Inlägg från: Toppenloppan |Visa alla inlägg
  • Toppenloppan

Vi som har endometrios och gör IVF- nr 2

Förväntansfull: Jag kan dock inte förstå vilka blodprov de skulle behöva inför en IVF!!! De prover man oftast vid en infertilitetsutredning är ju för att hitta en förklaring varför ni inte lyckas. Nu har du ju endo så de "behövs" inte. Prover för HIV, hepatit och för att denim du haft röda hund påverkas inte av din nedreglering.

2010 ska jag lyckas leva i nuet!
  • Toppenloppan

Vilken klinik går du på förresten???? Vi kan nog gemensamt ge dig info som du kan ha "i ryggen" vid läkarsamtalet. Sen är ju lång nedreglering superbra gör att endon ska krympa men hur länge som helst är inte heller bra, dvs mer än 6 månader...

• Toppenloppan

Djurparken:

Jag har gjort lite olika vid varje försök. Första IVF började jag med Enanton samma dag som "misslyckande-mensen" kom....efter IVF 2 tog vi paus i drygt en månad och nu har jag ju inte varit i klimateriet sedan i mars....Tack och lov verkar min endo inte fått ny fart....

Ics:

Välkommen hit!

• Toppenloppan

Bara funderar på det där med att "gå före i kön".....är det inte så att man vid konstaterad endo slipper den väntetid på 2 års eget försökande som de flesta landsting har vid sk oförklarlig barnlöshet???
    Att gå före i kön tror jag inte man gör.....sådant tillämpas bara i sjukvården om det gäller farliga livshotande sjukdomar och köer till tex by-pass operationer....

Vi var ju sk oförklarligt barnlösa och försökte därför i 2 år innan vi hade rätt till IVF. I Skåne är köerna väldigt korta tack och lov så vi kom till direkt efter det. Vid första VUL på IVF-kliniken sa de att jag hade endo! Vi hade kunnat få hjälp ett år tidigare med andra ord!!!

• Toppenloppan

OK, hängde bara upp mig på att sjukvården inte brukar göra så men skit samma

Jag har nu ringt till Carlanderska i Göteborg och bokat tid för en konsultation där....testar kanske en ny klinik!
    Vill gärna testa om vi kan få göra en blastocystodling och vår nuvarande klinik gör mycket sällan det. För att det ska bli bra resultat krävs ju erfarenhet så då vill vi göra det hos "proffs". Känner mig lite skyldig gentemot vår nuvarande klinik dock....otrogen liksom! Vill inte bränna våra broar med dem då de varit bra hittills och ligger bättre geografiskt till för oss.....samtidigt behöver jag ju journalkopiorna....svårt!!

• Toppenloppan

Barnsugen:

Jag har gått på ÖSK (=Öresundkliniken) under våra 3 Landstingsförsök och sedan våra 2 FET. De hittade min endo på första besöket och första VUL och började direkt behandling med Enanton. Jag hade haft tilltagande mensvärk senaste 6 månaderna och tom svimmat på jobbet, trodde dock det var psykiskt eftersom vi inte lyckades bli gravida!! Är lite bortförklarande vad det gäller mina egna symtom, mina patienters tar jag på största allvar...
    Nåja, endometrios är de nog bra på. Vi byter ju trots det klinik nu; frysen är tom hos dem, vi behöver någon förändring OCH de gör inte rutinmässigt balstocystodling. Annars har vi varit väldigt nöjda men känner att något behöver hända! Även CURA i Malmö har väldigt bra rykte men inte heller de gör blastodling rutinmässigt.

Junie:
    Bara att gratulera till att ni fick gå före i kön. Jag har uppenbarligen fel och det gläder mig

Förväntansfull:
    Skön att mötet idag gick så bra och att du fick träffa en kunnig läkare! IVF snart då!!!!

• Toppenloppan

Barnsugen:
    Jaha, en till i tråden, KUL! Tycker jag har blivit halvt gynekolog på köpet, min kompis som gör ST i gynekologi kan inte ens hälften av vad jag kan om endo och IVF konstaterade vi när vi sågs i helgen....

Jag hade tom tänkt på myom (!?) men inte alls på endo....känner mig lite korkad i efterhand . Hur tycker du det känns att vara patient??? Jag tar för stor hänsyn känner jag, ser att de är stressade och struntar i att ställa alla frågor....DUMT!

ics:
    Har frågat många gånger och de väljer mycket riktigt dosen efter ålder, bild vid VUL och så väger de in tex endon oxå. Glöm inte att de gör detta hela dagarna och även om alla IVF-läkare inte är experter på endo så kan de doser på sprutor och så perfekt!

Smulan81:
    JOoo...precis så som du beskriver är det. Sprutor vid lång nedregleringen, spray vid normal, kort! Ibland synkar sprutorna så att effekten precis sitter i fram till ÄP, ibland inte och då får man sprayen!

Djurparken:
    Hopplösa cysta
    Vi har som sagt oxå pausat ibland och det har varit SKÖNT! Sen laddar man upp och orkar igen!

Vet fler än du som haft svårt att få bra ägg efter låååång nedreglering. Svårt det där, ska man satsa på 6 månader eller ej. Med min personliga erfarenhet vill jag INTE vara nedreglerad så länge men för en del har det ju lyckats! Vi är så olika!!!

• Toppenloppan

Förväntansfull:
    Nej. Har gjort screening ett antal gånger men aldrig några problem. har väl bara haft turen att inte ha blivit smittad med det virus som ger förändringarna. Nu vaccineras ju flickor mot det!
    Hoppas de bara ringt för att de vill ta om testet!

• Toppenloppan

JaMA08:
    Tror att allt som får en att må bättre fysiskt och psykiskt är bra inför IVF! Om inte annat klarar man behandlingarna bättre!

• Toppenloppan

Satt igår och tömde kameran på bilder, till hårddisken alltså. Hittade våra plus-foton från någon vecka sedan. Jodå, där var ett plus så vare sig jag eller maken inbillade oss! Var dock tvugna att visa svägerskan som var på besök, hon såg det oxå! Man börjar ju nästan inbilla sig att vi drömt

Annars lite förvirrad. Inför att vi ska byta klinik skrev jag ut mina journalkopior från att jag låg inne i somras och opererades två gånger. Vid laparoskopin såg de ganska mycket endo !!! Vid en öppen stor bukoperation bara 10 dagar senare såg de ingen endo och jag vet att de letade....är inte det skumt??? Har någon sett fel???
    Har glatt mig så åt att endo verkar vara borta men när jag läste första operationsberättelsen inser jag att den kanske inte alls är det! Nåja, ska ju ner i klimateriet vid nästa mens igen men man undrar ju ändå!

Svar på tråden Vi som har endometrios och gör IVF- nr 2