• tea1982

Halalkött på förskolan?

Diskuterade med min väninna häromdagen och visste inte riktigt vad jag skulle tycka... på hennes sons förskola har vissa föräldrar satt som krav att deras barn endast ska äta halalslaktat kött. Nu talar vi alltså inte om en förskola med specialinriktning, eller en privat förskola; utan ett helt vanligt, kommunalt drivet dagis i en stockholmsnärförort. De fick igenom sina krav utan problem..

Vad tycker ni om detta? Jag vet som sagt inte VAD jag ska tycka, kan dock tycka att eftersom förskolan är i riktigt dåligt skick så borde den ekonomiska prioriteringen inte ligga på specialkost annat än att skaffa fram alternativ till fläskkött, eller liknande..

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-02-23 19:41
    Idag drogs det in efter endast en vecka av provätning. Många föräldrar protesterade, dessa föräldrar var (konstigt nog?) muslimer som inte ville att barnen skulle särbehandlas på det sättet. De ansåg inte att det gynnar integrationen, som var anledningen till att de från första början valde ett svenskt dagis till sina barn.

• Svar på tråden Halalkött på förskolan?
  • tea1982
    Jennie med ie skrev 2010-02-23 21:21:48 följande:
    Här serverar vi som sagt två "ordinarie" alternativ. Ett som är fläskfritt men inte halalslaktat, och ett som är lakto-ovo-vegetariskt (om det inte är fisk, det äter alla). Ingen förälder har "krävt" halalslaktat utan är införstådda med från början att det är vegetariskt som är alternativet i så fall, och de verkar tycka det är helt OK. Och ingen icke-muslimsk t ex förälder har klagat på att barnen inte serveras fläskkött. Eventuella allergier (laktosintolerans t ex på andra avdelningar) vävs in i detta beroende på vilken kostriktning de barnen har, äter de också vegetariskt t ex är i regel det vegetariska laktosfritt också. Så det behöver inte bli sjuttiotretton olika rätter för att kunna ta hänsyn till både allergier/intoleranser och religion/etik.
    Det borde kanske vara den optimala lösningen... ?
  • Louise Hbg

Inget barn får annan kost för att de inte gillar potatismos etc. och jag anser inte heller att något barn ska få specialkost om det inte finns medicins anledning. Däremot tycker jag att denna diskussion kommer sig bättre till pass när barnet har börjat skolan och då kanske till viss del förstår innebörden av diskussionen.

Jag tror att barn till viss del kan förstå kulturer och olika kulturella åsikter utan att ha skilda matsedlar, och dessutom tänker jag på förskolepersonalens extra arbete detta skulle innebära.

• Pochahontas

Jag arbetar på en förskola. Där finns flera barn som äter icke-fläck, dvs oxkött, fisk eller fågel. Sen finns det även några som har Halal. Inga problem, tycker jag. Jag tycker det är kanon att föräldrarna kan få önska det om det nu är viktigt för dem.

Har tidigare även haft barn som varit vegeterianer, för att föräldrarna önskade det. Lite extrajobb blir det väl för oss, men det ställer jag så gärna upp på.

Använd Google, för sjutton!!! www.google.se
  • Amira
    Pochahontas skrev 2010-02-28 21:48:54 följande:
    Jag arbetar på en förskola. Där finns flera barn som äter icke-fläck, dvs oxkött, fisk eller fågel. Sen finns det även några som har Halal. Inga problem, tycker jag. Jag tycker det är kanon att föräldrarna kan få önska det om det nu är viktigt för dem. Har tidigare även haft barn som varit vegeterianer, för att föräldrarna önskade det. Lite extrajobb blir det väl för oss, men det ställer jag så gärna upp på.
    Det känns tryggt att veta att Sverige har dig som barnpedagog. {#lang_emotions_flower}
  • Jennie med ie
    tea1982 skrev 2010-02-23 22:13:37 följande:
    Det borde kanske vara den optimala lösningen... ?
    Nej enligt många tongångar här i tråden är det ju inte alls optimalt eftersom man inte tycker man ska ta hänsyn till nåt annat än allergier ö h t.... Så mycket för "en förskola för alla".
  • sirisdotter
    Amira skrev 2010-02-21 11:57:15 följande:
    Ja, men vem säger att vegetarisk kost förtjänar mer acceptans än halalkött?
    Vilka djur plågas för att bidra till vegetarisk kost!?
  • sirisdotter
    nano skrev 2010-02-21 12:22:17 följande:
    Mjo, så tänker jag.PÅ dotterns dagis är ung hälften av alla barnen invandrare (ca iaf). Jag har inga problem med att de byter tex falukorv med nötkorv osv. Men just hallal-biten tycker jag känns mycket konstig för mig. Särksilt när det uppmärksammas just hur hemskt vissa av djuren dör.Sen tycker jag det är helt ok att min dotter som äter mjölk och glutefritt paras ihop med tex tomat-nöt allergiker eller veganer (så länge hon får i sig alla näring). Dottern dör inte av att få äta även tomatfri mat tex fasten hennes mat kunde innehålla det. Det blir billigare om de kan kombinera ihop allergimaten och då ger det bättre mat till alla barnen, det tar ju också längre tid för kocken (en kock på förskolan som dottern går på) att laga 5 rätter mot 2.
    Känner du till ett dagis där veganmat serveras!?
  • sirisdotter
    nano skrev 2010-02-21 12:22:17 följande:
    Mjo, så tänker jag.PÅ dotterns dagis är ung hälften av alla barnen invandrare (ca iaf). Jag har inga problem med att de byter tex falukorv med nötkorv osv. Men just hallal-biten tycker jag känns mycket konstig för mig. Särksilt när det uppmärksammas just hur hemskt vissa av djuren dör.Sen tycker jag det är helt ok att min dotter som äter mjölk och glutefritt paras ihop med tex tomat-nöt allergiker eller veganer (så länge hon får i sig alla näring). Dottern dör inte av att få äta även tomatfri mat tex fasten hennes mat kunde innehålla det. Det blir billigare om de kan kombinera ihop allergimaten och då ger det bättre mat till alla barnen, det tar ju också längre tid för kocken (en kock på förskolan som dottern går på) att laga 5 rätter mot 2.
    Känner du till ett dagis där veganmat serveras!?
  • sirisdotter
    Millimetern skrev 2010-02-21 18:10:59 följande:
    Och du tror att alla förskolor och restauranger köper sverigeslaktat kött?!? Skulle inte tro det!
  • sirisdotter
    Jennie med ie skrev 2010-02-23 21:10:04 följande:
    Det är ju rätt självklart att man inte kan få läkarintyg för ett etiskt eller religiöst ställningstagande, däremot kan man få läkarintyg för ett medicinskt problem. Så det är ju ur det hänseendet väldigt olika saker.Men det är klart att det är bättre att barnen i vegetariska eller muslimska familjer eller vad det nu är äter undermålig kost eftersom de bara tillåts äta grönsakerna och potatisen t ex än att man respekterar individen och följer lagen om religionsfrihet genom att servera fullvärdiga måltider som går ihop med deras tro/övertygelse...(Ja jag är ironisk, om det inte framgår)
    OT, kanske, men visst blir det konstigt när förskolor kräver läkarintyg för att servera vegetarisk kost.  Vad förväntas läkaren skriva?  Att eftersom barnet aldrig ätit kött kommer det att bli sjukt av att äta kött?
Svar på tråden Halalkött på förskolan?