Inlägg från: Toppenloppan |Visa alla inlägg
  • Toppenloppan

Vi som har endometrios och gör IVF- nr 2

Hej flickor!

Härligt att fler verkar ha haft en skön helg, det har jag oxå! Umgåtts med 6 gamla vänner uppåt landet, druckit vin, ätit ostbågar, pratat och skrattat. De har pysslat om mig så bra att jag knappt behövt lyfta ett finger, de är liksom jag läkare allihop, vi lärde känna varandra under utbildningen...

Min överstimulering är lugnare, ffa gör det inte lika ont. Så länge jag andas utan problem och inte rasar upp i vikt känner jag mig ganska lugn, softar och är sjukskriven, skum känsla

Med risk för att jag rör ihop det så....

Tess:
    Progynyn används ju inte i första hand vid IVF, därav texten i bipackssedeln. Vid IVF och endo är det INGEN fara!

Lilla D:
    Välkommen hit! Dålig kvalitet på äggen är tyvärr vanligt vid endometrios. Det allra viktigaste är därför att behandla bort endon så mycket det bara går, LÅNG nedregleringsfas är det rekommenderade. Läkemedel som sätter en i "klimateriet" tex Enanton depot, nässpray Suprefact... den KORTA metoden ska man inte köra på!
    Visst kan man lyckas bli gravid med den "vanliga" nedregleringen på endast 2 veckor men man brukar köra minst 4 veckor. Jag har nedreglerats 7 veckor försök 1, 5 veckor försök 2 och nu 6 veckor inför detta försök nr 3. Sista VUL såg man inte ens endon och jag har fått MÅNGA fina ägg, har alltså 13 i frysen!

Lycka till!

Jomi:
    Om du nu ska tjuvtesta är det väl dumt att göra det på kvällen???? HCG i urinen är ju högst i morgonurin, du riskerar ett falskt minus menar jag!

2010 ska jag lyckas leva i nuet!
  • Toppenloppan
    Jomi:
    Gud vad roligt vännen! Vad bra att du inte lyssnade på mig
    När hade du TD?

När blev du överstimulerad, alltså innan eller efter ÄP och i så fall ungefär vilken ruvardag?? Visst skrev du att det ändå lugnat ner sig en del, eller minns jag fel??

Undrar eftersom jag ju mår bättre nu, de riktigt ruskiga överstimuleringarna där kvinnan är gravid brukar ju bara bli sämre och sämre så genast oroar jag mig för att vi inte lyckats denna gång heller.....hopplöst!

bubbeltjejen:
    Som jag skrev har det att göra med att endometriosen krymper mer ju längre man nedregleras....sen pratar jag som läkare statistik och det betyder ju att detta fungerar för de flesta men INTE för alla, tex dig
  • Toppenloppan

Jomi:
    Tack för svar Lite komiskt att man sätter sådant hopp till alla er andras historier och så vet man att det kan vara HUR olika som helst

Nåja, alltså, vilken RD blev du bättre och hur länge hade du ruvat nu i helgen när du blev lite sämre igen? Kan så klart försöka räkna ut det själv om jag leter efter alla dina datum i tråden men....

Flåsig kan man bli av vätska i lungorna så är det riktigt jobbigt ska du kollas upp!!! Sjukskrivning verkar vara en bra ide'. Väger du dig dagligen och kollar så att inte vikten rusar iväg uppåt???

• Toppenloppan
    Jomi:

Jag är på RD 6 idag och jag mår allt bättre....har kommit igång med att kissa ordentligt och har gått ner 0,6 kg sedan igår. En del av det kan bero på att jag inte är riktigt lika förstoppad längre

Symtom.....vet verkligen inte, ända sen ÄP har jag varit trött, lättare illamående om jag inte äter men inget annat. Öm i brösten är jag men det är jag alltid i den här fasen, även om jag inte gör IVf utan bara kör "vanligt".
    Ska försöka att inte tänka så mycket på det men det är ju SÅ svårt!
  • Toppenloppan

OK, så du kissade alltså ut en massa och sen blev det sämre igen??? Kissar du mycket nu oxå är det ju bra, då borde du inte samla på dig massa i lungorna. Nu tycker jag ändå du ska väga dig, vätska på lungorna sysn ju inte hur liten och smal man än är

• Toppenloppan

Jag brukar ju gå upp en gång varje natt ändå och kissa men nu är det 3!!!
    Jaja....nu ska jag logga ut och fokusera på annat så länge det nu går, MÅNGA ruvardagar kvar tills jag vet!

TACK för alla svar Jomi och än en gång GRATTIS!

• Toppenloppan

Det rör sig nog mest om alla vätska av överstimuleringen som ska ut

• Toppenloppan

Hej flickor!

Ännu en dag i ruvingslimbo.....

Spattan:
    Jo.....tyvärr kan endocystor växa väldigt snabbt om ens endo är EXTREMT aktiv. Hoppas det inte är något sånt, ting och kolla!

AnnaLisa:
    Håller tummarna idag då, utomkveds är otroligt sällsynt vid IVF men klart det kan hända!

jomi:
    Du trillar väl inte omkull av yrsel hoppas jag

• Toppenloppan
    Anna Lisa:

Men...när hade du TD sa du??? Tänkte bara att en graviditet kan de väl knappast se redan nu???

Jomi:
    ÄT och väx kvinna
    Hur går det förresten med andningen???
Svar på tråden Vi som har endometrios och gör IVF- nr 2