivit att jag haft ont över vänster äggstock (den bortopererade...) vid ÄL och insett att det jag alltid trott var ÄL-smärta inte var det?!? Jo....det var det tydligen visst!! Spontant gravid är ju svårt på den sidan utan äggledare men att ha mer äggreserver kvar än jag trodde: SUPER!!!

Nytt VUL redan på torsdag, sannolikt ÄP om en vecka! Roliga nyheter idag trots att jag jobbat hela natten och sedan åkte bil (maken körde) i 2,5 timmar för ett besök på Carlnderska som tog kanske 20 minuter, sen hem igen!!!

• Toppenloppan

VÄNTRUM
    * Spattanjansson, 34 år, 3 IVF, nedreglerad inför försök 4:a.
    * Gräddnosen, 31 år, 2 ET + 1 FET, nedreglerad inför IVF 3
    * JaMA08, 32år, ÄP beräknat v.3 2011 (1;a Ivf)
    * Bäbifabriken, 34 år, väntar på lång nedreglering inför IVF i maj 2011 (snittats i aug -10, måste läka 9 mån).
    * Förväntansfull82, 28 år
    * Barnsugen, 32 år, gjort 3 FET (RMC Malmö), gravid 2 ggr men MF båda ggr. Väntar på ny IVF i feb.
    * Djurparken 77:a 1 IVF/ICSI,  står nu på p-piller inför IVF 2 feb 2011
    *Svedjan, väntar på IVF försök nr.2 
    *Junie, väntar på att börja knapra piller inför Frysinförande nr1. (ska ha blödning först) 

SPRAYARE
    * JaMA08, sprayat sedan 090610
    * ics, 26 år,  sprayar suprecur 4ggr/dag sedan 2011-01-06

SPRUTARE
    * Loppanlangtan, 77:a. Gjort 3 full-IVF och 2 FET. Gravid 1 ggr men MF vecka 4+5. Sprutare Menopur.

ÄP

RUVARE
    * Ninjan, TD 29/11
    * Smulan 81, 29 år, TD???

GRAVIDA
    * Bellman01, 33 år, 4:e IVF  och 2 FET,  TD 2/10
    * Trinity78, 32 år, gravid naturligt efter tredje misslyckade IVF-försöket 
    * AnnaEmma01, 23 år, 1 IVF, TD 1/6 
    * Jomi, 31 år, syskonförsök, TD 21/4
    * Lilloppan09
    * Natta80gbg, 29 år, IVF 4, TD 12/2
    * Muhina, 29 år, TD 8/2
    * Chardonnay, 38 år, 1 IVF, TD 18/12

FÖDDA BARN EFTER IVF I DENNA TRÅD
    * Bäbifabriken, 34 år (33 då jag blev gravid). 1:a IVF TD 13/12 2009. En pojke född 19/8 2010.
    * Pluttens mamma, 25 år, 4 IVF, TD 14/12. En pojke född 18/7 2010.
    * TurkiskPeppar, 30 år, IVF/ICSI 1, TD (16/3) 24/3. En pojke född 7/11 2010

• Toppenloppan

Först: TACK till alla jubel över min återuppståndna vänstra äggstock

Gräddnosen:
    Förstår att du är sugen på att köra igång men det är väl lika bra att testa lång nedreglering fullt ut, en månad till klarar du galant! Tycker det ä en kolk plan med andra ord

Spattan:
    Grattis till krympandet! Förstår din reaktion på din man *asgarvar* de kommer verkligen lätt undan. Min man har i alla fall insett det efter ett års IVF-ande och min hemska sjukhustid i somras....nu gör han allt han kan för att stötta och klagar inte förrän under ruvningen....nästan för mycket åt det hållet, han håller allt inne liksom...

JaMa:
    Har du verkligen sprayat i 1,5 år nu???

Svar på tråden Vi som har endometrios och gör IVF- nr 2