• tea1982

Halalkött på förskolan?

Diskuterade med min väninna häromdagen och visste inte riktigt vad jag skulle tycka... på hennes sons förskola har vissa föräldrar satt som krav att deras barn endast ska äta halalslaktat kött. Nu talar vi alltså inte om en förskola med specialinriktning, eller en privat förskola; utan ett helt vanligt, kommunalt drivet dagis i en stockholmsnärförort. De fick igenom sina krav utan problem..

Vad tycker ni om detta? Jag vet som sagt inte VAD jag ska tycka, kan dock tycka att eftersom förskolan är i riktigt dåligt skick så borde den ekonomiska prioriteringen inte ligga på specialkost annat än att skaffa fram alternativ till fläskkött, eller liknande..

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-02-23 19:41
    Idag drogs det in efter endast en vecka av provätning. Många föräldrar protesterade, dessa föräldrar var (konstigt nog?) muslimer som inte ville att barnen skulle särbehandlas på det sättet. De ansåg inte att det gynnar integrationen, som var anledningen till att de från första början valde ett svenskt dagis till sina barn.

• Svar på tråden Halalkött på förskolan?
  • tea1982
    Amira skrev 2010-02-23 20:35:23 följande:
    Att mina barn äter halalkött kommer inte att påverka dina barn. De kommer snarare att lära sig att det finns olikheter i samhället och att vi kan leva i samråd med varandra. Helt underbart tycker jag.  Ja - kvinnans prio ett är ett ta hand om hemmet om hon vill det. Men nu är det så att det inte funkar i dagens samhälle, en person kan omöjligen försörja hela sin familj. Då blir det knapert och därför jobbar kvinnan också. Inget fel med det, absolut förenligt med Islam. Men du har rätt, kvinnans primära är hemmet och sekundära är att arbeta. Men vill hon jättegärna arbeta eller utbilda sig (islam rekommenderar starkt att kvinnan ska utbilda sig) så självklart ska hon göra det. Men vad har det med förskolan och halalmat att göra?
    Förskolan ska vara för alla, som du säger. Alla ska känna sig trygga. En trasig grind är inte trygghet. Och halalkött är inte heller trygghet.
  • Amira
    tea1982 skrev 2010-02-23 20:38:51 följande:
    Förskolan ska vara för alla, som du säger. Alla ska känna sig trygga. En trasig grind är inte trygghet. Och halalkött är inte heller trygghet.
    Och halalkött är kanske inte orsaken till den bristande grinden?
  • Amira
    tea1982 skrev 2010-02-23 20:39:29 följande:
    När det passar mig.
    Du är troende när det passar dig. Okej, jag respekterar det. 
  • tea1982
    Amira skrev 2010-02-23 20:41:40 följande:
    Och halalkött är kanske inte orsaken till den bristande grinden?
    Det tror jag verkligen inte. Jag tror att dagiset verkligen ville tillgodose alla föräldrars behov, som du sa, och även respektera deras tro. Vad jag faktiskt inte förstår är varför de gör det i en veckas tid. Känns skumt. Ska man respektera något ska det väl respekteras all the way, inte i en veckas tid?
  • tea1982
    Amira skrev 2010-02-23 20:42:31 följande:
    Du är troende när det passar dig. Okej, jag respekterar det. 
    Kanske är ett bättre uttryck att jag är troende på ett sätt som inte sätter några regler på hur jag ska bete mig, vad jag ska äta, vad jag ska ha på mig, etc. Jag tror på andar, jag tror på karma.. så det är en himla blandning. Lite OT.
  • tea1982

.. och nu ska jag umgås lite med min make. Puss och hej, leverpastej (kosher!)

• Jennie med ie
    Louise Hbg skrev 2010-02-23 20:08:26 följande:
    Nej, jag tycker inte att det är rätt att servera specialkost utan läkarintyg. Inte vegetariskt, religöst eller någonting annat. Och vi har själva fått erfara detta eftersopm dottern har fått sekundär laktosintolerans men får INTE specialkost utan läkar intyget. Det kan annars bli en mängd olika rätter på förskolan att servera...låt barnen äta en allsidig husmanskost. Vegetariskt, halal eller vad det nu kan röra sig om kan de äta hemma.
    Det är ju rätt självklart att man inte kan få läkarintyg för ett etiskt eller religiöst ställningstagande, däremot kan man få läkarintyg för ett medicinskt problem. Så det är ju ur det hänseendet väldigt olika saker.

Men det är klart att det är bättre att barnen i vegetariska eller muslimska familjer eller vad det nu är äter undermålig kost eftersom de bara tillåts äta grönsakerna och potatisen t ex än att man respekterar individen och följer lagen om religionsfrihet genom att servera fullvärdiga måltider som går ihop med deras tro/övertygelse...
    (Ja jag är ironisk, om det inte framgår)
  • Amira

Åh, vad glad jag är över min förskola som är så pass förstående ändock om vi inte kräver halalmat utan vegetariskt utan gelatin. De är så tillmötesgående och förstår att vi alla är olika och ser värdet i det. {#lang_emotions_heart}

Och vi bor dessutom i ett område med bara svenskar. 
  • Jennie med ie
    Amira skrev 2010-02-23 21:16:31 följande:
    Åh, vad glad jag är över min förskola som är så pass förstående ändock om vi inte kräver halalmat utan vegetariskt utan gelatin. De är så tillmötesgående och förstår att vi alla är olika och ser värdet i det.  Och vi bor dessutom i ett område med bara svenskar. 
    Här serverar vi som sagt två "ordinarie" alternativ. Ett som är fläskfritt men inte halalslaktat, och ett som är lakto-ovo-vegetariskt (om det inte är fisk, det äter alla). Ingen förälder har "krävt" halalslaktat utan är införstådda med från början att det är vegetariskt som är alternativet i så fall, och de verkar tycka det är helt OK. Och ingen icke-muslimsk t ex förälder har klagat på att barnen inte serveras fläskkött. Eventuella allergier (laktosintolerans t ex på andra avdelningar) vävs in i detta beroende på vilken kostriktning de barnen har, äter de också vegetariskt t ex är i regel det vegetariska laktosfritt också. Så det behöver inte bli sjuttiotretton olika rätter för att kunna ta hänsyn till både allergier/intoleranser och religion/etik.
Svar på tråden Halalkött på förskolan?