• Jimmyh

16 år, blivande pappa, varför soc?

hejsan. min flickvän var på VUL idag. barnmorskan sa att hon och jag tillsammans ska till henne igen på torsdag för att prata bara allmänt. om pengar, skola och allt som rör detta. jag var inte med hos barnmoskan idag men ska dit på torsdag. barnmoskan sa till min flickvän att ringa soc innan torsdag för att be om hjälp.

då undrar jag vad ska vi säga till soc och vad ska dom hjälpa oss med? vi är ju inte myndiga men jag håller på att söka jobb. så pengar kommer vi att ha kanske inte någon värsting lön men tillräckligt för att klara sig. så vad vill dom prata om ? och framförallt avd ska vi säga när vi ringer? vad ska vi be om ?

finns det någon annan här som fick barn innan dom var 18 år som har någon erfarenhet om vad man ska prata med soc om?

tack på förhand

• Svar på tråden 16 år, blivande pappa, varför soc?
  • Anna med 3 trollungar
    Juhanna skrev 2010-02-24 07:32:28 följande:
    Visst soc kan göra undantag. Men sålänge man är underårig och bor hemma är föräldrarna försörjningsskyldiga för sina barn. Jag är fullt medvetan om att dem inte är försörjningsskyldiga för sina barnbarn . Ungdomar som vill flytta hemifrån får bara hjälp till bostadskostnader när det finns starka skäl för flyttningen. Man man räknar med att ungdomar inte flyttar hemifrån förrän de kan betala för boendet själva.
    Men om han inte går i skola är inte föräldrarna försörjningasskyldiga.

Jag hoppas att de kommer gå bra för dig Jimmyh.
  • Juhanna
    Anna med 3 trollungar skrev 2010-02-24 07:44:09 följande:
    Men om han inte går i skola är inte föräldrarna försörjningasskyldiga. Jag hoppas att de kommer gå bra för dig Jimmyh.
    jo föräldrar är försörjningskyldiga till sina barn fram tills dem fyller 18 oavsett om dem går i skolan eller inte
    ♥ Svea 0705 Majken 0909 ♥ skogul.blogg.se
  • MiaEd

Soc kan hjälpa till med andra saker runt omkring. Jag hade förvisso fyllt 18 när jag fick mitt första barn (är 21 nu och väntar mitt andra) men dom hjälpte mig med mycket praktiska saker jag aldrig skulle tänkt på annars. Som att tidigt ställa barnet i kö till förskolan osv. 

Ett råd till dig är att satsa på att fortsätta plugga istället för att leta jobb nu. Det är tufft att jobba utan utbildning, jag själv ska börja på högskolan nu i augusti.. 
  • Jimmyh
    MiaEd skrev 2010-02-24 08:06:19 följande:
    Soc kan hjälpa till med andra saker runt omkring. Jag hade förvisso fyllt 18 när jag fick mitt första barn (är 21 nu och väntar mitt andra) men dom hjälpte mig med mycket praktiska saker jag aldrig skulle tänkt på annars. Som att tidigt ställa barnet i kö till förskolan osv.  Ett råd till dig är att satsa på att fortsätta plugga istället för att leta jobb nu. Det är tufft att jobba utan utbildning, jag själv ska börja på högskolan nu i augusti.. 
    jag tänker inter plugga mer just nu. och om jag skulle plugga så får vi ju inga pengar. jag ska på intrevju idag om jobb så allt kommer lösa sig.
  • Jimmyh
    antitanten skrev 2010-02-24 03:00:41 följande:
    Hej JimmyJag är klart imponerad av dig som person och blivande ung pappa.Har kikat i din blogg och måste säga...... strong kille det där.Dessutom skriver du bra och din musik är toppen.Är tyvärr inte så insatt i regelverk osv vad gäller dina frågor, men jag hoppas att du och din flickvän får den hjälp och stöd ni behöver.Kram
    tack så mycket för allting :) skönt att höra :)
  • Ungmamma83
    MiaEd skrev 2010-02-24 08:06:19 följande:
    Soc kan hjälpa till med andra saker runt omkring. Jag hade förvisso fyllt 18 när jag fick mitt första barn (är 21 nu och väntar mitt andra) men dom hjälpte mig med mycket praktiska saker jag aldrig skulle tänkt på annars. Som att tidigt ställa barnet i kö till förskolan osv.  Ett råd till dig är att satsa på att fortsätta plugga istället för att leta jobb nu. Det är tufft att jobba utan utbildning, jag själv ska börja på högskolan nu i augusti.. 
    nä tror det inte är det om barnen väljer att inte gå gymnasiet och är 16.
  • Ungmamma83
    Juhanna skrev 2010-02-24 07:50:46 följande:
    jo föräldrar är försörjningskyldiga till sina barn fram tills dem fyller 18 oavsett om dem går i skolan eller inte
  • Ruggugglan
    Ungmamma83 skrev 2010-02-24 14:37:12 följande:
    Föräldrarna är försörjningskyldiga fram tills barnet är 18år. Väljer barnet att gå gymnasiet så är föräldern försörjningsskyldig fram tills barnet tar studenten.
  • ruben10

Grattis!  jag är själv 19 år och har en dotter på snart 2 år.

Det är bara att bita ihop,.. Lycka Till!

• ruben10
    Fragile Flower skrev 2010-02-24 15:12:48 följande:
    Föräldrarna är försörjningskyldiga fram tills barnet är 18år. Väljer barnet att gå gymnasiet så är föräldern försörjningsskyldig fram tills barnet tar studenten.
    Stämmer som du säger. men det finns hjälp att få.. de behöver bara betala en del. rester fylls upp!
Svar på tråden 16 år, blivande pappa, varför soc?