• tea1982

Halalkött på förskolan?

Diskuterade med min väninna häromdagen och visste inte riktigt vad jag skulle tycka... på hennes sons förskola har vissa föräldrar satt som krav att deras barn endast ska äta halalslaktat kött. Nu talar vi alltså inte om en förskola med specialinriktning, eller en privat förskola; utan ett helt vanligt, kommunalt drivet dagis i en stockholmsnärförort. De fick igenom sina krav utan problem..

Vad tycker ni om detta? Jag vet som sagt inte VAD jag ska tycka, kan dock tycka att eftersom förskolan är i riktigt dåligt skick så borde den ekonomiska prioriteringen inte ligga på specialkost annat än att skaffa fram alternativ till fläskkött, eller liknande..

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-02-23 19:41
    Idag drogs det in efter endast en vecka av provätning. Många föräldrar protesterade, dessa föräldrar var (konstigt nog?) muslimer som inte ville att barnen skulle särbehandlas på det sättet. De ansåg inte att det gynnar integrationen, som var anledningen till att de från första början valde ett svenskt dagis till sina barn.

• Svar på tråden Halalkött på förskolan?
  • nano
    tea1982 skrev 2010-02-21 11:32:51 följande:
    Usch. Stackars barn.
    Mm, det tyckte min vän också. Hon förklarade att det inte är något fel att äta kött som inte är hallal när det inte finns annat (det fåniga är att jag tror nästan att maten var det efterosm en väldigt övervägande majoritet av eleverna var invandrare men jag vågar itne svära på det), det är ingen "synd" då, särskilt inte när man bara är barn/ung tonåring.
  • tea1982
    nano skrev 2010-02-21 11:41:13 följande:
    Mm, det tyckte min vän också. Hon förklarade att det inte är något fel att äta kött som inte är hallal när det inte finns annat (det fåniga är att jag tror nästan att maten var det efterosm en väldigt övervägande majoritet av eleverna var invandrare men jag vågar itne svära på det), det är ingen "synd" då, särskilt inte när man bara är barn/ung tonåring.
    Problemet är då kanske bokstavstroende, vilket i mina ögon gör att de inte är muslimer, utan islamister....
  • tamate

måste dom laga två rätter? kan inte alla äta hallal kött när det ska serveras sådan? borde vara lättare och kanske bli billigare är att lag 2 rätter?

• Lussekatten87
    tamate skrev 2010-02-21 11:48:32 följande:
    måste dom laga två rätter? kan inte alla äta hallal kött när det ska serveras sådan? borde vara lättare och kanske bli billigare är att lag 2 rätter?
    Tycker också det verkar vettigt.
    På min sons förskola serveras det korv som är gjord av nötkött,så att alla kan äta samma mat!
    (¯`°?.¸ ♥ Gabriel 080109 & Maria 090729 ♥ ¸.?°´¯)
  • Amira

Men vi muslimer betalar ju också skatt? Det låter som om muslimer endast är en kostnad för samhället. 

Ps. Vi har vegetarisk kost till våra barn. Ds
  • tea1982
    tamate skrev 2010-02-21 11:48:32 följande:
    Fast jag personligen skulle nog inte vilja äta halalslaktat kött, DOCK vore det det enda som serverades skulle jag inte förbjuda grabben att äta det. Kan dock känna lite - hallå, vi bor i Sverige, om nu vissa barn inte kan äta ohalalkött är det väl fel väg att gå att tvinga ALLA barn att äta det... ?
  • tea1982
    Amira skrev 2010-02-21 11:52:45 följande:
    Men vi muslimer betalar ju också skatt? Det låter som om muslimer endast är en kostnad för samhället.  Ps. Vi har vegetarisk kost till våra barn. Ds
    Vegetarisk kost har dock inga religionsgrunder..
  • Amira
    tea1982 skrev 2010-02-21 11:54:39 följande:
    Vegetarisk kost har dock inga religionsgrunder..
    Ja, men vem säger att vegetarisk kost förtjänar mer acceptans än halalkött?
  • tea1982
    Amira skrev 2010-02-21 11:57:15 följande:
    Ja, men vem säger att vegetarisk kost förtjänar mer acceptans än halalkött?
    Just FÖR att halalkött är religiöst betingat, och det är inte en förskola som har den inriktningen.
  • Lady Morpheus

Men om man inte ska tvinga alla barn att äta varför ska man då tvinga dom som äter halalkött att äta vanligt kött? Jag kan inte se någon skillnad faktiskt. Det handlar om respekt tycker jag. Det är lite som att lura i barn som inte äter griskött att äta falukorv att lura i dom att äta icke-halalslaktat kött när dom bara äter halalslaktat kött.

Men visst, det är mer provocerande att ha en religon som säger att man ska äta halal-slaktat kött än att man är vegetarian. För det är ju exakt samma sak. Ett val man gjort att vara vegetarian och då får förskolan ordna vegetarisk mat. Så då ska man också ordna halalslaktat kött till dom som valt det.

Svar på tråden Halalkött på förskolan?