• Juhanna

16 år, blivande pappa, varför soc?

Har inte läst vad som skrivits tidigare i tråden men kan säga så mycket som att ni inte kommer få något försörjningsstöd från soc eftersom era föräldrar är försörjningsskyldiga fram tills ni fyller 18 eller ha gått ut gymnasiet. Och det är dessutom väldigt onödigt att ringa om ni verkligen inte behöver hjälp, ni kan kanske komma att utredas osv eftersom ni är så pass unga och det är ju aldrig kul

♥ Svea 0705 Majken 0909 ♥ skogul.blogg.se
  • Juhanna
    Jimmyh skrev 2010-02-22 12:15:53 följande:
    jag har alltid hört att nån annan måste stå som vårdnadshavare men om inte ni behövde ha de så, så lär de ju inte behövas :)
    Ni kommer få vårdnaden om erat barn men en myndig person kommer utses till förmyndare
  • Juhanna

Visst soc kan göra undantag. Men sålänge man är underårig och bor hemma är föräldrarna försörjningsskyldiga för sina barn. Jag är fullt medvetan om att dem inte är försörjningsskyldiga för sina barnbarn . Ungdomar som vill flytta hemifrån får bara hjälp till bostadskostnader när det finns starka skäl för flyttningen. Man man räknar med att ungdomar inte flyttar hemifrån förrän de kan betala för boendet själva.

• Juhanna
    Anna med 3 trollungar skrev 2010-02-24 07:44:09 följande:
    Men om han inte går i skola är inte föräldrarna försörjningasskyldiga. Jag hoppas att de kommer gå bra för dig Jimmyh.
    jo föräldrar är försörjningskyldiga till sina barn fram tills dem fyller 18 oavsett om dem går i skolan eller inte
Svar på tråden 16 år, blivande pappa, varför soc?