• tea1982

Halalkött på förskolan?

Diskuterade med min väninna häromdagen och visste inte riktigt vad jag skulle tycka... på hennes sons förskola har vissa föräldrar satt som krav att deras barn endast ska äta halalslaktat kött. Nu talar vi alltså inte om en förskola med specialinriktning, eller en privat förskola; utan ett helt vanligt, kommunalt drivet dagis i en stockholmsnärförort. De fick igenom sina krav utan problem..

Vad tycker ni om detta? Jag vet som sagt inte VAD jag ska tycka, kan dock tycka att eftersom förskolan är i riktigt dåligt skick så borde den ekonomiska prioriteringen inte ligga på specialkost annat än att skaffa fram alternativ till fläskkött, eller liknande..

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-02-23 19:41
    Idag drogs det in efter endast en vecka av provätning. Många föräldrar protesterade, dessa föräldrar var (konstigt nog?) muslimer som inte ville att barnen skulle särbehandlas på det sättet. De ansåg inte att det gynnar integrationen, som var anledningen till att de från första början valde ett svenskt dagis till sina barn.

• Svar på tråden Halalkött på förskolan?
  • Lady Morpheus

Ta bort inte och icke- så kanske det blir mer lättförståeligt. Att förskolan/skolan erbjuder barnet halalslaktat kött betyder inte att det sker på bekostnad av allergikernas mat. Varför göra skillnad. Se det som en del i allergimaten om ni så vill. Eller den vegetariska maten som ingen tjaffsar om.

Varför tjaffsas det inte om att förskolan serverar vegetariskt till somliga barn vars föräldrar har gjort det valet? Det gör väl inget om dom barnen får en korv då och då. Man kan ju inte anpassa maten efter en människas val eller tro utan den ska ju enbart anpassas efter barn med allergier. *ironi*

• Amira

"Varför tjaffsas det inte om att förskolan serverar vegetariskt till somliga barn vars föräldrar har gjort det valet? Det gör väl inget om dom barnen får en korv då och då. Man kan ju inte anpassa maten efter en människas val eller tro utan den ska ju enbart anpassas efter barn med allergier. *ironi*"

För att vegetarisk mat är inte religöst betingat och därmed okej.
    *irriterande*

• Lady Morpheus
    Amira skrev 2010-02-22 20:45:00 följande:
     För att vegetarisk mat är inte religöst betingat och därmed okej. *irriterande*
    Vad är irriterande? Och varför skulle det var  mer okej än någons tro menar du? Varför ska vi respektera någons val bara för att det inte handlar om tro (för övrigt kan det väl visst handla om tro.) men inte respektera någons val där det handlar om tro. Varför är det så viktigt att göra den skillnaden? Så länge vi har religionsfrihet i det här landet ska vi också respektera det.
  • gimatah
    Lady Morpheus skrev 2010-02-22 20:52:43 följande:
    Vad är irriterande? Och varför skulle det var  mer okej än någons tro menar du? Varför ska vi respektera någons val bara för att det inte handlar om tro (för övrigt kan det väl visst handla om tro.) men inte respektera någons val där det handlar om tro. Varför är det så viktigt att göra den skillnaden? Så länge vi har religionsfrihet i det här landet ska vi också respektera det.
    Hon var ironisk i sitt inlägg .
  • Daffny
    Jennie med ie skrev 2010-02-22 16:33:04 följande:
    Your loss.
    kanske, men tycker att vi ska sluta vara så himla måna om religioner & så, skulle det vara tvärt om skulle vi få leva efter deras regler, jävla djurplågeri att slakta ett djur på ett sånt sätt.
  • Daffny
    Amira skrev 2010-02-22 20:45:00 följande:
    "Varför tjaffsas det inte om att förskolan serverar vegetariskt till somliga barn vars föräldrar har gjort det valet? Det gör väl inget om dom barnen får en korv då och då. Man kan ju inte anpassa maten efter en människas val eller tro utan den ska ju enbart anpassas efter barn med allergier. *ironi*" För att vegetarisk mat är inte religöst betingat och därmed okej. *irriterande*
    jag tycker att det är idiotiskt att barnen ska få lida efter föräldrarnas val när det kommer till vegitarisk mat. Känns som det blir till sån överdrift. Vill barnen äta kött så låt barnet äta kött. Sen kan barnen bestämma vad de vill när de bli äldre,
    Jag kan förstå att barnen inte får äta gris eftersom det är enligt religion men att de ska vara hallalkött är bara överdrivet. .
  • lokisse
    Daffny skrev 2010-02-22 22:33:51 följande:
    jag tycker att det är idiotiskt att barnen ska få lida efter föräldrarnas val när det kommer till vegitarisk mat. Känns som det blir till sån överdrift. Vill barnen äta kött så låt barnet äta kött. Sen kan barnen bestämma vad de vill när de bli äldre, Jag kan förstå att barnen inte får äta gris eftersom det är enligt religion men att de ska vara hallalkött är bara överdrivet. .
    me det handlar ju oftast om en etisk grej att inte äta köt precis som det gjör innom religionen.
    jag ser ingen som helst skilnad
    Difficile est saturam non scribere
  • Amira
    Lady Morpheus skrev 2010-02-22 20:52:43 följande:
    Jag var ironisk i min kommentar. Tråden genomsyras av den andan och det är irriterande. Jag är muslim, varför skulle jag vilja ha ett sk "halalförbud"?
  • tea1982
    Amira skrev 2010-02-23 14:37:47 följande:
    Jag var ironisk i min kommentar. Tråden genomsyras av den andan och det är irriterande. Jag är muslim, varför skulle jag vilja ha ett sk "halalförbud"?
    Att du upplever det som att tråden genomsyras av något tycker jag är väldigt trist. Jag anser inte att någon har gjort några som helst tramp på muslimer, folk har bara haft olika åsikter om vad som är brukligt att lägga pengar på, och vart gränsen ska gå..
    Vem har talat om ett halalförbud.. ? Alla får äta vad de vill i det egna hemmet, det många dock känner är att man kanske ska acceptera att i ett land där halal inte är standard så har man (tyvärr?) tur om det accepteras på ett kommunalt dagis eller i en skola. Å andra sidan tycker många att det är helt rätt att försöka kräva.
  • Amira
    tea1982 skrev 2010-02-23 14:42:48 följande:
    Att du upplever det som att tråden genomsyras av något tycker jag är väldigt trist. Jag anser inte att någon har gjort några som helst tramp på muslimer, folk har bara haft olika åsikter om vad som är brukligt att lägga pengar på, och vart gränsen ska gå.. Vem har talat om ett halalförbud.. ? Alla får äta vad de vill i det egna hemmet, det många dock känner är att man kanske ska acceptera att i ett land där halal inte är standard så har man (tyvärr?) tur om det accepteras på ett kommunalt dagis eller i en skola. Å andra sidan tycker många att det är helt rätt att försöka kräva.
    Nej, jag anser att vissa trampar på vårt val av mat, att det inte är okej pga att det härstammar från en religion och att man då helt plötsligt syftar på att det handlar om en kostnadsfråga. Vem/vad avgör vad gränsen ska gå för vad som är rimligt att kräva? Varför ska vegetarianer få denna särbehandling vilket de faktiskt får om man inför ett halalförbud på förskolan. 
    Kanske samhället rent utav tjänar mer pengar på att beställa in halalmat, jag syftar på att nya företag startar och nya jobb uppstår inom en samhällsgrupp som oftast har svårt att komma in på arbetsmarknaden. Vem vet? Varför har du en sådan negativ syn på just detta krav/önskan?
    Jag är svensk och betalar skatt, har jag tappat mina rättigheter på grund av min tro?
Svar på tråden Halalkött på förskolan?