Inlägg från: Nice Girl Wrong Place |Visa alla inlägg
  • Nice Girl Wrong Place

Halalkött på förskolan?

Lady Morpheus skrev 2010-02-21 12:01:08 följande:
    Men om man inte ska tvinga alla barn att äta varför ska man då tvinga dom som äter halalkött att äta vanligt kött? Jag kan inte se någon skillnad faktiskt. Det handlar om respekt tycker jag. Det är lite som att lura i barn som inte äter griskött att äta falukorv att lura i dom att äta icke-halalslaktat kött när dom bara äter halalslaktat kött. Men visst, det är mer provocerande att ha en religon som säger att man ska äta halal-slaktat kött än att man är vegetarian. För det är ju exakt samma sak. Ett val man gjort att vara vegetarian och då får förskolan ordna vegetarisk mat. Så då ska man också ordna halalslaktat kött till dom som valt det.
    Absolut.
    Beautifully Human
  • Nice Girl Wrong Place
    nano skrev 2010-02-21 12:22:17 följande:
    Mjo, så tänker jag.PÅ dotterns dagis är ung hälften av alla barnen invandrare (ca iaf). Jag har inga problem med att de byter tex falukorv med nötkorv osv. Men just hallal-biten tycker jag känns mycket konstig för mig. Särksilt när det uppmärksammas just hur hemskt vissa av djuren dör.Sen tycker jag det är helt ok att min dotter som äter mjölk och glutefritt paras ihop med tex tomat-nöt allergiker eller veganer (så länge hon får i sig alla näring). Dottern dör inte av att få äta även tomatfri mat tex fasten hennes mat kunde innehålla det. Det blir billigare om de kan kombinera ihop allergimaten och då ger det bättre mat till alla barnen, det tar ju också längre tid för kocken (en kock på förskolan som dottern går på) att laga 5 rätter mot 2.
    All svensk halalslakt sker med bedövning.

Och om vi ska prata om hur slakterierna i Sverige behandlar sina djur, så kanske vi ska börja med alla kyckling och gris farmar? Kronfågel och Scan är inte heller direkt kända för sin humana djurhantering.

Jag förutsätter att du är insatt i hur en halalslakt i Sverige går till, efter ditt uttalande?
    Beautifully Human
  • Nice Girl Wrong Place
    Ciliaja skrev 2010-02-21 12:26:15 följande:
    va e hala slaktat kött?
    Vid halalslakt skär man av halsen och tappar djuret på blod.
    I Sverige är halalslakt utan bedövning förbjudet.
    Beautifully Human
  • Nice Girl Wrong Place

Ang svensk slakt:

”Under 2004 var det i Sverige över 24 000 djur som dog eller skadades så illa på väg till slakt att köttet fick kasseras.” 

drinfo.se

När en halalslakt genomförs, måste djuret t ex vara helt friskt och välmående, djuret får inte se andra djur dö (pga stressen det då utsätts för), ja det finns en hel massa ritualer.

Beautifully Human
  • Nice Girl Wrong Place
    nano skrev 2010-02-21 12:22:17 följande:
    Mjo, så tänker jag.PÅ dotterns dagis är ung hälften av alla barnen invandrare (ca iaf).

Alla invandrare är ju inte muslimer.
    Beautifully Human
  • Nice Girl Wrong Place
    Lussekatten87 skrev 2010-02-21 12:39:51 följande:
    Och alla svenskar är inte kristna..många verkar tro det!
    Exakt...
    Beautifully Human
  • Nice Girl Wrong Place
    Vasen skrev 2010-02-21 16:22:44 följande:
    På vår fsk är allt fläsk borttaget, och nöt och kycklingköttet kommer från halalslaktade djur. Hela mathållningen sågs om rejält i samband med detta vilket innebär att matsedlarna ser ut som om de kom från aningens experimentella men definitivt bättre klassens restauranger. Då jag minns skolmaten på 70-80tal med fasa är jag oerhört glad över att fsk prioriterar mathållningen på det viset. Om djuren är halalslaktade eller ihjälslagna på gammalt, hederligt svensk maner känns rätt oväsentligt. Halalslakt lär väl innebära aningens mindre lidande vad jag kan begripa? Inga långa led av nötkreatur som på led med hjälp av starkström föses in i samma slaktsalar där de dödas i grupp, utan mer individuell slakt väl?
    Ja djuret man slaktar får inte se ett annat djur slaktas pga stressen det då upplever.
    Beautifully Human
  • Nice Girl Wrong Place
    Millimetern skrev 2010-02-21 18:10:59 följande:
    Och du tror att alla förskolor och restauranger köper sverigeslaktat kött?!? Skulle inte tro det!
    Hur vet du att de inte  gör det?

Den andra poängen jag gjorde var att svenska slakterier knappast har ett clean record.
    En av halalslaktens viktigaste grunder, är att behandla djuret med respekt.
    Det kan vi knappast tala om när det kommer till kycklingar och grisar i svenska slakterier.

Beautifully Human
  • Nice Girl Wrong Place
    Natali3 skrev 2010-02-22 01:24:24 följande:
    Men herregud.. vad pinsam Sverige har blivit. USSSSSSSSSSSH! För det första..läs nu noga läsare.Skulle arab-länderna låta deras skol elever äta gris? NEJ! det finns ingen chans, de skulle inte heller öppna en kyrka för den delen, de hade en kyrka i saudiarabien men muslimerna förstörde den i princip varje dag. Medans Sverige bygger och har mosker överallt.Vilken dum värld vi lever i..
    Det där är ju bara inte sant.
    Svenska kyrkan finns i bla Dubai, men även många andra muslimska länder.
    I många arabländer bor en stor procent kristna, de äter gris precis som svenska kristna.
    Jag visste inte att Sverige har moskeér överallt, jag har helt enkelt inte snubblat över någon, vi har en bara några minuter från vårt hus, men det stör inte helt enkelt, inte mer än var SDs tomma stolar i kommunfullmäktige gör.

Det "dumma" som du syftar på verkar inte vara mindre än artikel 13 i FNs konvention om de mänskliga rättigheterna, nämligen religionsfriheten. Den innebär nämligen att man har rätt att utöva sin religion (med allt det innebär) var och när man vill. Sedan om någon förstör en kyrka i Saudi, eller om någon bränner ner en moské (den första moskén som blev nerbränd i Europa, stod i Trollhättan, Sverige, strax utanför Gtb, där man placerade blodiga avhuggna grishuvuden på platsen där man ansökt om att få bygga en moské) så är det ju knappast något eftersträvningsvärt.

Nej - pinsamt är det något helt annat som är {#lang_emotions_undecided}.
    Beautifully Human
Svar på tråden Halalkött på förskolan?