• tea1982

Halalkött på förskolan?

Diskuterade med min väninna häromdagen och visste inte riktigt vad jag skulle tycka... på hennes sons förskola har vissa föräldrar satt som krav att deras barn endast ska äta halalslaktat kött. Nu talar vi alltså inte om en förskola med specialinriktning, eller en privat förskola; utan ett helt vanligt, kommunalt drivet dagis i en stockholmsnärförort. De fick igenom sina krav utan problem..

Vad tycker ni om detta? Jag vet som sagt inte VAD jag ska tycka, kan dock tycka att eftersom förskolan är i riktigt dåligt skick så borde den ekonomiska prioriteringen inte ligga på specialkost annat än att skaffa fram alternativ till fläskkött, eller liknande..

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-02-23 19:41
    Idag drogs det in efter endast en vecka av provätning. Många föräldrar protesterade, dessa föräldrar var (konstigt nog?) muslimer som inte ville att barnen skulle särbehandlas på det sättet. De ansåg inte att det gynnar integrationen, som var anledningen till att de från första början valde ett svenskt dagis till sina barn.

• Svar på tråden Halalkött på förskolan?
  • Tuffen

Hur dyrt är halalslaktat kött i förhållande till vanligt nötkött? Någon som vet?

• tea1982
    Tuffen skrev 2010-02-21 11:21:13 följande:
    Hur dyrt är halalslaktat kött i förhållande till vanligt nötkött? Någon som vet?
    Att döma av våra lokala butiker häromkring så är det inte alls mycket dyrare, på sina ställen är det nog t.o.m billigare.
    Menade mer att det blir två olika beställningar, två olika rätter som tillagas, etc. Det är SÅNT som drar upp kostnaderna.
  • Lussekatten87

Nej,det tycker jag låter överdrivet och då äter ajg själv inte griskött.
    Min son får inte heller äta griskött,men halal.slaktat kött? nej,.det kravet skulle vi aldrig ställa på förskolan! Vi äter inte ens det själva hemma,bara om vi är bjudna på mat hos mina svärföräldrar.
    Då tycker jag isåfall att din väninna skall överväga att byta till en sådan förskola som endast serverar halal.kött eller kan erbjuda det till barn som har sådana krävande föräldrar.
    ELLER så accepterar hon helt enkelt att hennes barn inte kan få tillgång till detta på förskolan,vilket jag tycker är det mest lämpliga alternativet.

(¯`°?.¸ ♥ Gabriel 080109 & Maria 090729 ♥ ¸.?°´¯)
  • tea1982
    Lussekatten87 skrev 2010-02-21 11:24:36 följande:
    Nej,det tycker jag låter överdrivet och då äter ajg själv inte griskött.Min son får inte heller äta griskött,men halal.slaktat kött? nej,.det kravet skulle vi aldrig ställa på förskolan! Vi äter inte ens det själva hemma,bara om vi är bjudna på mat hos mina svärföräldrar.Då tycker jag isåfall att din väninna skall överväga att byta till en sådan förskola som endast serverar halal.kött eller kan erbjuda det till barn som har sådana krävande föräldrar.ELLER så accepterar hon helt enkelt att hennes barn inte kan få tillgång till detta på förskolan,vilket jag tycker är det mest lämpliga alternativet.
    Min väninnas söner är inte muslimer... Men förstår vad du menar!
  • glasbubblan

Om det inte är dyrare kan de ju köra halalslaktat genomgående kanske... ?  Fast det skulle nog inte kännas rätt för mig, som tycker att halalslakt är skitäckligt. 

• tea1982
    glasbubblan skrev 2010-02-21 11:26:39 följande:
    Om det inte är dyrare kan de ju köra halalslaktat genomgående kanske... ?  Fast det skulle nog inte kännas rätt för mig, som tycker att halalslakt är skitäckligt. 
    Jamen precis. Grejen är den att de övervägde inte ens det, det var helt enkelt inga som helst problem att skaffa fram halalslaktat kött. Medans deras grind till gården varit sönder sen i julas.
  • nano

Tycker också att det är lite för mycket begärt. Att det ska finnas alternativ till griskött tycker jag är givet men sen är det lite väl mycket att göra alla mat separat om det inte handlar om allergi. För den delen får dottern tex inte glutenfri pasta när det är pasta till de andra barnen utan hon får potatisk eller ris (det som passar bäst) och jag tycker det är helt ok just pga kostnaden.

Som en vän på lärarprogram (är musil) som var på prakit i en skola med många invadrarbarn. Nästan alla barnen struntade i lunchen (som var anpassad utan grisköt men inte hallal) för deras föräldrar att sagt åt dem att de inte fick äta skollunchen!

Min vän gick och tog mat och åt och barnen frågade varför hon åt maten. Hon frågade barnen "vart köper din mamma eran mat?" Fick svar som "på ica". Och då svarade hon helt enkelt "det här är precis samma mat". Och barnen (som var jättehungriga) åt maten och andra lärare som inte var muslimer undra vad hon hade sagt för de vågade inte tjata på barnen att äta pga föräldrarna....

• tea1982
    nano skrev 2010-02-21 11:31:33 följande:
    Tycker också att det är lite för mycket begärt. Att det ska finnas alternativ till griskött tycker jag är givet men sen är det lite väl mycket att göra alla mat separat om det inte handlar om allergi. För den delen får dottern tex inte glutenfri pasta när det är pasta till de andra barnen utan hon får potatisk eller ris (det som passar bäst) och jag tycker det är helt ok just pga kostnaden.Som en vän på lärarprogram (är musil) som var på prakit i en skola med många invadrarbarn. Nästan alla barnen struntade i lunchen (som var anpassad utan grisköt men inte hallal) för deras föräldrar att sagt åt dem att de inte fick äta skollunchen!Min vän gick och tog mat och åt och barnen frågade varför hon åt maten. Hon frågade barnen "vart köper din mamma eran mat?" Fick svar som "på ica". Och då svarade hon helt enkelt "det här är precis samma mat". Och barnen (som var jättehungriga) åt maten och andra lärare som inte var muslimer undra vad hon hade sagt för de vågade inte tjata på barnen att äta pga föräldrarna....
    Usch. Stackars barn.
  • Bong

Vet inte om jag tycker att det är så konstigt faktiskt.

På förskolan som jag jobbar på har vi b.la barn som är vegetarianer, laktosintoleranta, gluten- och ägg överkänsliga, muslimer, allergiska mot nötter och allt som är rött.

Menar du att ingen av dem borde få sin specialkost eftesom det "drar upp kostnaderna"?
    Vet inte hur det är på andra kommunala förskolor, men hos oss hänger inte köket och verksamheten i övrigt ihop ekonomiskt, om du förstår hur jag menar. Det är alltså helt olika konton.

Förskolan ska ju vara till för alla barn och då borde väl alla barn i rimlighetens namn få mat som de kan äta?

• tea1982
    Bong skrev 2010-02-21 11:35:00 följande:
    Vet inte om jag tycker att det är så konstigt faktiskt.På förskolan som jag jobbar på har vi b.la barn som är vegetarianer, laktosintoleranta, gluten- och ägg överkänsliga, muslimer, allergiska mot nötter och allt som är rött.Menar du att ingen av dem borde få sin specialkost eftesom det "drar upp kostnaderna"? Vet inte hur det är på andra kommunala förskolor, men hos oss hänger inte köket och verksamheten i övrigt ihop ekonomiskt, om du förstår hur jag menar. Det är alltså helt olika konton.Förskolan ska ju vara till för alla barn och då borde väl alla barn i rimlighetens namn få mat som de kan äta?
    Ja fast jag tror att tankarna då vandrar åt att allergi och VAL inte direkt är samma sak...
Svar på tråden Halalkött på förskolan?