• nano

Halalkött på förskolan?

Tycker också att det är lite för mycket begärt. Att det ska finnas alternativ till griskött tycker jag är givet men sen är det lite väl mycket att göra alla mat separat om det inte handlar om allergi. För den delen får dottern tex inte glutenfri pasta när det är pasta till de andra barnen utan hon får potatisk eller ris (det som passar bäst) och jag tycker det är helt ok just pga kostnaden.

Som en vän på lärarprogram (är musil) som var på prakit i en skola med många invadrarbarn. Nästan alla barnen struntade i lunchen (som var anpassad utan grisköt men inte hallal) för deras föräldrar att sagt åt dem att de inte fick äta skollunchen!

Min vän gick och tog mat och åt och barnen frågade varför hon åt maten. Hon frågade barnen "vart köper din mamma eran mat?" Fick svar som "på ica". Och då svarade hon helt enkelt "det här är precis samma mat". Och barnen (som var jättehungriga) åt maten och andra lärare som inte var muslimer undra vad hon hade sagt för de vågade inte tjata på barnen att äta pga föräldrarna....

• nano
    tea1982 skrev 2010-02-21 11:32:51 följande:
    Usch. Stackars barn.
    Mm, det tyckte min vän också. Hon förklarade att det inte är något fel att äta kött som inte är hallal när det inte finns annat (det fåniga är att jag tror nästan att maten var det efterosm en väldigt övervägande majoritet av eleverna var invandrare men jag vågar itne svära på det), det är ingen "synd" då, särskilt inte när man bara är barn/ung tonåring.
  • nano
    tamate skrev 2010-02-21 12:15:22 följande:
    handlar väll om att det finns dom som tycker att det är grymt att döda djur på det sättet som halal kräver och som helt enkelt inte tror på det synsättet. finns ju inte så många sätt att "döda" grönsaker på =) men visst har jag hört om folk som seriöst vägrar äta grönsaker för dom anser att grönsaker också har ett medvetande, finns ju tex dom som bara äter fallfrukt (minns inte vad det heter just nu när man har den läggningen) skulle ju vara riktigt besvärligt för förskolan om ett barn till föräldrar som håller på det skulle börja, då ses nog halalkött som en peace of cake i jämförelse =)
    Mjo, så tänker jag.

PÅ dotterns dagis är ung hälften av alla barnen invandrare (ca iaf). Jag har inga problem med att de byter tex falukorv med nötkorv osv. Men just hallal-biten tycker jag känns mycket konstig för mig. Särksilt när det uppmärksammas just hur hemskt vissa av djuren dör.

Sen tycker jag det är helt ok att min dotter som äter mjölk och glutefritt paras ihop med tex tomat-nöt allergiker eller veganer (så länge hon får i sig alla näring). Dottern dör inte av att få äta även tomatfri mat tex fasten hennes mat kunde innehålla det. Det blir billigare om de kan kombinera ihop allergimaten och då ger det bättre mat till alla barnen, det tar ju också längre tid för kocken (en kock på förskolan som dottern går på) att laga 5 rätter mot 2.
Svar på tråden Halalkött på förskolan?