• Jimmyh

16 år, blivande pappa, varför soc?

hejsan. min flickvän var på VUL idag. barnmorskan sa att hon och jag tillsammans ska till henne igen på torsdag för att prata bara allmänt. om pengar, skola och allt som rör detta. jag var inte med hos barnmoskan idag men ska dit på torsdag. barnmoskan sa till min flickvän att ringa soc innan torsdag för att be om hjälp.

då undrar jag vad ska vi säga till soc och vad ska dom hjälpa oss med? vi är ju inte myndiga men jag håller på att söka jobb. så pengar kommer vi att ha kanske inte någon värsting lön men tillräckligt för att klara sig. så vad vill dom prata om ? och framförallt avd ska vi säga när vi ringer? vad ska vi be om ?

finns det någon annan här som fick barn innan dom var 18 år som har någon erfarenhet om vad man ska prata med soc om?

tack på förhand

• Svar på tråden 16 år, blivande pappa, varför soc?
  • Ungmamma83
    Jimmyh skrev 2010-02-25 20:46:10 följande:
    har en provanställning nu så det kommer gå bra. men jag orkar inte rabbla upp allt en gång till. har tagit de så många gånger i en annan tråd :)
    tönk bara på att provanställning inte är lika med att du får fast jobb sedan...
  • enlitenbitkaka
    Ungmamma83 skrev 2010-02-27 14:51:04 följande:
    tönk bara på att provanställning inte är lika med att du får fast jobb sedan...
    Tycker han verkar ha rätt bra koll på läget trots sin unga ålder. Och han är bara 16, han ska bli pappa - han har gott om tid på sig att ta upp sina studier. Hans  prio nu ligger ju i att kunna försörja sig och sin familj.
  • Ungmamma83
    enlitenbitkaka skrev 2010-02-27 15:08:55 följande:
    Tycker han verkar ha rätt bra koll på läget trots sin unga ålder. Och han är bara 16, han ska bli pappa - han har gott om tid på sig att ta upp sina studier. Hans  prio nu ligger ju i att kunna försörja sig och sin familj.
    just att försörja sin familj syftade jag på, vad har han för planer om han inte får fortsatt anställning efter provanställningen?
  • Ungmamma83

dessuotm så har han ju fortfarande para praktik, och vad händer om han inte får någon provanställning? dessuotm kan man klara studierna och vara ung pappa.

• enlitenbitkaka
    Ungmamma83 skrev 2010-02-27 15:17:36 följande:
    dessuotm så har han ju fortfarande para praktik, och vad händer om han inte får någon provanställning? dessuotm kan man klara studierna och vara ung pappa.
    Jo, för mig är en bra utbildning i ryggen A och O. Bör absolut prioriteras. Men han vill ju jobba, han vill försörja sin familj och på bara ren och skär vilja kan man komma otroligt långt. Ingen kan ju förutse hur våra liv kommer se ut inom ett halvår...vare sig man har provanställning eller tills vidare.
  • Jimmyh
    enlitenbitkaka skrev 2010-02-27 15:08:55 följande:
    äntligen någon som förstår. jag kan plugga senare om jag känner för det men nu ska jag jobba.

er andra som pratar om plugg och provanställning och allt möjligt. jag orkar inte ta den diskutionen en gång till. jag har diskuterat det mycket i en annan tråd och jag gör allt jag kan just nu.

det är inte säkert att en prov anställning/praktik leder till fast anställning.

Det är inte säkert att jag får fast anställning efter att jag pluggat heller.

jag tänker inte diskutera det mer nu. för det finns ingen anledning att slösa energi och tid på diskutioner om jobb och utbildning när jag tagit mitt beslut om det redan.

jag tänker lägga min energi på min flickvän och ordna allt runt graviditeten nu :) jag är så lycklig :) och min mamma och pappa e jätte glada för våran skull och har sparat spjälsängen jag hade när jag var liten. dom har sparat mina leksaker och massor med kläder. vi har fixat lite saker för att kunna flytta hemifrån när bebisen kommer.

det vi behöver ordna för flytt är i stortsätt en soffa och sen är det bara så som kastruller, tallrikar och sådanna tillbehör. sen behövs det bara en barnvagn och bilbarn stol :)

och pengar till alla startkostnader har vi redan.

Ha det underbart alla människor :) nu är jag lycklig :)
  • Pygge87

är glad för din/er skull och hoppas på att allting går som ni förväntar er. Lycka till!

• Skogsflickan

Svar på ts: kan vara ngt så enkelt med soc att ni ska dit för att de ska fastställa faderskapet. Ni får då svara på lite frågor m.m..Det här får många göra om dom inte är gifta innan. Eller så kan det vara så som många skrivit att ni får hjälp med stöd,ekonomi,samt kanske bidrag till att förbereda och köpa saker till barnet.

Hur som helst önskar jag er lycka till och grattis till bebisen!

• Jimmyh
    Skogsflickan skrev 2010-02-28 01:54:05 följande:
    Svar på ts: kan vara ngt så enkelt med soc att ni ska dit för att de ska fastställa faderskapet. Ni får då svara på lite frågor m.m..Det här får många göra om dom inte är gifta innan. Eller så kan det vara så som många skrivit att ni får hjälp med stöd,ekonomi,samt kanske bidrag till att förbereda och köpa saker till barnet.Hur som helst önskar jag er lycka till och grattis till bebisen!
    barn morskan sa att vi skulle dit för att få veta våra rättigheter och kanske få hjälp med en lägenhet och liknande. vi har redan pengar till alla startkostnader och om jag får jobbet så klarar vi oss på det och förääldrarpengen. :) tack så mycket :)
  • Jimmyh
    Pygge87 skrev 2010-02-28 01:37:29 följande:
    är glad för din/er skull och hoppas på att allting går som ni förväntar er. Lycka till!
    TAck så mycket :)
Svar på tråden 16 år, blivande pappa, varför soc?