• Jimmyh

16 år, blivande pappa, varför soc?

hejsan. min flickvän var på VUL idag. barnmorskan sa att hon och jag tillsammans ska till henne igen på torsdag för att prata bara allmänt. om pengar, skola och allt som rör detta. jag var inte med hos barnmoskan idag men ska dit på torsdag. barnmoskan sa till min flickvän att ringa soc innan torsdag för att be om hjälp.

då undrar jag vad ska vi säga till soc och vad ska dom hjälpa oss med? vi är ju inte myndiga men jag håller på att söka jobb. så pengar kommer vi att ha kanske inte någon värsting lön men tillräckligt för att klara sig. så vad vill dom prata om ? och framförallt avd ska vi säga när vi ringer? vad ska vi be om ?

finns det någon annan här som fick barn innan dom var 18 år som har någon erfarenhet om vad man ska prata med soc om?

tack på förhand

• Svar på tråden 16 år, blivande pappa, varför soc?
  • latina02

ja va 16 när ja fick min första pappan va 19 men vi behövde aldrig prata med soc..
    så tyvär vet ja ingenting om de :)

• Lotlas

Soc kan säkert hjälpa till med en hel del saker, t.ex. bidrag till saker som ni behöver till bebisen eller försörjningsstöd om du inte får jobb. Ring till soc och säg som det är; att ni blivit rådda av bm att ringa och be om hjälp så kan säkert den som ni pratar med där lotsa er vidare. Lycka till!

• Linda88

Jag har inte heller någon erfarenhet, men jag skulle gissa på att det gäller det ekonomiska kanske. Hur ni har tänkt lösa det osv. Sen tror jag också att det kommer att vara någon av era föräldrar som kommer måsta stå som vårdnadshavare (har en kompis som var 17 när hon fick sin dotter, och hennes mamma stod som vårdnadshavare i alla papper fram till dess att hon fyllde 18 år).  Kanske är sånt ni ska prata med dom om.

Men som sagt, jag har egentligen ingen aning. Ring soc och berätta hur det ligger till, dom vet med all säkerhet vad det ska pratas om

• Jimmyh
    Linda88 skrev 2010-02-22 11:00:37 följande:
    Jag har inte heller någon erfarenhet, men jag skulle gissa på att det gäller det ekonomiska kanske. Hur ni har tänkt lösa det osv. Sen tror jag också att det kommer att vara någon av era föräldrar som kommer måsta stå som vårdnadshavare (har en kompis som var 17 när hon fick sin dotter, och hennes mamma stod som vårdnadshavare i alla papper fram till dess att hon fyllde 18 år).  Kanske är sånt ni ska prata med dom om. Men som sagt, jag har egentligen ingen aning. Ring soc och berätta hur det ligger till, dom vet med all säkerhet vad det ska pratas om
    okej. ja vi får ta och ringa dit. var bara väldigt osäker på vad vi skulle säga eftersom vi inte hade en aning om det. men vi ringer väl och säger att barnmorskan tipsade oss oc så får vi förklara situationen lite. tycker inte om soc men dom kanske kan få mitt förtroene att bli lite bättre nu :)
  • Birgitta2
    Jimmyh skrev 2010-02-22 11:07:02 följande:
    okej. ja vi får ta och ringa dit. var bara väldigt osäker på vad vi skulle säga eftersom vi inte hade en aning om det. men vi ringer väl och säger att barnmorskan tipsade oss oc så får vi förklara situationen lite. tycker inte om soc men dom kanske kan få mitt förtroene att bli lite bättre nu :)
    Behöver ni hjälp med hyra om ni skall flytta ihop? Ni kan behöver startpaket till babyn. Ni behöver pengar till el, försäkringar osv. Det är bra att ha kontakt med dom redan nu så de lär känna er och känner till era förutsättningar.

Lycka till och grattis till babyn!
  • Jimmyh
    Birgitta2 skrev 2010-02-22 11:13:30 följande:
    Behöver ni hjälp med hyra om ni skall flytta ihop? Ni kan behöver startpaket till babyn. Ni behöver pengar till el, försäkringar osv. Det är bra att ha kontakt med dom redan nu så de lär känna er och känner till era förutsättningar. Lycka till och grattis till babyn!
    okej :) tack så mycket får ta och ringa dom :)
  • 1two3
    Linda88 skrev 2010-02-22 11:00:37 följande:
    Jag har inte heller någon erfarenhet, men jag skulle gissa på att det gäller det ekonomiska kanske. Hur ni har tänkt lösa det osv. Sen tror jag också att det kommer att vara någon av era föräldrar som kommer måsta stå som vårdnadshavare (har en kompis som var 17 när hon fick sin dotter, och hennes mamma stod som vårdnadshavare i alla papper fram till dess att hon fyllde 18 år).  Kanske är sånt ni ska prata med dom om. Men som sagt, jag har egentligen ingen aning. Ring soc och berätta hur det ligger till, dom vet med all säkerhet vad det ska pratas om
    Varför skulle någon annan stå som vårdnadshavare? Jag och pappan har stått som vårdnadshavare på våran son sen han föddes. jag var 17 då och pappan 16
  • Jimmyh
    1two3 skrev 2010-02-22 11:59:58 följande:
    Varför skulle någon annan stå som vårdnadshavare? Jag och pappan har stått som vårdnadshavare på våran son sen han föddes. jag var 17 då och pappan 16
    jag har alltid hört att nån annan måste stå som vårdnadshavare men om inte ni behövde ha de så, så lär de ju inte behövas :)
  • Linda88
    1two3 skrev 2010-02-22 11:59:58 följande:
    Jag vet inte, men så var det för min kompis och hennes kille (som alltså båda två var under 18). Som sagt, jag vet inte, men så var det för dom (och nu när jag tänker efter, även för en annan ung mamma på byn där jag kommer ifrån).
  • Jimmyh

hm okej. jag vet inte hur de blir med vårdnaden. men det vore ju enklast om man kunde stå som vårdnashavare från början så man slipper trassla med att byta senare :)

Svar på tråden 16 år, blivande pappa, varför soc?