Läkaren gav oss inget val. Den sitter där den sitter och det är som ett smalt rör där, så det får inte sitta ett barn och växa där. Moderkakan å allt sånt börjar ju växa just där och det finns det inte plats till.
Jag kan absolut berätta om varför jag tagit bort äggledarna. Det är en lite längre historia :)
När jag var i tonåren fick jag blindtarmsinflammation som, trots att jag kom in med remiss från gyn där det stod att hon misstänkte blindtarmen, inte upptäcktes förrän efter 8 dagar på sjukhus. Då hade den brustit och spritt sig men kapslat in allt på nåt vis. Hursomhelst så tog de bara bort blindtarm och en bit av tunntarmen + övergången till tjocktarmen då. Ena äggstocken var dock förstorad men det gjorde de inget med. Flera år senare blev jag akut sjuk igen. Då hade det med största sannolikhet varit kvar lite bakterier eller nåt skit som legat å pyrt där inne. Den här gången tog de bort högra äggstocken plus högra äggledaren samt konstaterade att den vänstra äggledaren var tillknyckad och igenväxt och att IVF skulle bli alternativet för mig i framtiden. Hepp.
Vårt första barn blev till på andra försöket men när tre syskonförsök misslyckats pratade Margareta med oss om att ta bort även den vänstra äggledaren. Att skadade äggledare kan störa så att ett embryo inte fäster. Så då fick den också försvinna. Om det gjort nån skillnad för att bli med barn vet jag inte, men jag hade tidigare tex rejäla smärtor ibland när jag varit bajsnödig (ursäkta detaljerna) och de har helt försvunnit nu. Tänker att det måste varit äggledaren som spökade där. Jag kunde få så ont att jag fick profylax-andas på toa. Jag hade också en hel del rinniga flytningar som också är borta och jag gissar att de också hade med äggledaren att göra. Och hade de det så borde det ju vara bra även ur ett bli med barn-perspektiv.
Jag tänker inte att du behöver vara rädd för att ta bort äggledarna för att ett embryo kan fastna där. Sannolikheten att det gör det är ju minimal. Läkaren på Sahlgrenska sa att det här är väldigt ovanligt.
Och just, när jag gick igenom operationen där vänster äggledare togs bort så var jag ju frisk i övrigt och så, så det var inga problem alls. Det gick finfint.