• tea1982

Halalkött på förskolan?

Diskuterade med min väninna häromdagen och visste inte riktigt vad jag skulle tycka... på hennes sons förskola har vissa föräldrar satt som krav att deras barn endast ska äta halalslaktat kött. Nu talar vi alltså inte om en förskola med specialinriktning, eller en privat förskola; utan ett helt vanligt, kommunalt drivet dagis i en stockholmsnärförort. De fick igenom sina krav utan problem..

Vad tycker ni om detta? Jag vet som sagt inte VAD jag ska tycka, kan dock tycka att eftersom förskolan är i riktigt dåligt skick så borde den ekonomiska prioriteringen inte ligga på specialkost annat än att skaffa fram alternativ till fläskkött, eller liknande..

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-02-23 19:41
    Idag drogs det in efter endast en vecka av provätning. Många föräldrar protesterade, dessa föräldrar var (konstigt nog?) muslimer som inte ville att barnen skulle särbehandlas på det sättet. De ansåg inte att det gynnar integrationen, som var anledningen till att de från första början valde ett svenskt dagis till sina barn.

• Svar på tråden Halalkött på förskolan?
  • Lady Morpheus
    tea1982 skrev 2010-02-21 11:59:03 följande:
    Just FÖR att halalkött är religiöst betingat, och det är inte en förskola som har den inriktningen.
    Spelar det verkligen någon roll? Så länge det bara handlar om att erbjuda halalslaktat till dom som bara äter det och inte "vanligt" kött. Det handlar om respekt för individen...
  • Amira
    tea1982 skrev 2010-02-21 11:59:03 följande:
    Just FÖR att halalkött är religiöst betingat, och det är inte en förskola som har den inriktningen.
    Jag trodde förskolan jobbade för individen & olikheter. Vad ger det för intryck till barn? Att vissa olikheter är okay och andra inte. Varför kan de inte få se och ta del av den verklighet som faktiskt existerar?
    Det här förstärker bara förakt och fördomar. 
  • lillabebben

Kan de inte äta vegetariskt istället då? Då slipper man ha en massa specialkost utan har två alternativ som fungerar för alla (allergiker ska så klart få specialkost). Sojakorv eller veggobiffar fungerar ju lika bra och strider inte mot någon religion.

• tamate
    Amira skrev 2010-02-21 11:57:15 följande:
    handlar väll om att det finns dom som tycker att det är grymt att döda djur på det sättet som halal kräver och som helt enkelt inte tror på det synsättet. finns ju inte så många sätt att "döda" grönsaker på =) men visst har jag hört om folk som seriöst vägrar äta grönsaker för dom anser att grönsaker också har ett medvetande, finns ju tex dom som bara äter fallfrukt (minns inte vad det heter just nu när man har den läggningen) skulle ju vara riktigt besvärligt för förskolan om ett barn till föräldrar som håller på det skulle börja, då ses nog halalkött som en peace of cake i jämförelse =)
  • Nice Girl Wrong Place
    Lady Morpheus skrev 2010-02-21 12:01:08 följande:
    Men om man inte ska tvinga alla barn att äta varför ska man då tvinga dom som äter halalkött att äta vanligt kött? Jag kan inte se någon skillnad faktiskt. Det handlar om respekt tycker jag. Det är lite som att lura i barn som inte äter griskött att äta falukorv att lura i dom att äta icke-halalslaktat kött när dom bara äter halalslaktat kött. Men visst, det är mer provocerande att ha en religon som säger att man ska äta halal-slaktat kött än att man är vegetarian. För det är ju exakt samma sak. Ett val man gjort att vara vegetarian och då får förskolan ordna vegetarisk mat. Så då ska man också ordna halalslaktat kött till dom som valt det.
    Absolut.
    Beautifully Human
  • nano
    tamate skrev 2010-02-21 12:15:22 följande:
    handlar väll om att det finns dom som tycker att det är grymt att döda djur på det sättet som halal kräver och som helt enkelt inte tror på det synsättet. finns ju inte så många sätt att "döda" grönsaker på =) men visst har jag hört om folk som seriöst vägrar äta grönsaker för dom anser att grönsaker också har ett medvetande, finns ju tex dom som bara äter fallfrukt (minns inte vad det heter just nu när man har den läggningen) skulle ju vara riktigt besvärligt för förskolan om ett barn till föräldrar som håller på det skulle börja, då ses nog halalkött som en peace of cake i jämförelse =)
    Mjo, så tänker jag.

PÅ dotterns dagis är ung hälften av alla barnen invandrare (ca iaf). Jag har inga problem med att de byter tex falukorv med nötkorv osv. Men just hallal-biten tycker jag känns mycket konstig för mig. Särksilt när det uppmärksammas just hur hemskt vissa av djuren dör.

Sen tycker jag det är helt ok att min dotter som äter mjölk och glutefritt paras ihop med tex tomat-nöt allergiker eller veganer (så länge hon får i sig alla näring). Dottern dör inte av att få äta även tomatfri mat tex fasten hennes mat kunde innehålla det. Det blir billigare om de kan kombinera ihop allergimaten och då ger det bättre mat till alla barnen, det tar ju också längre tid för kocken (en kock på förskolan som dottern går på) att laga 5 rätter mot 2.
  • Ciliaja

va e hala slaktat kött?

The only thing worth stealing is a kiss from a sleeping child.
  • Nice Girl Wrong Place
    nano skrev 2010-02-21 12:22:17 följande:
    Mjo, så tänker jag.PÅ dotterns dagis är ung hälften av alla barnen invandrare (ca iaf). Jag har inga problem med att de byter tex falukorv med nötkorv osv. Men just hallal-biten tycker jag känns mycket konstig för mig. Särksilt när det uppmärksammas just hur hemskt vissa av djuren dör.Sen tycker jag det är helt ok att min dotter som äter mjölk och glutefritt paras ihop med tex tomat-nöt allergiker eller veganer (så länge hon får i sig alla näring). Dottern dör inte av att få äta även tomatfri mat tex fasten hennes mat kunde innehålla det. Det blir billigare om de kan kombinera ihop allergimaten och då ger det bättre mat till alla barnen, det tar ju också längre tid för kocken (en kock på förskolan som dottern går på) att laga 5 rätter mot 2.
    All svensk halalslakt sker med bedövning.

Och om vi ska prata om hur slakterierna i Sverige behandlar sina djur, så kanske vi ska börja med alla kyckling och gris farmar? Kronfågel och Scan är inte heller direkt kända för sin humana djurhantering.

Jag förutsätter att du är insatt i hur en halalslakt i Sverige går till, efter ditt uttalande?
    Beautifully Human
  • Nice Girl Wrong Place
    Ciliaja skrev 2010-02-21 12:26:15 följande:
    va e hala slaktat kött?
    Vid halalslakt skär man av halsen och tappar djuret på blod.
    I Sverige är halalslakt utan bedövning förbjudet.
    Beautifully Human
  • Nice Girl Wrong Place

Ang svensk slakt:

”Under 2004 var det i Sverige över 24 000 djur som dog eller skadades så illa på väg till slakt att köttet fick kasseras.” 

drinfo.se

När en halalslakt genomförs, måste djuret t ex vara helt friskt och välmående, djuret får inte se andra djur dö (pga stressen det då utsätts för), ja det finns en hel massa ritualer.

Beautifully Human
Svar på tråden Halalkött på förskolan?