• Jimmyh

16 år, blivande pappa, varför soc?

hejsan. min flickvän var på VUL idag. barnmorskan sa att hon och jag tillsammans ska till henne igen på torsdag för att prata bara allmänt. om pengar, skola och allt som rör detta. jag var inte med hos barnmoskan idag men ska dit på torsdag. barnmoskan sa till min flickvän att ringa soc innan torsdag för att be om hjälp.

då undrar jag vad ska vi säga till soc och vad ska dom hjälpa oss med? vi är ju inte myndiga men jag håller på att söka jobb. så pengar kommer vi att ha kanske inte någon värsting lön men tillräckligt för att klara sig. så vad vill dom prata om ? och framförallt avd ska vi säga när vi ringer? vad ska vi be om ?

finns det någon annan här som fick barn innan dom var 18 år som har någon erfarenhet om vad man ska prata med soc om?

tack på förhand

• Svar på tråden 16 år, blivande pappa, varför soc?
  • MammatillAlva
    Linda88 skrev 2010-02-22 11:00:37 följande:
    Jag har inte heller någon erfarenhet, men jag skulle gissa på att det gäller det ekonomiska kanske. Hur ni har tänkt lösa det osv. Sen tror jag också att det kommer att vara någon av era föräldrar som kommer måsta stå som vårdnadshavare (har en kompis som var 17 när hon fick sin dotter, och hennes mamma stod som vårdnadshavare i alla papper fram till dess att hon fyllde 18 år).  Kanske är sånt ni ska prata med dom om. Men som sagt, jag har egentligen ingen aning. Ring soc och berätta hur det ligger till, dom vet med all säkerhet vad det ska pratas om
    Det har jag aldrig varit med om? Jag stod som vårdnadshavare över min dotter och fyllde i alla papper och allting som rörde henne så fort hon föddes. Hon föddes två veckor innan min 16 årsdag. I dag är jag 18 år (fyller 19 i november) och min dotter blir 3 år i oktober.
  • Jimmyh
    Preface skrev 2010-02-22 22:33:07 följande:
    Har ingen erfarenhet av att varken soc eller att få barn när man är under arton (var nitton när vår son föddes), men jag tänkte bara flika in att jag kan inte låta bli att bli förbannat stolt över unga (blivande)föräldrar som verkligen engagerar sig i sitt livsval  och frågar om saker man undrar över. Jag har själv ofta oroat mig för att fråga saker och verka "ung och dum", men det är finns ingen poäng i att ens bry sig om vad folk tror om en.Tycker att det är jättestarkt av er att behålla barnet och jag hoppas att allt går bra för er!
    tack så mycket :) jag ser ingen anledning i att bry mig om vad folk tror om mig för ingen vet. som vill dom säga att jag inte är mogen så är det upp till dom. dom vet ju ändå inte vem jag är och hur mogen jag är och hur allvarligt jag tar det här. och det är super skönt att få svar på frågor när allt är så nytt :)
  • Februarii

Jag och min man fick vårt första barn som nyblivna 17-åringar, vi har inte haft någon kontakt med soc. Förmyndare/annan vårdnadshavare är inte heller något jag känner till.

• Februarii

Oj, den ledsna gubben var inte meningen :)

• Mariohn

Skaffa ett jobb? Du har lång tid på dig och du ska försörja ett barn. Soc är SISTA utvägen inte första åtgärden. Herregud. 

• Hollie

Mariohn: men grabben skrev ju att han söker jobb och att han helst undviker kontakt med soc?

• Jimmyh
    Mariohn skrev 2010-02-23 18:46:57 följande:
    Skaffa ett jobb? Du har lång tid på dig och du ska försörja ett barn. Soc är SISTA utvägen inte första åtgärden. Herregud. 
    barnmorskan tyckte vi skulle kontakta soc. jag vill INTE kontakta soc. de är det sista jag vill göra. jag ska träffa en vd på ett företag imorgon och ska få en praktik plats, ska prata med hónom och så som det ser ut så blir jag anställd i juni om jag jobbar bra.

jag vill INTE ha någonting med soc att göra.

var jag tydlig nu ?
  • Mariohn
    Jimmyh skrev 2010-02-23 20:20:14 följande:
    barnmorskan tyckte vi skulle kontakta soc. jag vill INTE kontakta soc. de är det sista jag vill göra. jag ska träffa en vd på ett företag imorgon och ska få en praktik plats, ska prata med hónom och så som det ser ut så blir jag anställd i juni om jag jobbar bra. jag vill INTE ha någonting med soc att göra. var jag tydlig nu ?
    Du var tydlig från början. Det var jag som kom dragandes med mina fördomar och talade innan jag läste efter ordentligt.  Förlåt! 
  • Jimmyh
    Mariohn skrev 2010-02-23 20:31:12 följande:
    Du var tydlig från början. Det var jag som kom dragandes med mina fördomar och talade innan jag läste efter ordentligt.  Förlåt! 
    ingen fara. jag är nästan säker på att jag har jobb innan barnet föds. jag känner mig väldigt säker men det är ju aldrig 100% säkert. allt kommer nog gå bra till slut iaf :)
  • Schnooglewookiemush
    Juhanna skrev 2010-02-22 17:26:07 följande:
    Har inte läst vad som skrivits tidigare i tråden men kan säga så mycket som att ni inte kommer få något försörjningsstöd från soc eftersom era föräldrar är försörjningsskyldiga fram tills ni fyller 18 eller ha gått ut gymnasiet. Och det är dessutom väldigt onödigt att ringa om ni verkligen inte behöver hjälp, ni kan kanske komma att utredas osv eftersom ni är så pass unga och det är ju aldrig kul
    Det vet inte du något om. Finns många omyndiga föräldrar som får socialbidrag.
Svar på tråden 16 år, blivande pappa, varför soc?