• Linda88

16 år, blivande pappa, varför soc?

Jag har inte heller någon erfarenhet, men jag skulle gissa på att det gäller det ekonomiska kanske. Hur ni har tänkt lösa det osv. Sen tror jag också att det kommer att vara någon av era föräldrar som kommer måsta stå som vårdnadshavare (har en kompis som var 17 när hon fick sin dotter, och hennes mamma stod som vårdnadshavare i alla papper fram till dess att hon fyllde 18 år).  Kanske är sånt ni ska prata med dom om.

Men som sagt, jag har egentligen ingen aning. Ring soc och berätta hur det ligger till, dom vet med all säkerhet vad det ska pratas om

• Linda88
    1two3 skrev 2010-02-22 11:59:58 följande:
    Varför skulle någon annan stå som vårdnadshavare? Jag och pappan har stått som vårdnadshavare på våran son sen han föddes. jag var 17 då och pappan 16
    Jag vet inte, men så var det för min kompis och hennes kille (som alltså båda två var under 18). Som sagt, jag vet inte, men så var det för dom (och nu när jag tänker efter, även för en annan ung mamma på byn där jag kommer ifrån).
  • Linda88

Ni får nog reda på allt sånt ska du se :) Det kan ju ha varit speciella omständigheter eller nåt för min kompis och den andra från byn, det vet ju inte jag för jag har aldrig ifrågasatt det utan trott att det varit normalt.

Grattis till bebisen i alla fall, och lycka till med allt!

• Linda88

Att soc skulle vara skit är inte sant. Dom har hjälpt mig många gånger! Det är inget fel med att prata med dom, och att avråda folk från att göra det är inte direkt bra.

• Linda88

Precis! NI får prata med barnmorskan och se varför hon ville att ni skulle kontakta dom. Det kanske är pga en anledning som ni egentligen inte kommer ha nåt problem med (t.ex. ekonomin).

Men som sagt... släng inte soc i papperskorgen pga vad man hört från andra! Jag har också alltid trott det värsta om dom, men när jag väl var tvungen att ta kontakt med dom gick allt hur smidigt och bra som helst, så jag har bara positiva erfarenheter från dom.

Svar på tråden 16 år, blivande pappa, varför soc?