• Amira

Halalkött på förskolan?

Men vi muslimer betalar ju också skatt? Det låter som om muslimer endast är en kostnad för samhället. 

Ps. Vi har vegetarisk kost till våra barn. Ds
  • Amira
    tea1982 skrev 2010-02-21 11:54:39 följande:
    Vegetarisk kost har dock inga religionsgrunder..
    Ja, men vem säger att vegetarisk kost förtjänar mer acceptans än halalkött?
  • Amira
    tea1982 skrev 2010-02-21 11:59:03 följande:
    Just FÖR att halalkött är religiöst betingat, och det är inte en förskola som har den inriktningen.
    Jag trodde förskolan jobbade för individen & olikheter. Vad ger det för intryck till barn? Att vissa olikheter är okay och andra inte. Varför kan de inte få se och ta del av den verklighet som faktiskt existerar?
    Det här förstärker bara förakt och fördomar. 
  • Amira

"Varför tjaffsas det inte om att förskolan serverar vegetariskt till somliga barn vars föräldrar har gjort det valet? Det gör väl inget om dom barnen får en korv då och då. Man kan ju inte anpassa maten efter en människas val eller tro utan den ska ju enbart anpassas efter barn med allergier. *ironi*"

För att vegetarisk mat är inte religöst betingat och därmed okej.
    *irriterande*

• Amira
    Lady Morpheus skrev 2010-02-22 20:52:43 följande:
    Vad är irriterande? Och varför skulle det var  mer okej än någons tro menar du? Varför ska vi respektera någons val bara för att det inte handlar om tro (för övrigt kan det väl visst handla om tro.) men inte respektera någons val där det handlar om tro. Varför är det så viktigt att göra den skillnaden? Så länge vi har religionsfrihet i det här landet ska vi också respektera det.
    Jag var ironisk i min kommentar. Tråden genomsyras av den andan och det är irriterande. Jag är muslim, varför skulle jag vilja ha ett sk "halalförbud"?
  • Amira
    tea1982 skrev 2010-02-23 14:42:48 följande:
    Att du upplever det som att tråden genomsyras av något tycker jag är väldigt trist. Jag anser inte att någon har gjort några som helst tramp på muslimer, folk har bara haft olika åsikter om vad som är brukligt att lägga pengar på, och vart gränsen ska gå.. Vem har talat om ett halalförbud.. ? Alla får äta vad de vill i det egna hemmet, det många dock känner är att man kanske ska acceptera att i ett land där halal inte är standard så har man (tyvärr?) tur om det accepteras på ett kommunalt dagis eller i en skola. Å andra sidan tycker många att det är helt rätt att försöka kräva.
    Nej, jag anser att vissa trampar på vårt val av mat, att det inte är okej pga att det härstammar från en religion och att man då helt plötsligt syftar på att det handlar om en kostnadsfråga. Vem/vad avgör vad gränsen ska gå för vad som är rimligt att kräva? Varför ska vegetarianer få denna särbehandling vilket de faktiskt får om man inför ett halalförbud på förskolan. 
    Kanske samhället rent utav tjänar mer pengar på att beställa in halalmat, jag syftar på att nya företag startar och nya jobb uppstår inom en samhällsgrupp som oftast har svårt att komma in på arbetsmarknaden. Vem vet? Varför har du en sådan negativ syn på just detta krav/önskan?
    Jag är svensk och betalar skatt, har jag tappat mina rättigheter på grund av min tro?
  • Amira
    gimatah skrev 2010-02-23 15:30:41 följande:
    Håller med i en del av det du skriver. Men jag tror att valet av att servera vegeariskt som alternativ inte handlar om att diskriminera muslimer utan det är en ekonomisk fråga. Muslimer kan äta vegetarikt men däremot kan inte vegetarianer äta halaslakt. Men är det äremot en skola där det finns ett stor efterfrågan på just halalslakt tror jag absolut att man kan tjäna på det då halalkött många ggr är billigare.
    Ja, mina barn äter vegetariskt, men jag gillar inte själva synen. 
  • Amira
    tea1982 skrev 2010-02-21 11:54:39 följande:
    Vegetarisk kost har dock inga religionsgrunder..
    tea1982 skrev 2010-02-21 11:59:03 följande:
    Just FÖR att halalkött är religiöst betingat, och det är inte en förskola som har den inriktningen.
    Hur ska jag då tolka din syn? Positiv till halalkött så länge det inte kostar mer än vegetarisk?
    Nej, inläggen visar tydligt din syn. 
  • Amira
    tea1982 skrev 2010-02-23 15:44:37 följande:
    Varför tror du att jag har en negativ syn på det hela.. ? Det enda som jag ser som negativt är att dagisets ekonomi är bristfällig rent allmänt, som jag sa tidigare är grinden sönder sen flera månader tillbaka.. men som någon annan även förklarade så hör inte maten och övriga ekonomin ihop, varför jag inte skrivit något mer utan låtit andra diskutera vidare. Det är det som är poängen med ett forum, ALLA behöver inte tycka lika. Ingen har förolämpat någon, och alla har hållit god ton i tråden. Ändå verkar du irriterad?
    Läs inlägg 74. Där får du svar på varför jag anser att du har en negativ syn. 
  • Amira
    tea1982 skrev 2010-02-23 19:22:43 följande:
    Är du förvånad? Jag skulle inte vara positiv till vegetariskt heller, mina barn ska växa upp med att äta kött, vartefter de får göra som de vill i vuxen ålder. Såna val borde kanske fler föräldrar låta sina barn göra. Men jag har ingen personlig syn på halalkött. Så länge mat och övrig budget inte hör ihop så är det inte ett problem, så som jag ser det. Är du lite känslig för vad folk anser; för jag ser fortfarande inte hur jag på något sätt förolämpat dig? Men så ansåg även jag inte att man borde sett Muhammedteckningarna som vääärsta grejen, men det gjorde man ändå. Tydligen måste man vara väldigt försiktig med vad man tycker ibland, för folk tar tydligen illa upp för ingenting alls. Orka.
    Nej, jag gillar bara inte när man inte kan stå för sin åsikt. I sådana fall kan du väl även anse att vegetariskt är en onödigt kostnad för förskolan? Men näe, för det är inte religiöst betingat (dina ord!!)
    Ja, jag blir irriterad över sådana här löjligt bristande argument. 
    Och nej, jag tar inte illa upp, men jag blir irriterad - ja. Jag blir irriterad över massor av saker och det behöver nödvändigtvis inte vara religionsrelaterat.
    Varför ska du ta upp Muhammadteckningarna? Vad har det med saken att göra? Syftar du på att vi muslimer är mer lättretade än andra? Har du mer fördomar om oss (muslimer) att dela med dig?
    Angående den (teckningen på Muhammad) så är det tydligt att vi inte vill att vår profet ska avbildas, det här HÖGST otillåtet. Varför har man då en sådan benägenhet att göra det? Jag kan inte se det som något annat än att man vill "mucka gräl"? Däremot inser jag med mitt förnuft att dessa människor är just människor som inte är kloka, som saknar respekt mot sina medmänniskor. Om det sedan fanns muslimer som agerade fientligt mot det så är det inget som stöds av Islam, samma som att dessa människor (som tecknade denna bild) inte representerar hela sin folkgrupp. 
Svar på tråden Halalkött på förskolan?