Inlägg från: Ungmamma83 |Visa alla inlägg
  • Ungmamma83

16 år, blivande pappa, varför soc?

Juhanna skrev 2010-02-22 17:26:07 följande:
    Har inte läst vad som skrivits tidigare i tråden men kan säga så mycket som att ni inte kommer få något försörjningsstöd från soc eftersom era föräldrar är försörjningsskyldiga fram tills ni fyller 18 eller ha gått ut gymnasiet. Och det är dessutom väldigt onödigt att ringa om ni verkligen inte behöver hjälp, ni kan kanske komma att utredas osv eftersom ni är så pass unga och det är ju aldrig kul
    förälfrarna är inte försörjnignsskyldiga över sina barnbarn. dessutom är man bara försörjningsskyldig om barnet går i skolan. från 16 till 18, högst 21 OM man går i skolan.
  • Ungmamma83
    MiaEd skrev 2010-02-24 08:06:19 följande:
    Soc kan hjälpa till med andra saker runt omkring. Jag hade förvisso fyllt 18 när jag fick mitt första barn (är 21 nu och väntar mitt andra) men dom hjälpte mig med mycket praktiska saker jag aldrig skulle tänkt på annars. Som att tidigt ställa barnet i kö till förskolan osv.  Ett råd till dig är att satsa på att fortsätta plugga istället för att leta jobb nu. Det är tufft att jobba utan utbildning, jag själv ska börja på högskolan nu i augusti.. 
    nä tror det inte är det om barnen väljer att inte gå gymnasiet och är 16.
  • Ungmamma83
    Juhanna skrev 2010-02-24 07:50:46 följande:
    jo föräldrar är försörjningskyldiga till sina barn fram tills dem fyller 18 oavsett om dem går i skolan eller inte
    nä tror det inte är det om barnen väljer att inte gå gymnasiet och är 16.
  • Ungmamma83

Jag tycker att det är jättebra om ni får en kontakt med soc redan nu, även om ni inte just nu behöver hjälp. Kan vara bra att ha i framtiden. Jag hade det själv när ajg belv mamma till två som 15-åring. Behövde inte någon ekonomiskt hjälp, men soc kan hjälpa till och vara stöd i mycket annat.

• Ungmamma83
    BlommyNess12 skrev 2010-02-24 17:22:13 följande:
    Jag hörde aldrig talas om något sådant, jag fick sonen när jag var 17 år. Fick aldrig någon "extra" hjälp eller stöd från bvc eller någon annanstans heller. Fast det kanske är skillnad för jag var redan sambo och hade ordnad stabil ekonomi innan jag blev gravid, jag vet inte.
    det var nog därför. jag fick extra stöd även om jag hade hyfsat ekonomi och ordnade familjeförhållanden.
  • Ungmamma83
    Jimmyh skrev 2010-02-24 20:27:55 följande:
    eftersom jag inte har utbildning så vill dom gärna se att jag kan jobba och att jag inte bara sköter mig i en vecka innan dom ska anställa mig. handledare och hadledare, jag jobbar ju inte ensam utan utför jobbet med en anna person. det jag menar med slavgöra är att jag inte går runt och städar upp andras skit. jag är glad om jag får en anställning i juni och kanske kan få jobba på påsklovet och få betalt för det. vi får se hur allt går :) dom kanske tycker jag jobbar så bra att dom vill ha mig 8 timmar per dag istället för 6 praktik timmar så dom anställer mig tidigare. men det är inget jag kan avgöra :)
    skolan då?
  • Ungmamma83
    Jimmyh skrev 2010-02-25 20:19:47 följande:
    jag går inte gymnasiet. jag tänker jobba. och sen kanske jag vill plugga senare i livet. men nu ska jag jobba
    bara så du vet det är svårt att få jobb utan gymnasie
  • Ungmamma83
    Jimmyh skrev 2010-02-25 20:46:10 följande:
    har en provanställning nu så det kommer gå bra. men jag orkar inte rabbla upp allt en gång till. har tagit de så många gånger i en annan tråd :)
    tönk bara på att provanställning inte är lika med att du får fast jobb sedan...
  • Ungmamma83
    enlitenbitkaka skrev 2010-02-27 15:08:55 följande:
    Tycker han verkar ha rätt bra koll på läget trots sin unga ålder. Och han är bara 16, han ska bli pappa - han har gott om tid på sig att ta upp sina studier. Hans  prio nu ligger ju i att kunna försörja sig och sin familj.
    just att försörja sin familj syftade jag på, vad har han för planer om han inte får fortsatt anställning efter provanställningen?
  • Ungmamma83

dessuotm så har han ju fortfarande para praktik, och vad händer om han inte får någon provanställning? dessuotm kan man klara studierna och vara ung pappa.

Svar på tråden 16 år, blivande pappa, varför soc?