• fendt87

Vi som går på Linneamottagningen i Växjö del 3

Här hänger vi som går på utredning hos Besima på Linneamottagningen i Växjö.

• Svar på tråden Vi som går på Linneamottagningen i Växjö del 3
  • fröken sy

Linnea: Just de funderingarna har jag oxå. Känner att jag inte vill prata om det på jobbet för som du skriver är det för privat. Man får väl se sen hur det blir om man får hålla på riktigt länge med undersökningar och så, då kanske det blir annorlunda. Nu har ju inte jag varit på så mkt undersökningar än och jag har kunnat lägga det bra till hur jag jobbar, är ju lärare så har en del planeringstid och tidiga eftermiddagar då det inte märkts om jag varit iväg en runda. har jag behövt ta ledigt från någon konferens har jag bara sagt att jag behöver vara ledig. Visst de kanske funderar på vad jag skall göra men då får de göra det. Hur har ni gjort annars, har ni berättat för era föräldrar och kompisar. Det har inte vi gjort, jag har pratat med två utav mina nämsta kompisar men ingen annan vet. När mina föräldrar och släktingar gör antydningar har vi bara sagt att vi vill vänta ska jobba några år till innan det är aktuellt. Är ju (bara) 25 år vilket jag brukar säga så det känns som de gått på det

• Linneah

Fröken Sy

Ja man får väl se hur det bli sen om det skulle bli många undersökningar (vilket jag hoppas att det inte blir såklart)
    men några gånger ska man väl kunna smita iväg....bara gå tidigt nån gång då och då kanske inte är nån som märker!

Vi ha berättat för våra föräldrar och familj....har även två nära vänner som vet om det...jag tycker det är svårt o hålla sånt inom mig men berättar inte heller gärna för "vem som helst".

När dom som inte vet pratar om barn säger jag som dig, nä-vi har lång tid på oss(är oxå 25)    ...ska jobba o så i några år....bla bla blaSkrattande

• Blom

Vi har valt att inte berätta för någon under hela vår utredning och under de senaste 3 årens historia. Fast på äggplocksdagen var vi tvugna att berätta för sambos föräldrar för de behövde vara med dotter som hade skolavslutning då. Det finns väl ingen annan giltlig anledning till varför man inte kan vara med på sin dotters första skolavslutning...

• fröken sy

Ni som tagit älspruta, har ni oxå varit helt förskräckligt ömma i brösten? Gör ont så fort något kommer emot... och det har blivit värre ju fler dagar som går sedan jag tog sprutan. Hur lång tid var ni sådana isf?  

• fendt87
    fröken sy skrev 2010-07-03 09:19:28 följande:
    Ni som tagit älspruta, har ni oxå varit helt förskräckligt ömma i brösten? Gör ont så fort något kommer emot... och det har blivit värre ju fler dagar som går sedan jag tog sprutan. Hur lång tid var ni sådana isf?  
    jag har fått äl-spruta en gång.
    jag kände absolut ingenting (precis som med alla andra behandlingar, så man ska nog inte lyssna för mycket på mina erfarenheter). dock så fungerade inte äl-sprutan=ägget lossnade inte, så det var nog därför. hoppas du får bättre svar av någon annan i tråden :)
    kram och kämpa på!
  • Blom

Japp, har fått ovitrelle många gånger och det känns väldigt i brösten.....

• Kappan
    Linneah skrev 2010-07-01 18:38:03 följande:
    Hur ofta går du till Besima?

Jag har funderat en grej.....hur löser ni det rent praktiskt med jobb och sådär?
    Jag har gått hos Besima 2 ggr per cykel... En gång dag 8 och en gång dag 13. Ringer bara när jag får mens för att boka tid och få Recept på Puregon.
    När man går på Pergo är det ungefär samma: Ett besök för undersökning vid ÄL och blodprov en vecka senare.

Nu är det dock paus och därefter titthål.

Min chef vet om det, det visade sig att hon varit med om samma sak men lyckats efter första besöket hos KK (för 20 år sedan). 
    I övrigt så känner nog alla nära vänner till våra problem, men inte våra föräldrar.
    fröken sy skrev 2010-07-03 09:19:28 följande:

Alla månader har varit olika för mig.
    Hade känningar av Pergo+ovitrelle, men inte så farligt och inte alltid. Mer öm/svullen i magen faktiskt.
    Förra månaden (Puregon och Ovitrelle) hade jag jätte ont i brösten (sover på sidan och fick lägga en kudde mellan armarna) under typ tre veckor. När mensen kom denna månaden släppte det och har inte kommit tillbaka trots samma behandling denna månaden.

Annars då? Något nytt?

• Blom

Hatar progestronet, mår så dåligt. Igår spydde jag tom av dem. Kappan, du har väl tagit det en gång innan, kände du ngt?

Testdag på onsdag, dag 22 efter äggplock. Tänker testa i morgon, vågar inte hoppas. Har konstant ont i magens nedredel, molvärk och haft det ett tag. Svullen mage också kan knappt knäppa byxorna..

• fendt87
    Blom skrev 2010-07-05 13:50:06 följande:
    Hatar progestronet, mår så dåligt. Igår spydde jag tom av dem. Kappan, du har väl tagit det en gång innan, kände du ngt?

Testdag på onsdag, dag 22 efter äggplock. Tänker testa i morgon, vågar inte hoppas. Har konstant ont i magens nedredel, molvärk och haft det ett tag. Svullen mage också kan knappt knäppa byxorna..
    hoppas, hoppas, hoppas du får ett fint plus! det är ni så värda efter alla år och så som sjukvården behandlat er!
    vi förutsätter att du skriver här när du testat så vi vet hur det går...

kram och lycka till!
  • fröken sy
    Kappan skrev 2010-07-05 09:43:47 följande:

Alla månader har varit olika för mig.
    Hade känningar av Pergo+ovitrelle, men inte så farligt och inte alltid. Mer öm/svullen i magen faktiskt.
    Förra månaden (Puregon och Ovitrelle) hade jag jätte ont i brösten (sover på sidan och fick lägga en kudde mellan armarna) under typ tre veckor. När mensen kom denna månaden släppte det och har inte kommit tillbaka trots samma behandling denna månaden.

Annars då? Något nytt?

Inget nytt här, fortfarande ont i brösten och har lite från och till svag, svag typ mensvärk.  Tänker att det säkert oxå beror på sprutan. Är ju iaf en vecka till jag väntar mens eller inte... så är ju tidigt för känningar annars, både om det är så att jag skulle vara gravid eller inför mens. 

Det som är jobbigt nu är att jag är allergisk, och det står på mina allergitabletter att man inte ska äta dem när man är gravid, eftersom jag inte vet vill jag ju helst inte äta dem. Men endel dagar går det inte utan. Pratade med Besima när jag var hos henne sist, hon sa att jag skulle äta fram till jag plussar, så då borde det väl inte vara ngn fara?!? Är det någon av er som är allergisk? Hur har ni gjort i såfall? 
Svar på tråden Vi som går på Linneamottagningen i Växjö del 3