• tea1982

Halalkött på förskolan?

Diskuterade med min väninna häromdagen och visste inte riktigt vad jag skulle tycka... på hennes sons förskola har vissa föräldrar satt som krav att deras barn endast ska äta halalslaktat kött. Nu talar vi alltså inte om en förskola med specialinriktning, eller en privat förskola; utan ett helt vanligt, kommunalt drivet dagis i en stockholmsnärförort. De fick igenom sina krav utan problem..

Vad tycker ni om detta? Jag vet som sagt inte VAD jag ska tycka, kan dock tycka att eftersom förskolan är i riktigt dåligt skick så borde den ekonomiska prioriteringen inte ligga på specialkost annat än att skaffa fram alternativ till fläskkött, eller liknande..

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-02-23 19:41
    Idag drogs det in efter endast en vecka av provätning. Många föräldrar protesterade, dessa föräldrar var (konstigt nog?) muslimer som inte ville att barnen skulle särbehandlas på det sättet. De ansåg inte att det gynnar integrationen, som var anledningen till att de från första början valde ett svenskt dagis till sina barn.

• Svar på tråden Halalkött på förskolan?
  • sirisdotter
    solida skrev 2010-03-03 19:59:11 följande:
    De barn hos oss som äter halalkött hemma äter vegetariskt på förskolan. Det rör sig om tre barn på hela förskolan (totalt 90 barn). Däremot har vi tagit bort allt fläskkött, så alla äter fläskfri kost, då vi har väldigt många barn som inte äter fläsk och vi tyckte det var lika bra. Jag tycker att det inte är något jag måste äta på jobbet (fläsk alltså) utan det fungerar utmärkt utan. Vi får en massa god och nyttig mat varenda dag. Föräldrarna som äter halal har också sagt att det är bra att barnen äter vegetariskt, då kan föräldrarna tillföra mer kött till middagen och behöver inte vara oroliga om de t ex inte äter grönsakerna... De får fantastisk vegetarisk mat hos oss.
    Låter väldigt bra!  Kände en liten veg. kille som mest fick brända morotsbiffar på sitt dagis.  Efter ett tag fick mamman höra ;"Er son äter ju ändå inte vegetariskt hos oss, så nu får han äta som alla andra...

OT, men - om ni skulle få ett veganbarn på din förskola - det verkar som om ni skulle kunna hantera det t o m?
  • castillo
    tea1982 skrev 2010-02-21 11:20:06 följande:
    Diskuterade med min väninna häromdagen och visste inte riktigt vad jag skulle tycka... på hennes sons förskola har vissa föräldrar satt som krav att deras barn endast ska äta halalslaktat kött. Nu talar vi alltså inte om en förskola med specialinriktning, eller en privat förskola; utan ett helt vanligt, kommunalt drivet dagis i en stockholmsnärförort. De fick igenom sina krav utan problem..Vad tycker ni om detta? Jag vet som sagt inte VAD jag ska tycka, kan dock tycka att eftersom förskolan är i riktigt dåligt skick så borde den ekonomiska prioriteringen inte ligga på specialkost annat än att skaffa fram alternativ till fläskkött, eller liknande..TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-02-23 19:41Idag drogs det in efter endast en vecka av provätning. Många föräldrar protesterade, dessa föräldrar var (konstigt nog?) muslimer som inte ville att barnen skulle särbehandlas på det sättet. De ansåg inte att det gynnar integrationen, som var anledningen till att de från första början valde ett svenskt dagis till sina barn.
    hej .
    allstå som muslim så får vi inte äta kött som inte är slaktat i guds namn och på rätt sätt. det står i koranen att vi inte får äta kött sominte ät slaktat i guds namn eller blod eller fläsk ellersjälvdöda djur. att då servera barnen kött som inte är slaktat i guds namn är samma sak som att ge dem självdötta djurs kött eller fläsk kött.
    alla dem här kötterna är förbjudna för muslimer att äta.

min son har dag mamma och vi har sagt att han äter antingen halalslaktat kött eller veg, och det ska inte finnas några problem. dagis och dagmammor måste respektare föräldrarnas önskan. det är endå färldararna som bestämmer vad barnen ska äta och inte äta.
    fläsk kött och självdöda djurs kött och kött som ej är slaktat i guds namn är förbjudet att äta , det står i koranen tydligt. finns inget inom parantes att det e ok att äta kött som inte ät slaktat i guds namn för att barnen går på dagis och vill inte göra det krongligt för fröknarna.

dagis som har dålig ekonomi får faktist e barnen veg mat då. och veg mat är yrare en halal slaktat kött.
  • castillo
    Marsch skrev 2010-03-02 14:54:39 följande:
    Personligen tycker jag att halalslakt är vedervärdigt men naturligtvis skall barn få tillgång till rätt kost för dem i förskolan.
    halal slakt .ja utan bedvning.
    men till skilnad från vanligt slaktat så inebör halal.
    att djuren ska ha levt i naturlig miljö,levt ett bra liv. inte massproduserats och lekt med deras gener så att dem ska växa fort eller ge dem hormoner och andra kemikalier för att öka deras vikt och växt inför slakt.
    djuren ska ha varit ett normalt liv och levt normalt.
    djuret tas in för slakt när behövet finns för kött. man tar djuret till en plats där inga andra djur är varekn levande eller döda. djuret ska vara lungt och fridfullt slaktaren ska vara kunnig för sin sak och slakta djuret fort och påett sätt då djuret förlorar medvetet på några sek. när själva snittet i halsen kommerska slaktaren se djuret i ögonen klappa och göra annat för att djuret inte ska förstå eller känna oro. slaktaren gör det i guds namn och ber sammtidigt
    alltså pulsådern i halsen.
    efter djuret har förlorat medvetet och är i prinsip död så avblodar man djuret och det här går väldigt fort allt det här.
    djuret har då levt ett bra liv i naturlig miljö med naturlig kost och levt med andra djur utomhus. djuret har ätit naturlig mat ej blivit massproduserad och levt ett långt liv innan slaktetn. under slakten har djuret varit lungt och ej stressad .
    köttet äter man helt. alltså man andvänder all kött.
    i sverigegår det tyvär itne till så här då vi massproduserar och djuren lider något enormt . bedövningen under slakten skulle det vara något hederligt eller humant när djuren har levt trångt , massproduserade ,. göda med all möjliga kemikalier och ska bli stora så fort som möjligt för att nå vis vikt innan slakt som sker på bara någon mån.
    ush det är djurplågeri.
    och desutom så stinker det i slakthuset hör andra djur skrika vid slakt och ser en massa andra djur lida och dö framför ögonen på den. värkligen inte ok enligt min åsikt.
    demslaktas på rllande band.
    snälla djuren har mycket mer värde en så.

i andra länder där slakten halal går till på rätt sätt har dem inte massprodktion eller stora fabriker. där är också kött en delikates och ätts inte till all mat. få kötmaträtter där adnväder man inte en hel kycklingbröst file för varje talrik. där kanskeman äter en hel kyckling på 20 personer i fest måltider.
    här i sverige missbrukar vi köttet och vi är kräsna och äter väldigt mycket kött i gemförelse där slakten går till på rätt sätt.
  • sirisdotter
    castillo skrev 2010-03-14 10:35:12 följande:
    hej . allstå som muslim så får vi inte äta kött som inte är slaktat i guds namn och på rätt sätt. det står i koranen att vi inte får äta kött sominte ät slaktat i guds namn eller blod eller fläsk ellersjälvdöda djur. att då servera barnen kött som inte är slaktat i guds namn är samma sak som att ge dem självdötta djurs kött eller fläsk kött. alla dem här kötterna är förbjudna för muslimer att äta. min son har dag mamma och vi har sagt att han äter antingen halalslaktat kött eller veg, och det ska inte finnas några problem. dagis och dagmammor måste respektare föräldrarnas önskan. det är endå färldararna som bestämmer vad barnen ska äta och inte äta. fläsk kött och självdöda djurs kött och kött som ej är slaktat i guds namn är förbjudet att äta , det står i koranen tydligt. finns inget inom parantes att det e ok att äta kött som inte ät slaktat i guds namn för att barnen går på dagis och vill inte göra det krongligt för fröknarna. dagis som har dålig ekonomi får faktist e barnen veg mat då. och veg mat är yrare en halal slaktat kött.
    Menar du att vegetarisk kost är dyrare än kött?!
  • castillo
    sirisdotter skrev 2010-03-14 11:11:47 följande:
    Menar du att vegetarisk kost är dyrare än kött?!
    ja . både sojakorvar och cornfärs är dyrare en halalkorv och köttfärs halal. och gemför man det med fläsk köttfärs och fläsk korvar så är fläsket billigast.

viste du inte.??
  • sirisdotter
    castillo skrev 2010-03-14 19:12:44 följande:
    ja . både sojakorvar och cornfärs är dyrare en halalkorv och köttfärs halal. och gemför man det med fläsk köttfärs och fläsk korvar så är fläsket billigast.viste du inte.??
    Varför jämföra med sojakorvar och quorn?  Hört talas om linser, vita, svarta och alla andra bönor, ärtsoppa, rotfrukter?
  • castillo
    sirisdotter skrev 2010-03-14 21:16:14 följande:
    Varför jämföra med sojakorvar och quorn?  Hört talas om linser, vita, svarta och alla andra bönor, ärtsoppa, rotfrukter?
    ja varför. ja för att barn älskar korv exemepl. så på dagis ska alla barnen äta korv men dem musismak och veg barnen ska äta ärtsoppa. :P
    föratt i förskolan så försöker man få alla barnen att äta samma sak för att barnen ska inte känna sig särbehandlade. alltså ätar alla köttfärssås så får veg barn el,muslimskabarn cornfärs istället inte fer man dem då linser . därför jemför jag .
  • sirisdotter
    castillo skrev 2010-03-15 09:08:40 följande:
    ja varför. ja för att barn älskar korv exemepl. så på dagis ska alla barnen äta korv men dem musismak och veg barnen ska äta ärtsoppa. :Pföratt i förskolan så försöker man få alla barnen att äta samma sak för att barnen ska inte känna sig särbehandlade. alltså ätar alla köttfärssås så får veg barn el,muslimskabarn cornfärs istället inte fer man dem då linser . därför jemför jag .
    Jaha, så kan det vara, visste inte det.  Känner bara en kille, som enligt mamman mest fick brända morotsbiffar på sitt dagis, som vegetariskt alternativ.  Och en tjej, vars mamma skickade med vegetarisk mat till dagis varje dag.  Kanske den flickan kände sig särbehandlad,  ska fråga henne.

"Köttfärssås"  går annars att göra av linser.
  • castillo
    sirisdotter skrev 2010-03-15 11:28:35 följande:
    Jaha, så kan det vara, visste inte det.  Känner bara en kille, som enligt mamman mest fick brända morotsbiffar på sitt dagis, som vegetariskt alternativ.  Och en tjej, vars mamma skickade med vegetarisk mat till dagis varje dag.  Kanske den flickan kände sig särbehandlad,  ska fråga henne."Köttfärssås"  går annars att göra av linser.
    a jo sant att det går att göra med linser.
    min son äter juh veg hos dagmamman eller halal.
    vet att dem brukar ha soja korv och corn till sonen . och ibland när dem har mc donals fest har dem fisk burgare till sonen och pizza festen har dem skaljdurs pizza till sonen. dem brukar typ ha det en gång per termin.

fast vi har juh också en butik nära oss som säljer halal kött så inte så krongligt endå för dem att få tag på halal kött. svårare kanske på dagis där dem beställer mat . dagmammorna laggar juh själva och handlar in maten själva .

fast bara äta morottsbiffar låter inte ens roligt.
    vet att sonen så gör dem så att maten ser likadan ut som dem andras mat bara att det e veg eller halal.

fast kanske skillnad mellan dagis/förskola och dagmamma.
  • gimatah

Angående det här med halal slakt, muslimer kan väl äta även kosher slaktad mat stämmer det?

• castillo
    gimatah skrev 2010-03-16 09:33:32 följande:
    Angående det här med halal slakt, muslimer kan väl äta även kosher slaktad mat stämmer det?
    halal betyder tillåtet.
    alltså att kötet är slaktat på ett tillåtet sätt enligt islam.
    alltså i guds namn och på ett sätt så att djuret lider så lite som möjligt. och det är hur gud har lärt oss att vi ska göra. Gud vet bäst
  • gimatah
    castillo skrev 2010-03-18 00:35:47 följande:
    halal betyder tillåtet.alltså att kötet är slaktat på ett tillåtet sätt enligt islam. alltså i guds namn och på ett sätt så att djuret lider så lite som möjligt. och det är hur gud har lärt oss att vi ska göra. Gud vet bäst
    Jo jag förstår det men många menar på att kocher fyller kraven om rätt slakt för huvudsakligen är det att blodet ska tömmas från djuret på rätt sätt. Därför anser vissa att kyckling som är slaktad i Sverige är tillåtet att äta då blodet töms ut.
  • castillo
    gimatah skrev 2010-03-18 08:25:24 följande:
    Jo jag förstår det men många menar på att kocher fyller kraven om rätt slakt för huvudsakligen är det att blodet ska tömmas från djuret på rätt sätt. Därför anser vissa att kyckling som är slaktad i Sverige är tillåtet att äta då blodet töms ut.
    det står i koranen att man ska slakta i guds namn.
    alltså om kyklinen inte är slaktat i guds namn oavsätt hur dem slaktar den så är det inte tillåtet.
    vet inte nu hur dem gör när dem gör med kocher metoden.
    men exemepl judar slaktar i guds namn så då är det tillåtet.
  • Sven Erik Johansson

Jag anser att åtminstone i vissa fall är halal/jkosherslakt ett
    fruktansvärt djurplågeri. Åtminstone för större djur är blodtrycksfallet
    inte alls alltid så snabbt som anhängare av denna slakt påstår och ångest
    och/eller kvävningskänsla lär i inte så få fall infinna sig. Dessutom måste smärtan vara  skarp många gånger.

Nu finns det i o för sig alternativ som BÅDE innebär att unvika enligt muslimer
    "felslaktade" djur och halalslakt.Den som likt jag själv-som i o för sig inte är muslim eller jude-väljer vegetarisk kost kommer ifrån båda.

Jag gläds åt barmhärtighet mot både djur och människor, såväl födda som ofödda.
    Jag lutar åt tanken att också gud gläds åt barmhärtighet mot alla levande varelser
    så långt det är möjligt praktiskt. Själv mår jag, kan jag ju tillägga, bra som vegetarian.

jag är inte så glad i vanlig svensk slakt heller och ibland "går det fel" med fruktansvärt lidande som konsekvens, men traditionell halal/kosherslakt tror
    jag genomsnittligt är långt värre. Leve barmhärtigheten.

JAG VILL INTE HA LEGAL TRADITIONELL HALALSLAKT I SVERIGE OCH
    OGILLAR HALALIMPORTERANDE FÖRETAG OCKSÅ.Jag har för mig coop-forum
    importerar hjalalkött. det finns en halalmärkning.

• begrundaren
    castillo skrev 2010-03-14 10:35:12 följande:
    hej .

allstå som muslim så får vi inte äta kött som inte är slaktat i guds namn och på rätt sätt. det står i koranen att vi inte får äta kött sominte ät slaktat i guds namn eller blod eller fläsk ellersjälvdöda djur. att då servera barnen kött som inte är slaktat i guds namn är samma sak som att ge dem självdötta djurs kött eller fläsk kött.

alla dem här kötterna är förbjudna för muslimer att äta.

min son har dag mamma och vi har sagt att han äter antingen halalslaktat kött eller veg, och det ska inte finnas några problem. dagis och dagmammor måste respektare föräldrarnas önskan. det är endå färldararna som bestämmer vad barnen ska äta och inte äta.

fläsk kött och självdöda djurs kött och kött som ej är slaktat i guds namn är förbjudet att äta , det står i koranen tydligt. finns inget inom parantes att det e ok att äta kött som inte ät slaktat i guds namn för att barnen går på dagis och vill inte göra det krongligt för fröknarna.

dagis som har dålig ekonomi får faktist e barnen veg mat då. och veg mat är yrare en halal slaktat kött.

Alltså om jag flyttade till " ditt hemland/dina barns), kan jag aldrig i min vildaste fantasi tro att jag skulle få någon särbehandling där??
  • mona83
    Sven Erik Johansson skrev 2010-05-11 22:46:33 följande:
    Jag anser att åtminstone i vissa fall är halal/jkosherslakt ett
    fruktansvärt djurplågeri. Åtminstone för större djur är blodtrycksfallet
    inte alls alltid så snabbt som anhängare av denna slakt påstår och ångest
    och/eller kvävningskänsla lär i inte så få fall infinna sig. Dessutom måste smärtan vara  skarp många gånger.

Nu finns det i o för sig alternativ som BÅDE innebär att unvika enligt muslimer
    "felslaktade" djur och halalslakt.Den som likt jag själv-som i o för sig inte är muslim eller jude-väljer vegetarisk kost kommer ifrån båda.

Jag gläds åt barmhärtighet mot både djur och människor, såväl födda som ofödda.
    Jag lutar åt tanken att också gud gläds åt barmhärtighet mot alla levande varelser
    så långt det är möjligt praktiskt. Själv mår jag, kan jag ju tillägga, bra som vegetarian.

jag är inte så glad i vanlig svensk slakt heller och ibland "går det fel" med fruktansvärt lidande som konsekvens, men traditionell halal/kosherslakt tror
    jag genomsnittligt är långt värre. Leve barmhärtigheten.

JAG VILL INTE HA LEGAL TRADITIONELL HALALSLAKT I SVERIGE OCH
    OGILLAR HALALIMPORTERANDE FÖRETAG OCKSÅ.Jag har för mig coop-forum
    importerar hjalalkött. det finns en halalmärkning.
    Alla affärer har något sort importerat halalkött. Dom är smarta med och har gömt det på hyllorna i affären så man ska råka köpa det av misstag. 
    Jag har varit och lämnat tillbaka just en sån konserv på ica maxi, köttet var från Brasilien, så försökte ägaren till affären att lura i mig att man slaktar efter svensk lag. Tror jag inte ett dugg på. 
    L.O.V.E
  • Sven Erik Johansson
    mona83 skrev 2014-05-06 12:48:58 följande:
    Alla affärer har något sort importerat halalkött. Dom är smarta med och har gömt det på hyllorna i affären så man ska råka köpa det av misstag. 
    Jag har varit och lämnat tillbaka just en sån konserv på ica maxi, köttet var från Brasilien, så försökte ägaren till affären att lura i mig att man slaktar efter svensk lag. Tror jag inte ett dugg på. 

Ja det smygs liksom in mer och mer och halalsymboler på förpackningar är ofta små och folk tänker inte alltid på detta.Jag har sett på COOP och WILLYS också . Personligen får jag ju garanterat inte i mig kött från halalslaktade djur eftersom jag inte äter djur alls.
  • Maddi

Halal för mig är djurplågeri, spelar ingen roll om dom fått bedövning innan, och jag ser hellre att mina barn och jag blir vegetarianer än att äta kött från djur som förblött till döds. Så ser jag till att dom får i sig kött från svensk slakt (och jag vet att alla djur i sverige inte heller har det bra alla gånger). 

• Sven Erik Johansson
    Maddi skrev 2014-05-06 15:35:03 följande:
    Halal för mig är djurplågeri, spelar ingen roll om dom fått bedövning innan, och jag ser hellre att mina barn och jag blir vegetarianer än att äta kött från djur som förblött till döds. Så ser jag till att dom får i sig kött från svensk slakt (och jag vet att alla djur i sverige inte heller har det bra alla gånger). 
    Fast numera är det väl många djur som avblodas levande även vid "vanlig svensk slakt". jag tror att dirrekt-dödande metoder har blivit ovanligare även när det inte räknas som halalslakt. Värst är väl den levande ablodningen utan bedövning som är tillåten utomlands (halal och kosher) och "något mindre dåligt" kan det måhända vara med bedövad levande avblodning och något bättre än det dirrektdödande metoder och allra bäst en helt vegetarisk kost om man jämför dessa 4 alternativ ur djurvänlighetssynpunkt.
Svar på tråden Halalkött på förskolan?