• tea1982

Halalkött på förskolan?

Diskuterade med min väninna häromdagen och visste inte riktigt vad jag skulle tycka... på hennes sons förskola har vissa föräldrar satt som krav att deras barn endast ska äta halalslaktat kött. Nu talar vi alltså inte om en förskola med specialinriktning, eller en privat förskola; utan ett helt vanligt, kommunalt drivet dagis i en stockholmsnärförort. De fick igenom sina krav utan problem..

Vad tycker ni om detta? Jag vet som sagt inte VAD jag ska tycka, kan dock tycka att eftersom förskolan är i riktigt dåligt skick så borde den ekonomiska prioriteringen inte ligga på specialkost annat än att skaffa fram alternativ till fläskkött, eller liknande..

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-02-23 19:41
    Idag drogs det in efter endast en vecka av provätning. Många föräldrar protesterade, dessa föräldrar var (konstigt nog?) muslimer som inte ville att barnen skulle särbehandlas på det sättet. De ansåg inte att det gynnar integrationen, som var anledningen till att de från första början valde ett svenskt dagis till sina barn.

• Svar på tråden Halalkött på förskolan?
  • sirisdotter
    Jennie med ie skrev 2010-02-23 21:10:04 följande:
    Det är ju rätt självklart att man inte kan få läkarintyg för ett etiskt eller religiöst ställningstagande, däremot kan man få läkarintyg för ett medicinskt problem. Så det är ju ur det hänseendet väldigt olika saker.Men det är klart att det är bättre att barnen i vegetariska eller muslimska familjer eller vad det nu är äter undermålig kost eftersom de bara tillåts äta grönsakerna och potatisen t ex än att man respekterar individen och följer lagen om religionsfrihet genom att servera fullvärdiga måltider som går ihop med deras tro/övertygelse...(Ja jag är ironisk, om det inte framgår)
    OT, kanske, men visst blir det konstigt när förskolor kräver läkarintyg för att servera vegetarisk kost.  Vad förväntas läkaren skriva?  Att eftersom barnet aldrig ätit kött kommer det att bli sjukt av att äta kött?
  • Shadilly

Min son går på ett dagis där många utbytesstudenter/forskare har sina barn och vi har tre barn av svenskt ursprung på hans avdelning och många olika religioner. Det har aldrig varit ett problem att vissa barn inte äter vissa saker.

Jag fattar helt ärligt inte varför det är en sådan stor sak?

Jag skriker inte. FL:s teknik tolkar gemener och versaler fel när inlägg postas med Symbian.
  • Jennie med ie
    sirisdotter skrev 2010-03-01 23:20:26 följande:
    OT, kanske, men visst blir det konstigt när förskolor kräver läkarintyg för att servera vegetarisk kost.  Vad förväntas läkaren skriva?  Att eftersom barnet aldrig ätit kött kommer det att bli sjukt av att äta kött?
    Precis som jag skrev: Det är ju rätt självklart att man inte kan få läkarintyg för ett etiskt eller religiöst ställningstagande.
    Ett barn som aldrig ätit kött blir med få undantag inte sjuka av att äta det om man invänjer långsamt, samma sak med vuxna..
  • sirisdotter
    Jennie med ie skrev 2010-03-02 11:55:12 följande:
    Precis som jag skrev: Det är ju rätt självklart att man inte kan få läkarintyg för ett etiskt eller religiöst ställningstagande. Ett barn som aldrig ätit kött blir med få undantag inte sjuka av att äta det om man invänjer långsamt, samma sak med vuxna..
    Menar du att barn till vegan-föräldrar måste vänja sig att äta kött för att ha rätt till plats på förskola?
  • Jennie med ie
    sirisdotter skrev 2010-03-02 12:09:13 följande:
    Menar du att barn till vegan-föräldrar måste vänja sig att äta kött för att ha rätt till plats på förskola?
    Nä?! Jag anser att de ska ha rätt till vegankost på förskolan. Nu har du nog läst galet
  • sirisdotter
    Jennie med ie skrev 2010-03-02 12:21:50 följande:
    Nä?! Jag anser att de ska ha rätt till vegankost på förskolan. Nu har du nog läst galet
    OK,   UTAN läkarintyg alltså!

Frågade en bekant i vår kommun, som är kokerska på förskola, om vegankost - hon påstod att läkarintyg krävs.  Sedan dess har jag funderat på  hurdant läkarintyg hon/vår kommun önskar.  Så det var väl det svaret som fick mig att läsa dina inlägg på mitt sätt, förlåt.
  • Flygfotogen

Personligen tycker jag att halalslakt är vedervärdigt men naturligtvis skall barn få tillgång till rätt kost för dem i förskolan.

• Jennie med ie
    sirisdotter skrev 2010-03-02 14:22:31 följande:
    OK,   UTAN läkarintyg alltså!
    Ja, utan läkarintyg eftersom man som sagt inte kan få läkarintyg på "värdet" av ett etiskt eller religiöst ställningstagande.
  • sirisdotter
    Jennie med ie skrev 2010-03-02 17:45:01 följande:
    Ja, utan läkarintyg eftersom man som sagt inte kan få läkarintyg på "värdet" av ett etiskt eller religiöst ställningstagande.
    Nej, hon som kläckte ur sig att läkarintyg krävs var nog inte så insatt i etiska ställningstaganden betr. kost!
  • solida

De barn hos oss som äter halalkött hemma äter vegetariskt på förskolan. Det rör sig om tre barn på hela förskolan (totalt 90 barn). Däremot har vi tagit bort allt fläskkött, så alla äter fläskfri kost, då vi har väldigt många barn som inte äter fläsk och vi tyckte det var lika bra. Jag tycker att det inte är något jag måste äta på jobbet (fläsk alltså) utan det fungerar utmärkt utan. Vi får en massa god och nyttig mat varenda dag. Föräldrarna som äter halal har också sagt att det är bra att barnen äter vegetariskt, då kan föräldrarna tillföra mer kött till middagen och behöver inte vara oroliga om de t ex inte äter grönsakerna... De får fantastisk vegetarisk mat hos oss.

Svar på tråden Halalkött på förskolan?