• Glittran

Carlanderskatöserna del 19

Carlanderskatöserna del 19 För oss som håller till på Carlanderska!

Här kan vi stötta varandra i motgångar och glädjas åt varandras medgångar.
    och prata om allt möjligt inga frågor är dumma frågor för oss här inne.

Nya kämpare är ALLTID välkomna!

Gamla trådar:

www.familjeliv.se/Forum-7-134/m48635816.html

www.familjeliv.se/Forum-7-134/m46453306.html

www.familjeliv.se/Forum-7-134/m44331969.html

www.familjeliv.se/Forum-11-261/m42035091.html

www.familjeliv.se/Forum-7-134/m38981292.html

www.familjeliv.se/Forum-7-134/m35838235.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-04-29 22:35
    Carlanderskatösernas listtråd:
    www.familjeliv.se/Forum-11-261/m52179200.html

• Svar på tråden Carlanderskatöserna del 19
  • Love is everything

Nämen fy fasen! Usch vad orättvist... Min spontana reaktion är ändå: neeeej, vänta en vecka och se hur det går! Om de pratar om en centimeter fel... Det är ju knappt ett lillfinger i framtiden! Vågar ni?! Har du kollat med andra som varit i din situation, om hur det gått för dem? Var foster och hinnsäck i rätt storlek för övrigt eller var det fel på marginalerna?
    Vad tror dom förresten att dina blödningar kommer ifrån?

Massa styrkekramar till er!!!!

• Love is everything

Om du orkar svara senare:
    Varför tog du bort äggledarna? Hur gick det till, komplikationer? Jag planeras ta bort mina så snart det går, väntar på kallelse till op. Men man vill ju inte att det ska bli värre än när det sätter sig i äggledarna?! Vad har du för tankar om detta?

• Olivia3mars

Läkaren gav oss inget val. Den sitter där den sitter och det är som ett smalt rör där, så det får inte sitta ett barn och växa där. Moderkakan å allt sånt börjar ju växa just där och det finns det inte plats till.

Jag kan absolut berätta om varför jag tagit bort äggledarna. Det är en lite längre historia :)

När jag var i tonåren fick jag blindtarmsinflammation som, trots att jag kom in med remiss från gyn där det stod att hon misstänkte blindtarmen, inte upptäcktes förrän efter 8 dagar på sjukhus. Då hade den brustit och spritt sig men kapslat in allt på nåt vis. Hursomhelst så tog de bara bort blindtarm och en bit av tunntarmen + övergången till tjocktarmen då. Ena äggstocken var dock förstorad men det gjorde de inget med. Flera år senare blev jag akut sjuk igen. Då hade det med största sannolikhet varit kvar lite bakterier eller nåt skit som legat å pyrt där inne. Den här gången tog de bort högra äggstocken plus högra äggledaren samt konstaterade att den vänstra äggledaren var tillknyckad och igenväxt och att IVF skulle bli alternativet för mig i framtiden. Hepp.

Vårt första barn blev till på andra försöket men när tre syskonförsök misslyckats pratade Margareta med oss om att ta bort även den vänstra äggledaren. Att skadade äggledare kan störa så att ett embryo inte fäster. Så då fick den också försvinna. Om det gjort nån skillnad för att bli med barn vet jag inte, men jag hade tidigare tex rejäla smärtor ibland när jag varit bajsnödig (ursäkta detaljerna) och de har helt försvunnit nu. Tänker att det måste varit äggledaren som spökade där. Jag kunde få så ont att jag fick profylax-andas på toa. Jag hade också en hel del rinniga flytningar som också är borta och jag gissar att de också hade med äggledaren att göra. Och hade de det så borde det ju vara bra även ur ett bli med barn-perspektiv.

Jag tänker inte att du behöver vara rädd för att ta bort äggledarna för att ett embryo kan fastna där. Sannolikheten att det gör det är ju minimal. Läkaren på Sahlgrenska sa att det här är väldigt ovanligt.

Och just, när jag gick igenom operationen där vänster äggledare togs bort så var jag ju frisk i övrigt och så, så det var inga problem alls. Det gick finfint.

• Love is everything

Tack för svaret! Vilken resa du gjort... :-/
    Ja, läkaren förklarade så för mig med att dåliga äggledare kan förstöra ändå för fint placerade embryon. Så det känns klokt att ta bort dom, lite läskigt bara...
    Okej, då förstår jag det där med "röret". Det känns kanske bättre och veta att man inte har något val än att man ska gå omkring och undra "tänk om".

Hoppas nu att det går så bra det kan utan vidare komplikationer!

• Hemflyttad

Fy, vad tråkigt Olivia. Hur mycket otur ska man ha egentligen?! Lider med er.

Just det där med blödningar vid graviditet är alltid en liten varningsklocka för mig. Det var så det var när jag fick mitt utomkveds. Jag blödde visserligen rejält och trodde att det var mensen, men den tog liksom aldrig slut även om det blev mindre. Jag visste inte att jag var gravid då, hade testat lite för tidigt och fått minus. Men sedan fick jag rejält ont och fick en del gravsymptom så fick testa igen. Det var bara att operera bort ena äggledaren direkt.

Hoppas operationen (om det nu blir så) går smidigt. Många kramar.

Vår son föddes 2012 efter flera års längtan. BF 9/2 2014 ...
  • Love is everything

Olivia3mars: Hur har det gått, har du opererats än? Lycka till annars!!!

Själv så ringde dom från kk idag och erbjöd en tid redan på tisdag!!! Såå skönt att få det gjort nu, men nervigt när det är så pass snart! Jag som skulle jobbat första riktiga passet samma dag... :-P

• Love is everything

Har äntligen hunnit landa lite efter operationen, allt gick bra, men fick influensa samma kväll så tillfrisknandet gick lite segt! Inte det lättaste med en klängig ettåring som samtidigt skulle skolas in på dagis. Och nu efter influensor och halsflussar ligger vi i maginfluensa allihop.

Mycket tankar efteråt, särskilt på att man nu aldrig nånsin kan bli "naturligt" gravid, det är väl alltid en inre önskan man har i ivf-världen... Även missfallet och utomkvedset i vintras återkommer och man undrar hur mycket man ska orka framåt. Har två blastocyster kvar och förhoppningsvis hinner vi sätta in en eller två innan sommaren. Sen får vi ta det där ifrån om vi går vidare med en helt ny IVF eller inte.

Undersökningen utav äggledarna var ok, men provet de tog visade att jag har endometrios. Inte konstigt att jag haft svårt att bli gravid med både endometrios och pco-s i kroppen... Ännu ett negativt besked!

• Love is everything

Olivia3mars: Hur har det gått??

Jag har varit hos min läkare och gjort undersökning, vul och tagit blodprover inför kommande syskonförsök efter sommaren. Blodproverna visade ok, men det syntes att jag var en pco'are som han sa.
    Det märkliga i allt är att jag tre månader i rad efter operationen haft mens. Det har jag inte haft sen jag var 15, så det känns fantastiskt bra!! Och nu på vul hade jag en jättefin treskiktad slemhinna, förmodligen någon dag efter äl bara.

Då är frågan: ska man våga sätta in i egen cykel?!?! Fördelar är väl att kroppen verkar ha läkt bra efter op och att man slipper nästan alla mediciner. Men nackdelen är att det blir svårt att pricka in rätt dag då hormonnivåerna inte är helt optimala. Och att jag är rädd för att det inte blir tillräckligt med eget stöd för frysisen.
    Fördelar med medicinerad stimulering är att jag får fin slemhinna, lättare att veta exakt vilken dag, ägget har fäst 3 av 4 stimulerade frysförsök. Men samtidigt har ju alla de tre slutat i mf, trots tiopoängare... Om det har med kromosomavvikelser att göra eller pga mina förra dåliga äggledare vet man ju inte.

Har ni några tips?!?!

• amorosa

Den 18 juli föddes Alices lillebror. Ett resultat av FET, och samma "batch" som Alice. Så eg är de lika gamla!

Är så tacksam över allt CA har gett oss och för deras expertis och fantastiska personal. De har uppfyllt våra drömmar, vilket Malmö misslyckades fatalt med. Heja CA!! ???

Lycka till alla ni som fortfarande kämpar!!!

Alice 2012-02-08 *** Lillebror 2014-07-18
Svar på tråden Carlanderskatöserna del 19