• tea1982

Halalkött på förskolan?

Diskuterade med min väninna häromdagen och visste inte riktigt vad jag skulle tycka... på hennes sons förskola har vissa föräldrar satt som krav att deras barn endast ska äta halalslaktat kött. Nu talar vi alltså inte om en förskola med specialinriktning, eller en privat förskola; utan ett helt vanligt, kommunalt drivet dagis i en stockholmsnärförort. De fick igenom sina krav utan problem..

Vad tycker ni om detta? Jag vet som sagt inte VAD jag ska tycka, kan dock tycka att eftersom förskolan är i riktigt dåligt skick så borde den ekonomiska prioriteringen inte ligga på specialkost annat än att skaffa fram alternativ till fläskkött, eller liknande..

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-02-23 19:41
    Idag drogs det in efter endast en vecka av provätning. Många föräldrar protesterade, dessa föräldrar var (konstigt nog?) muslimer som inte ville att barnen skulle särbehandlas på det sättet. De ansåg inte att det gynnar integrationen, som var anledningen till att de från första början valde ett svenskt dagis till sina barn.

• Svar på tråden Halalkött på förskolan?
  • Amira
    Louise Hbg skrev 2010-02-23 20:08:26 följande:
    Nej, jag tycker inte att det är rätt att servera specialkost utan läkarintyg. Inte vegetariskt, religöst eller någonting annat. Och vi har själva fått erfara detta eftersopm dottern har fått sekundär laktosintolerans men får INTE specialkost utan läkar intyget. Det kan annars bli en mängd olika rätter på förskolan att servera...låt barnen äta en allsidig husmanskost. Vegetariskt, halal eller vad det nu kan röra sig om kan de äta hemma.
    Här och andra sidan har vi ett starkt argument utan att peka ut en viss målgrupp. Inget att irritera sig på. 
    Jag antar att du syftar på att majoriteten bestämmer? Minoriteten har ingen talesföra i denna mening. 
  • tea1982
    Amira skrev 2010-02-23 20:12:54 följande:
    Va??! Ursäkta mig, men det här inlägget var verkligen taget ur det blå. På vilket vänster påverkar det andra att mina barn äter halalmat på förskolan? Eller på vilket sätt påverkar det andra att vissa barn äter vegetariskt?  Jo, samtliga har rätt till en åsikt, men vad är vitsen med att förlöjliga Muhammad? För mycket navelpill eller? Visst, man får tycka att religion är påhittat. Finns oändligt många diskussioner där ateister och muslimer har diskussioner utan att de förolämpar varandra. Jag kan tala om att det är väldigt givande diskussioner också. 
    Om det är påhittat eller inte är säkert en intressant diskussion, dock som att försöka intala den färgblinde att blått är grönt och lila är rött. Det är inte en diskussion för en troende och en ateist.
    Lyckligtvis har inte halalmaten dykt upp på min sons dagis, och som jag skrev ovan vet jag inte om jag skulle bry mig om det bara serverades till troende muslimer samt inte togs ur den ordinarie budgeten. Men jag skulle nog inte uppskatta om en grind var sönder (som i detta fall) och pengarna las mot religiös fundamentalism istället för att trygga barnens gård.
  • Amira
    tea1982 skrev 2010-02-23 20:13:00 följande:
    Påverka samhället är helt ok, men handlar det om att inte acceptera att inte ALLA är intresserade av att leva på ett muslimskt sätt? Jag personligen vill INTE att mina barn äter halalkött, eller bär burka, eller skyler anklarna, eller något annat som hör islamismen till. Och i det svenska samhället är det ok att visa anklarna, äta kossor som inte slaktats vända mot Mekka, och ha håret fladdrandes i vinden. Och med den friheten vill jag att de växer upp. Så om du kan påverka samhället till att folk känner sig fria, vackra, där kvinnor har rätt att gå in i samma rum som män- kör. Men att se ner på andra som ser frihet som en stor milstolpe i sitt liv och bli upprörd över deras inlägg är kanske inte att acceptera olikheter, ELLER att leva i harmoni...
    Ja, och alla är inte intresserad av att leva på ett "svenskt" sätt, om det nu ens finns ett SVENSKT sätt. 
    Oj, att servera halalkött till de som önskar kommer att leda till ett samhälle där kvinnor bär burka och där män slår sina fruar? Återigen, dina fördomar spelar dig ett spratt. Mycket ledsamt, men jag kan berätta för dig att det är ytterst vanligt. 
    Hur ska du ha det nu igen; var det en kostnadsfråga, eller?
  • Amira
    tea1982 skrev 2010-02-23 20:17:15 följande:
    Om det är påhittat eller inte är säkert en intressant diskussion, dock som att försöka intala den färgblinde att blått är grönt och lila är rött. Det är inte en diskussion för en troende och en ateist. Lyckligtvis har inte halalmaten dykt upp på min sons dagis, och som jag skrev ovan vet jag inte om jag skulle bry mig om det bara serverades till troende muslimer samt inte togs ur den ordinarie budgeten. Men jag skulle nog inte uppskatta om en grind var sönder (som i detta fall) och pengarna las mot religiös fundamentalism istället för att trygga barnens gård.
    Om vi vänder på det?; varför besitter du rätten att bestämma vad mina barn ska äta?
    Hur fasiken vet du att pengarna läggs istället på religiös fundamentalism och inte på barnens gård? Du sade ju själv att du senare förstod att det handlade om två olika konton oberoende av varandra. Hur ska du ha det? Vad hände med den röda tråden i dina inlägg?
    Nej, återigen blir vi muslimer utpekade till syndabockar. Jag börjar bli trött på det. 
  • tea1982
    Amira skrev 2010-02-23 20:21:20 följande:
    Ja, och alla är inte intresserad av att leva på ett "svenskt" sätt, om det nu ens finns ett SVENSKT sätt.  Oj, att servera halalkött till de som önskar kommer att leda till ett samhälle där kvinnor bär burka och där män slår sina fruar? Återigen, dina fördomar spelar dig ett spratt. Mycket ledsamt, men jag kan berätta för dig att det är ytterst vanligt.  Hur ska du ha det nu igen; var det en kostnadsfråga, eller?
    Det skrev jag inte. Jag skrev att det kommer från samma religion. Som jag inte direkt ser som det ultimata sättet för mina barn att leva.
    Självklart är det en kostnadsfråga, det har jag skrivit från ruta ett. Prio borde inte ligga på fundamentalism.
    Klart alla inte är intresserade av att leva på ett SVENSKT sätt, men just islam är som andra sidan av myntet. Om man är så troende att man äter halalkött är väl egentligen kvinnans uppgift att ta hand om barn och hem; vad gör barnen över huvud taget på dagis... ?
  • tea1982
    Amira skrev 2010-02-23 20:25:55 följande:
    Om vi vänder på det?; varför besitter du rätten att bestämma vad mina barn ska äta? Hur fasiken vet du att pengarna läggs istället på religiös fundamentalism och inte på barnens gård? Du sade ju själv att du senare förstod att det handlade om två olika konton oberoende av varandra. Hur ska du ha det? Vad hände med den röda tråden i dina inlägg? Nej, återigen blir vi muslimer utpekade till syndabockar. Jag börjar bli trött på det. 
    Jag förstod det endast för att någon skrev att det var så, jag förhörde inte dagiset i fråga. Jag vet bara att de drog in halalköttet rätt snabbt.
  • Amira
    tea1982 skrev 2010-02-23 20:27:17 följande:
    Jag förstod det endast för att någon skrev att det var så, jag förhörde inte dagiset i fråga. Jag vet bara att de drog in halalköttet rätt snabbt.
    Det är fult att ljuga.
  • tea1982
    Amira skrev 2010-02-23 20:29:28 följande:
    Det är fult att ljuga.
    Nej jag förhörde inte dagiset, jag lovar. Vid Gud fader själv.
  • Amira
    tea1982 skrev 2010-02-23 20:26:24 följande:
    Det skrev jag inte. Jag skrev att det kommer från samma religion. Som jag inte direkt ser som det ultimata sättet för mina barn att leva. Självklart är det en kostnadsfråga, det har jag skrivit från ruta ett. Prio borde inte ligga på fundamentalism. Klart alla inte är intresserade av att leva på ett SVENSKT sätt, men just islam är som andra sidan av myntet. Om man är så troende att man äter halalkött är väl egentligen kvinnans uppgift att ta hand om barn och hem; vad gör barnen över huvud taget på dagis... ?
    Att mina barn äter halalkött kommer inte att påverka dina barn. De kommer snarare att lära sig att det finns olikheter i samhället och att vi kan leva i samråd med varandra. Helt underbart tycker jag. 
    Ja - kvinnans prio ett är ett ta hand om hemmet om hon vill det. Men nu är det så att det inte funkar i dagens samhälle, en person kan omöjligen försörja hela sin familj. Då blir det knapert och därför jobbar kvinnan också. Inget fel med det, absolut förenligt med Islam. Men du har rätt, kvinnans primära är hemmet och sekundära är att arbeta. Men vill hon jättegärna arbeta eller utbilda sig (islam rekommenderar starkt att kvinnan ska utbilda sig) så självklart ska hon göra det. Men vad har det med förskolan och halalmat att göra?
  • Amira
    tea1982 skrev 2010-02-23 20:30:24 följande:
    Nej jag förhörde inte dagiset, jag lovar. Vid Gud fader själv.
    Är du troende?
Svar på tråden Halalkött på förskolan?