• Jimmyh

16 år, blivande pappa, varför soc?

hejsan. min flickvän var på VUL idag. barnmorskan sa att hon och jag tillsammans ska till henne igen på torsdag för att prata bara allmänt. om pengar, skola och allt som rör detta. jag var inte med hos barnmoskan idag men ska dit på torsdag. barnmoskan sa till min flickvän att ringa soc innan torsdag för att be om hjälp.

då undrar jag vad ska vi säga till soc och vad ska dom hjälpa oss med? vi är ju inte myndiga men jag håller på att söka jobb. så pengar kommer vi att ha kanske inte någon värsting lön men tillräckligt för att klara sig. så vad vill dom prata om ? och framförallt avd ska vi säga när vi ringer? vad ska vi be om ?

finns det någon annan här som fick barn innan dom var 18 år som har någon erfarenhet om vad man ska prata med soc om?

tack på förhand

• Svar på tråden 16 år, blivande pappa, varför soc?
  • Mariohn
    Jimmyh skrev 2010-02-23 20:33:15 följande:
    ingen fara. jag är nästan säker på att jag har jobb innan barnet föds. jag känner mig väldigt säker men det är ju aldrig 100% säkert. allt kommer nog gå bra till slut iaf :)
    Det hoppas jag verkligen Lycka till!
  • Jimmyh
    AtroCious skrev 2010-02-23 20:34:55 följande:
    Det vet inte du något om. Finns många omyndiga föräldrar som får socialbidrag.
    eftersom att jag kommer vara vårdnadshavare för mitt barn så är jag försörjningsskyldig för mitt barn. och mina föräldrar för mig. eller ?
  • Schnooglewookiemush
    Jimmyh skrev 2010-02-23 20:38:22 följande:
    eftersom att jag kommer vara vårdnadshavare för mitt barn så är jag försörjningsskyldig för mitt barn. och mina föräldrar för mig. eller ?
    Ja, precis. Soc kan göra undantag och då behöver inte dina föräldrar betala för dig. Har själv fått socialbidrag som 17-årig mamma, fick hjälp av soc så jag kunde flytta hemifrån med min son. Mina föräldrar behövde inte betala något.
  • Jimmyh
    Mariohn skrev 2010-02-23 20:36:00 följande:
    Det hoppas jag verkligen Lycka till!
    Tack så mycket :)
  • Jennifer69

Om man är ogifta när barnet föds blir mamman automatiskt vårdnadshavare, INTE mor eller farföräldrarna. De kvarstår som vårdnadshavare för deras barn, inte för barnbarnen. Någon skrev så ibörjan av tråden och det är helt fel.

Pappan blir vårdnadshavare när mamman skrivit på att han får bli det, om man inte är gifta så klart. Då blir båda vårdnadshavare automatiskt.

• Jimmyh
    Jennifer69 skrev 2010-02-23 21:26:58 följande:
    Om man är ogifta när barnet föds blir mamman automatiskt vårdnadshavare, INTE mor eller farföräldrarna. De kvarstår som vårdnadshavare för deras barn, inte för barnbarnen. Någon skrev så ibörjan av tråden och det är helt fel. Pappan blir vårdnadshavare när mamman skrivit på att han får bli det, om man inte är gifta så klart. Då blir båda vårdnadshavare automatiskt.
    okej. vi ska skriva mig som vårdnadshavare så fort det går så att både jag och min flickvän får ha vårdnaden om något skulle hända :)
  • Ungmamma83
    Juhanna skrev 2010-02-22 17:26:07 följande:
    Har inte läst vad som skrivits tidigare i tråden men kan säga så mycket som att ni inte kommer få något försörjningsstöd från soc eftersom era föräldrar är försörjningsskyldiga fram tills ni fyller 18 eller ha gått ut gymnasiet. Och det är dessutom väldigt onödigt att ringa om ni verkligen inte behöver hjälp, ni kan kanske komma att utredas osv eftersom ni är så pass unga och det är ju aldrig kul
    förälfrarna är inte försörjnignsskyldiga över sina barnbarn. dessutom är man bara försörjningsskyldig om barnet går i skolan. från 16 till 18, högst 21 OM man går i skolan.
  • Smileycat
    Jimmyh skrev 2010-02-23 21:28:58 följande:
    okej. vi ska skriva mig som vårdnadshavare så fort det går så att både jag och min flickvän får ha vårdnaden om något skulle hända :)
    Man kan gå till familjerätten och göra det även innan oxå så passa på och gör det snart, så har ni det krånglet över, framförallt är detta bra då OM ngt skulle hända..
    (¯`°?.¸ ღ♥ Älskade barn ♥ღ ¸.?°´¯)
  • antitanten

Hej Jimmy

Jag är klart imponerad av dig som person och blivande ung pappa.
    Har kikat i din blogg och måste säga...... strong kille det där.
    Dessutom skriver du bra och din musik är toppen.

Är tyvärr inte så insatt i regelverk osv vad gäller dina frågor, men jag hoppas att du och din flickvän får den hjälp och stöd ni behöver.

Kram

• Juhanna

Visst soc kan göra undantag. Men sålänge man är underårig och bor hemma är föräldrarna försörjningsskyldiga för sina barn. Jag är fullt medvetan om att dem inte är försörjningsskyldiga för sina barnbarn . Ungdomar som vill flytta hemifrån får bara hjälp till bostadskostnader när det finns starka skäl för flyttningen. Man man räknar med att ungdomar inte flyttar hemifrån förrän de kan betala för boendet själva.

♥ Svea 0705 Majken 0909 ♥ skogul.blogg.se
Svar på tråden 16 år, blivande pappa, varför soc?