• Jimmyh

16 år, blivande pappa, varför soc?

hejsan. min flickvän var på VUL idag. barnmorskan sa att hon och jag tillsammans ska till henne igen på torsdag för att prata bara allmänt. om pengar, skola och allt som rör detta. jag var inte med hos barnmoskan idag men ska dit på torsdag. barnmoskan sa till min flickvän att ringa soc innan torsdag för att be om hjälp.

då undrar jag vad ska vi säga till soc och vad ska dom hjälpa oss med? vi är ju inte myndiga men jag håller på att söka jobb. så pengar kommer vi att ha kanske inte någon värsting lön men tillräckligt för att klara sig. så vad vill dom prata om ? och framförallt avd ska vi säga när vi ringer? vad ska vi be om ?

finns det någon annan här som fick barn innan dom var 18 år som har någon erfarenhet om vad man ska prata med soc om?

tack på förhand

• Svar på tråden 16 år, blivande pappa, varför soc?
  • Jimmyh
    Smileycat skrev 2010-02-28 21:50:56 följande:
    vart bor ni? Vi ska precis sälja babyskyddet till bilen osv.. använt till ett barn några månader bara..Jag tror att ni kommer klara det här super! NI verkar ju fixa allt runt omkring innan o så, mkt mer förberedda än många äldre tom kan vara! *lycka till*
    bor norr om stockholm. vart bor ni? :) vad är det för modell ? :)
  • Smileycat
    Jimmyh skrev 2010-02-28 21:53:13 följande:
    bor norr om stockholm. vart bor ni? :) vad är det för modell ? :)
    bor norr om sthlm
    I U-väsby.. Det är en acta graco med bas, tror den heter akta graco autobaby.. ska se om jag hittar länk
    (¯`°?.¸ ღ♥ Älskade barn ♥ღ ¸.?°´¯)
  • Jimmyh
    Smileycat skrev 2010-02-28 21:55:41 följande:
    bor norr om sthlm I U-väsby.. Det är en acta graco med bas, tror den heter akta graco autobaby.. ska se om jag hittar länk
    haha jag bor också i väsby :) vilken tur med avståndet mellan oss om vi ska köpa den av er :) ja försäk fixa länk du :)
  • MARIO

Vad glad jag blir för eran skull. Brukar läsa här o på era bloggar.

Vad kul att dina föräldrar tod de så bra.

All lycka till från oss!

• Jimmyh
    MARIO skrev 2010-03-01 14:47:54 följande:
    Vad glad jag blir för eran skull. Brukar läsa här o på era bloggar. Vad kul att dina föräldrar tod de så bra. All lycka till från oss!
    Härligt :)kul att du läser bloggarna :) den 21 mars kommer vi skriva på bloggarna att vi ska bli föräldrar :)

Tack så mycket :)
  • marnde

Grattis till graviditeten! Jag hoppas att allt går bra!
    Att bvc sköterskan uppmanade er att ringa soc berodde förmodligen på att er graviditet anses vara en högriskgraviditet. Tyvärr är det ju så att många problem är relaterade till unga föräldrar. Emellertid är det långt ifrån självskrivet att ni kommer att få problem eller vara i behov av mer stöd än andra bara för att ni är unga. Bvc kan inte tvinga er att kontakta soc, men de kan göra en anmälan dit om de av ngn anledning är oroliga för er och ert barn. Jag föreslår att ni har en öppen kommunikation med henne om detta för att höra anledningen till att hon vill att ni tar kontakt.

I många kommuner finns stöd för unga föräldrar dit ni kan vända er, som inte har med soc att göra överhuvudtaget. Det är jobbigt att bli förälder, även för mig som är 30 år och har ett stabilt förhållande sedan över tio år, fast inkomst, utbildning och stort socialt nätverk. Faktum är att det kan kännas oerhört skönt att veta att det finns någonstans dit man kan vända sig. Se bara vad bra det känns att skriva av sig lite här på forumet. {#lang_emotions_smile}

Om det gäller ekonomi skadar det ju inte att ta reda på fakta kring vilka rättigheter ni har. Även om du får arbete så antar jag att din flickvän har lägsta föräldrapenning och barn kostar pengar.

Slutligen, om ni int känner förtroende för er bvc, byt. Det kan mycket väl vara så att man stirrar sig blind på er ålder istället för att se er kompetens som föräldrar.

Lycka till!

• Jimmyh
    marnde skrev 2010-03-02 12:56:31 följande:
    Grattis till graviditeten! Jag hoppas att allt går bra!Att bvc sköterskan uppmanade er att ringa soc berodde förmodligen på att er graviditet anses vara en högriskgraviditet. Tyvärr är det ju så att många problem är relaterade till unga föräldrar. Emellertid är det långt ifrån självskrivet att ni kommer att få problem eller vara i behov av mer stöd än andra bara för att ni är unga. Bvc kan inte tvinga er att kontakta soc, men de kan göra en anmälan dit om de av ngn anledning är oroliga för er och ert barn. Jag föreslår att ni har en öppen kommunikation med henne om detta för att höra anledningen till att hon vill att ni tar kontakt. I många kommuner finns stöd för unga föräldrar dit ni kan vända er, som inte har med soc att göra överhuvudtaget. Det är jobbigt att bli förälder, även för mig som är 30 år och har ett stabilt förhållande sedan över tio år, fast inkomst, utbildning och stort socialt nätverk. Faktum är att det kan kännas oerhört skönt att veta att det finns någonstans dit man kan vända sig. Se bara vad bra det känns att skriva av sig lite här på forumet. Om det gäller ekonomi skadar det ju inte att ta reda på fakta kring vilka rättigheter ni har. Även om du får arbete så antar jag att din flickvän har lägsta föräldrapenning och barn kostar pengar.Slutligen, om ni int känner förtroende för er bvc, byt. Det kan mycket väl vara så att man stirrar sig blind på er ålder istället för att se er kompetens som föräldrar.Lycka till!
    Igår var vi på MVC för första gången. innan hade vi varigt på ungdomskliniken.

Barnmorskan på MVC var kanon bra. Hon var jätte trevlig och pratade inte ens om våran ålder. Sen efter ultraljudet i vecka 18-20 så har dom en egen soc sekriterare som dom kontaktar. som kommer att hjälpa oss med att få en lägenhet. där jag bor behöver man vara 16 för att stå i kö för lägenhet men 18 för att få bo. så då kan soc prata med min hyres förening så att vi kan få bo där innan jag fyllt 18. så vi behöver inte kontakta soc utan de gör barnmorskan.

Sen är det upp till försäkringskassan om dom anser att vi behöver bostadsbidrag och så är  det upp till soc om dom tycker att vi behöver mer pengar men det har jag ingen aning om. nu känns iaf de mesta rätt lugnt.

Det är skönt att ha en bra barnmorska iaf :)
  • MARIO
    Jimmyh skrev 2010-03-01 17:29:35 följande:
    Härligt :)kul att du läser bloggarna :) den 21 mars kommer vi skriva på bloggarna att vi ska bli föräldrar :) Tack så mycket :)
    Då får jag läsa mer! :)

Jag tror även ni klara er på ekonomisk. Kan säga att när vi flyttade i hop hade jag studibidrag 950 o sambon a-kassa på 8000 Vi klarade oss bra. Så När vi skulle få våran första tog vi en trea. Tycket då att vi klarade oss på 2000:. De är hälften av vad man kan ta ut i föräldrarpening de var ju mer än vi hade innan. Nu har vi mer pengar men mer utgifter. :) Så jag man lever efter de pengar man får in......
  • Faile
    Jimmyh skrev 2010-02-27 15:43:36 följande:
    äntligen någon som förstår. jag kan plugga senare om jag känner för det men nu ska jag jobba.er andra som pratar om plugg och provanställning och allt möjligt. jag orkar inte ta den diskutionen en gång till. jag har diskuterat det mycket i en annan tråd och jag gör allt jag kan just nu. det är inte säkert att en prov anställning/praktik leder till fast anställning. Det är inte säkert att jag får fast anställning efter att jag pluggat heller.jag tänker inte diskutera det mer nu. för det finns ingen anledning att slösa energi och tid på diskutioner om jobb och utbildning när jag tagit mitt beslut om det redan.jag tänker lägga min energi på min flickvän och ordna allt runt graviditeten nu :) jag är så lycklig :) och min mamma och pappa e jätte glada för våran skull och har sparat spjälsängen jag hade när jag var liten. dom har sparat mina leksaker och massor med kläder. vi har fixat lite saker för att kunna flytta hemifrån när bebisen kommer. det vi behöver ordna för flytt är i stortsätt en soffa och sen är det bara så som kastruller, tallrikar och sådanna tillbehör. sen behövs det bara en barnvagn och bilbarn stol :) och pengar till alla startkostnader har vi redan. Ha det underbart alla människor :) nu är jag lycklig :)
    Jag tycker du hanterar allt bättre än många ( äldre ) föräldrar. Du fokuserar på dig och din nya familj samt planerar både kortsiktigt och långsiktigt.

Jag är helt säker på att det kommer gå alldeles lysande för er lilla familj
    Lycka till och grattis till kommande bebis!
  • Faile

Tips!

Om du bor i Väsby så tycker jag ni ska ta en tur förbi vallentuna till Täby kyrkby. Där finns en butik som säljer second handprylar för barn och de har allt!
    Barnvagnar ( jättefina till riktigt bra priser ), bilbarnstolar, leksaker, spjälsängar, kläder osv.....allt man kan behöva till kanonpriser!

Jag kommer inte ihåg vad butiken heter, men den ligger i kyrkby centrum, precis vid järnvägsstationen täby kyrkby. Väl värd ett besök

Svar på tråden 16 år, blivande pappa, varför soc?