• Jimmyh

16 år, blivande pappa, varför soc?

hejsan. min flickvän var på VUL idag. barnmorskan sa att hon och jag tillsammans ska till henne igen på torsdag för att prata bara allmänt. om pengar, skola och allt som rör detta. jag var inte med hos barnmoskan idag men ska dit på torsdag. barnmoskan sa till min flickvän att ringa soc innan torsdag för att be om hjälp.

då undrar jag vad ska vi säga till soc och vad ska dom hjälpa oss med? vi är ju inte myndiga men jag håller på att söka jobb. så pengar kommer vi att ha kanske inte någon värsting lön men tillräckligt för att klara sig. så vad vill dom prata om ? och framförallt avd ska vi säga när vi ringer? vad ska vi be om ?

finns det någon annan här som fick barn innan dom var 18 år som har någon erfarenhet om vad man ska prata med soc om?

tack på förhand

• Svar på tråden 16 år, blivande pappa, varför soc?
  • Linda88

Ni får nog reda på allt sånt ska du se :) Det kan ju ha varit speciella omständigheter eller nåt för min kompis och den andra från byn, det vet ju inte jag för jag har aldrig ifrågasatt det utan trott att det varit normalt.

Grattis till bebisen i alla fall, och lycka till med allt!

• AnnaT

ring bara till soc om ni behöver pengar alltså till den enheten, annars inte,
    soc är störda i huvudet, dom tvingade mig och min man bo på ett utredningshem i tre månader bara för att vi var unga föräldrar.
    Dessutom hotade dom med att sätta LVU på våran nyfödde son utan någon som helst anledning.

• Linda88

Att soc skulle vara skit är inte sant. Dom har hjälpt mig många gånger! Det är inget fel med att prata med dom, och att avråda folk från att göra det är inte direkt bra.

• Jimmyh

linda88: ja vi får se hur det blir med vårdnaden. tack så mycket :)

annaT: det är hemskt att soc gjort som dom gjort med er. och de dom har gjort förvånar mig inte.

nu allmänt om soc.

Soc är säkert bra till mycket. det har jag ingen erfarenhet av. men att dom är dåliga har jag mycket erfarenhet av sen jag var liten. aldrig vart trassel med någon i familjen. de va bara jag som bråka med dom för de dom gjorde och ville göra.

jag se egentligen ingen anledning i att kontakta soc nu, utan tänker åka till mötet på sös på torsdag och då fråga varför dom vill att vi ska kontakta soc så får vi se vad dom har att säga. kontakt med soc behöver ju inte vara nödvändigt men kan även vara väldigt bra

• Linda88

Precis! NI får prata med barnmorskan och se varför hon ville att ni skulle kontakta dom. Det kanske är pga en anledning som ni egentligen inte kommer ha nåt problem med (t.ex. ekonomin).

Men som sagt... släng inte soc i papperskorgen pga vad man hört från andra! Jag har också alltid trott det värsta om dom, men när jag väl var tvungen att ta kontakt med dom gick allt hur smidigt och bra som helst, så jag har bara positiva erfarenheter från dom.

• Jimmyh
    Linda88 skrev 2010-02-22 14:54:15 följande:
    Precis! NI får prata med barnmorskan och se varför hon ville att ni skulle kontakta dom. Det kanske är pga en anledning som ni egentligen inte kommer ha nåt problem med (t.ex. ekonomin). Men som sagt... släng inte soc i papperskorgen pga vad man hört från andra! Jag har också alltid trott det värsta om dom, men när jag väl var tvungen att ta kontakt med dom gick allt hur smidigt och bra som helst, så jag har bara positiva erfarenheter från dom.
    jag har dåliga erfarenheter av soc men för att dom rent ut sagt var idioter betyder det inte att alla på soc är idioter. men vi avvaktar med soc och kollar med barnmorskan :) så mycket att göra och hålla koll på nu iaf så bättre att fokusera på en sak i taget :) får börja emd barnmorskan :)
  • Juhanna

Har inte läst vad som skrivits tidigare i tråden men kan säga så mycket som att ni inte kommer få något försörjningsstöd från soc eftersom era föräldrar är försörjningsskyldiga fram tills ni fyller 18 eller ha gått ut gymnasiet. Och det är dessutom väldigt onödigt att ringa om ni verkligen inte behöver hjälp, ni kan kanske komma att utredas osv eftersom ni är så pass unga och det är ju aldrig kul

♥ Svea 0705 Majken 0909 ♥ skogul.blogg.se
  • Juhanna
    Jimmyh skrev 2010-02-22 12:15:53 följande:
    jag har alltid hört att nån annan måste stå som vårdnadshavare men om inte ni behövde ha de så, så lär de ju inte behövas :)
    Ni kommer få vårdnaden om erat barn men en myndig person kommer utses till förmyndare
    ♥ Svea 0705 Majken 0909 ♥ skogul.blogg.se
  • Jimmyh
    Juhanna skrev 2010-02-22 17:26:07 följande:
    Har inte läst vad som skrivits tidigare i tråden men kan säga så mycket som att ni inte kommer få något försörjningsstöd från soc eftersom era föräldrar är försörjningsskyldiga fram tills ni fyller 18 eller ha gått ut gymnasiet. Och det är dessutom väldigt onödigt att ringa om ni verkligen inte behöver hjälp, ni kan kanske komma att utredas osv eftersom ni är så pass unga och det är ju aldrig kul
    okej. jag ser ingen anledning i att kontakta soc igentligen. de känns som dom kan skada mer än dom gör nytta
  • Preface

Har ingen erfarenhet av att varken soc eller att få barn när man är under arton (var nitton när vår son föddes), men jag tänkte bara flika in att jag kan inte låta bli att bli förbannat stolt över unga (blivande)föräldrar som verkligen engagerar sig i sitt livsval  och frågar om saker man undrar över. Jag har själv ofta oroat mig för att fråga saker och verka "ung och dum", men det är finns ingen poäng i att ens bry sig om vad folk tror om en.

Tycker att det är jättestarkt av er att behålla barnet och jag hoppas att allt går bra för er!

Svar på tråden 16 år, blivande pappa, varför soc?