• tea1982

Halalkött på förskolan?

Diskuterade med min väninna häromdagen och visste inte riktigt vad jag skulle tycka... på hennes sons förskola har vissa föräldrar satt som krav att deras barn endast ska äta halalslaktat kött. Nu talar vi alltså inte om en förskola med specialinriktning, eller en privat förskola; utan ett helt vanligt, kommunalt drivet dagis i en stockholmsnärförort. De fick igenom sina krav utan problem..

Vad tycker ni om detta? Jag vet som sagt inte VAD jag ska tycka, kan dock tycka att eftersom förskolan är i riktigt dåligt skick så borde den ekonomiska prioriteringen inte ligga på specialkost annat än att skaffa fram alternativ till fläskkött, eller liknande..

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-02-23 19:41
    Idag drogs det in efter endast en vecka av provätning. Många föräldrar protesterade, dessa föräldrar var (konstigt nog?) muslimer som inte ville att barnen skulle särbehandlas på det sättet. De ansåg inte att det gynnar integrationen, som var anledningen till att de från första början valde ett svenskt dagis till sina barn.

• Svar på tråden Halalkött på förskolan?
  • Millimetern
    Nice Girl Wrong Place skrev 2010-02-21 12:28:41 följande:
    All svensk halalslakt sker med bedövning. Och om vi ska prata om hur slakterierna i Sverige behandlar sina djur, så kanske vi ska börja med alla kyckling och gris farmar? Kronfågel och Scan är inte heller direkt kända för sin humana djurhantering. Jag förutsätter att du är insatt i hur en halalslakt i Sverige går till, efter ditt uttalande?
    Och du tror att alla förskolor och restauranger köper sverigeslaktat kött?!?
    Skulle inte tro det!
  • Nice Girl Wrong Place
    Millimetern skrev 2010-02-21 18:10:59 följande:
    Och du tror att alla förskolor och restauranger köper sverigeslaktat kött?!? Skulle inte tro det!
    Hur vet du att de inte  gör det?

Den andra poängen jag gjorde var att svenska slakterier knappast har ett clean record.
    En av halalslaktens viktigaste grunder, är att behandla djuret med respekt.
    Det kan vi knappast tala om när det kommer till kycklingar och grisar i svenska slakterier.

Beautifully Human
  • Mellen73

Som jag har förstått det är mer stressande (läs plågsammare) för djuret att halalslaktas. Bedövningen ges inte förrän efter halsen är avskuren och djuret är medvetet medans det tappas på blod .... kan ta upp till flera minuter. Det sätts också fast i en trumma med en ställning där djuret vänts upp och ner läs mer här:
    http://www.svd.se/nyheter/inrikes/kott-fran-plagade-djur-saljs-i-mataffarer_4134699.svd

I sverige har vi försökt att få slakten så "human" som möjligt....går ju sådär! Skulle inte tycka det var ok med halalslaktat kött. Begär det motsatta av förskolan.

vegetarian.....snart så
  • Strumpan08
    Mellen73 skrev 2010-02-21 20:58:16 följande:
    Som jag har förstått det är mer stressande (läs plågsammare) för djuret att halalslaktas. Bedövningen ges inte förrän efter halsen är avskuren och djuret är medvetet medans det tappas på blod .... kan ta upp till flera minuter. Det sätts också fast i en trumma med en ställning där djuret vänts upp och ner läs mer här:www.svd.se/nyheter/inrikes/kott-fran-plagade-...I sverige har vi försökt att få slakten så "human" som möjligt....går ju sådär! Skulle inte tycka det var ok med halalslaktat kött. Begär det motsatta av förskolan.
    Läst samma artikel och skulle tvärvägra halalslaktat kött. I så fall är det bättre att förskolan helt går över till vegetarisk kost.
    Strumpan ~ 9/12-2008 ~ sandlada.blogg.se
  • Jennie med ie

Om man köper in halalslaktat kött så finns det uppenbarligen utrymme för det i budgeten också, annars hade man ju inte kunnat göra det...

På min förskola serverar vi inte halalslaktat kött, utan de som inte äter "vanlig" fläskfri mat (fläsk utesluts helt utom t ex i form av skinka på jul) äter vegetariskt plus fisk.

• Natali3

Men herregud.. vad pinsam Sverige har blivit. USSSSSSSSSSSH!
     För det första..
    läs nu noga läsare.

Skulle arab-länderna låta deras skol elever äta gris? NEJ! det finns ingen chans, de skulle inte heller öppna en kyrka för den delen, de hade en kyrka i saudiarabien men muslimerna förstörde den i princip varje dag. Medans Sverige bygger och har mosker överallt.
    Vilken dum värld vi lever i..

• Nice Girl Wrong Place
    Natali3 skrev 2010-02-22 01:24:24 följande:
    Men herregud.. vad pinsam Sverige har blivit. USSSSSSSSSSSH! För det första..läs nu noga läsare.Skulle arab-länderna låta deras skol elever äta gris? NEJ! det finns ingen chans, de skulle inte heller öppna en kyrka för den delen, de hade en kyrka i saudiarabien men muslimerna förstörde den i princip varje dag. Medans Sverige bygger och har mosker överallt.Vilken dum värld vi lever i..
    Det där är ju bara inte sant.
    Svenska kyrkan finns i bla Dubai, men även många andra muslimska länder.
    I många arabländer bor en stor procent kristna, de äter gris precis som svenska kristna.
    Jag visste inte att Sverige har moskeér överallt, jag har helt enkelt inte snubblat över någon, vi har en bara några minuter från vårt hus, men det stör inte helt enkelt, inte mer än var SDs tomma stolar i kommunfullmäktige gör.

Det "dumma" som du syftar på verkar inte vara mindre än artikel 13 i FNs konvention om de mänskliga rättigheterna, nämligen religionsfriheten. Den innebär nämligen att man har rätt att utöva sin religion (med allt det innebär) var och när man vill. Sedan om någon förstör en kyrka i Saudi, eller om någon bränner ner en moské (den första moskén som blev nerbränd i Europa, stod i Trollhättan, Sverige, strax utanför Gtb, där man placerade blodiga avhuggna grishuvuden på platsen där man ansökt om att få bygga en moské) så är det ju knappast något eftersträvningsvärt.

Nej - pinsamt är det något helt annat som är {#lang_emotions_undecided}.
    Beautifully Human
  • Haraaz

Vad man ska tänka? Varför ska man bry sig vad andra vill att deras barn ska äta? Jag bryr mig inte om vegetarianer som vill att deras ungar ska äta specialkost... Halalkött är inte dyrare än annat kött så jag ser inte varför det skulle vara något problem.

• Jennie med ie
    Natali3 skrev 2010-02-22 01:24:24 följande:
    Men herregud.. vad pinsam Sverige har blivit. USSSSSSSSSSSH! För det första..läs nu noga läsare.Skulle arab-länderna låta deras skol elever äta gris? NEJ! det finns ingen chans, de skulle inte heller öppna en kyrka för den delen, de hade en kyrka i saudiarabien men muslimerna förstörde den i princip varje dag. Medans Sverige bygger och har mosker överallt.Vilken dum värld vi lever i..
    Så för att "de är dumma" ska vi vara dumma tillbaka? Nej jag är glad över att leva i ett land med religionsfrihet och där förskolan enligt lag ska vara för alla barn, inte bara de med svenska kristna rötter som äter fläsk och sånt..
  • gimatah

Beror på hur stor efterfrågan det är på halalkött isfl. Vi säger om det är så att det ska göras en rätt med griskött och alternativet blir nötkött och alla som ska äta alternativet till det kan äta halalkött så förlorar man ju inte på det. Då blir det ju bara att byta ut icke halalslaktat nötkött mot halaslaktat.
    Handlar det däremot om några få st i förskolan så kan man gott äta ngt vegetariskt.

Svar på tråden Halalkött på förskolan?