• AnnaT

16 år, blivande pappa, varför soc?

ring bara till soc om ni behöver pengar alltså till den enheten, annars inte,
    soc är störda i huvudet, dom tvingade mig och min man bo på ett utredningshem i tre månader bara för att vi var unga föräldrar.
    Dessutom hotade dom med att sätta LVU på våran nyfödde son utan någon som helst anledning.

• AnnaT
    vittra skrev 2010-02-24 17:20:19 följande:
    Om ni fick bo på ett utredningshem så fanns det anledning till det. Din ilska och aggression över att behöva stå till svars för era egna val ska inte behöva färga andras val, soc är inte "störda i huvudet" även om det finns idioter där precis som vilket annanstans i världen. LVU är en absolut sista nödlösning och inget man på soc tar till i onödan, både pga brist på ekonomiska resurser och pga att man vet att det är bättre att lösa problemen inom familjen istället för att splittra familjer. Det enda ditt inlägg visar är tyvärr hur ni själva var som föräldrar, inte hur "dåliga" soc är.Sedan kan det vara så att vissa på soc gärna undviker att erbjuda hjälp (särskilt ekonomisk) pga att de vill spara på budgeten, och bortser då mer än gärna från vissa lagstadgade rättigheter som man har som medborgare. Därför kan det vara väldigt bra, när och om man nu behöver hjälp, att ta reda på vilka rättigheter man egentligen har. Många här tar upp egna erfarenheter och utgår ifrån det som att det därmed är så det är, överallt och för alla. Så enkelt är det inte. Hur soc hanterar ärenden skiljer sig från kommun till kommun, och deras prioriteringar skiljer sig ännu mer. Därför, om man nu vill ha hjälp, ta reda på innan vad du har rätt till! Nekar du däremot hjälp, och soc ser behov av det, så kan de nödgas att i värsta fall ta till tvångsåtgärder, just så som LVU tex, även om det är en oerhört kostsam åtgärd. Detta sker dock i princip aldrig om man faktiskt tar emot deras hjälp.
    Deras anledning var att vi var unga föräldrar inget annat.
    Dom hotade med LVU bara för att vi inte ville bo kvar där fär att dom behandlade oss som skit.
    Vi är och har aldrig varit dåliga föräldrar på något sätt just därför anser jag att soc visst är störda i huvudet.
    Visst att alla inte är så som tur är men
    jag varnar bara för vad som kan hända det som vi var med om ska ingen behöva vara med om specigellt inte bara för att man är unga föräldrar.
Svar på tråden 16 år, blivande pappa, varför soc?