• Kavat

Äggallergitråden

Äggallergitråden: del 14

Äggallergitråden: del 13
    Här fortsätter tråden för oss alla med knoddar som ej tål ägg. Tanken är att vi ska kunna ge varandra stöd, tips, recept mm.

Leta efter ägg i INNEHÅLLSFÖRTECKNINGAR:
    Heläggspulver, Hönsäggvita, Äggalbumin, Ägglobulin, Äggula, Äggulepulver, Äggvita, Äggvitepulver, Ovalbumin, Albumin (är antingen mjölk- eller äggprotein, kontakta tillverkaren), E1105
    (E1105 går även under namnet Lysozym, som kan hittas i utlänsk ost samt konserveringsmedel.)

Ovo betyder ägg.

MPR-VACCINATION: Om ni har mycket allergiskt barn så rådfråga läkare innan ni vaccinerar. Inga reaktioner mot ägg i vaccinet har konstaterats sedan vaccinet gjordes om för några år sedan.

Läs mer på www.allergisidan.com och
    www.allergimat.com. Där finns även recet!
    Recept finns även på www.tasteline.com
    www.mjolkfri.com finns info och dissuktionsforum för äggallergi.
    Utgången bak/fika/godisrecepttråd för allergiker (stängd):
    www.familjeliv.se/Forum-5-72/m27172372.html
    Utgången matrecept-tråd för allergiker:
    www.familjeliv.se/Forum-5-72/m27146750.html
    Utgången recept-tråd för äggallergiker: www.familjeliv.se/Forum-5-72/m33843605.html
    Utgången recept-tråd utan ägg: www.familjeliv.se/Forum-5-72/m40187640.html

ÄGGERSÄTTNING:
    Äggersättning (1 ägg) till mjuka kakor (max två ägg kan bytas ut):
    -Koka upp 1 dl vatten med 1 msk hela linfrön. Låt svalna o sila sedan av. Använd “vattnet” (gelen).
    -Värm 2 dl vatten med 1½ tsk fiberhusk under omrörning.
    -1 tsk bakpulver. Tänk på att för mycket bakpulver ger smak, så ersätt inte för många ägg med bakpulver.
    -NoEgg (vanlig butik)
    -Loprofin (apoteket, är egentligen inte avsett för äggallergiker utan för njursjuka som behöver proteinreducerad kost)

Ersättning för ägg i gratänger och lådor:
    1 del mjölkpulver och 2 delar vatten
    Om man inte tål mjölk : 2 delar sojamjölk och 1 del vatten

Färser och köttbullar:
    Använd 1 mosad kokt potatis eller potatismospulver. Andra alternativ är att tillsätta 1 tsk potatismjöl eller majsstärkelse.

Bullar:
    Pensla med sockerlösning, mjölk, honungsvatten, juice, kokosmjölk, sirap eller smält smör.

Matbröd:
    Pensla med vatten, olja, filmjölk eller mjölk.

Allergitråd:
    www.familjeliv.se/Forum-3-318/m49715000.html
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-04-05 19:53
    NY Allergitråd:
    www.familjeliv.se/Forum-3-318/m51783396.html
  • Svar på tråden Äggallergitråden
  • Morsaaan

Hej allihopa.
    Kikar in här för jag har en son på 1½ år som är allergisk mot ägg.
    Det är även luftburet :(.
    Det sätter sej inte på andningen men han får kraftig klåda & kliar sönder sej så han blir alldeles blodig.
    Han får nu mera gå på allergidagis för det är ingen annan som vågar ha honom för dom inte kan lova att de blir äggfritt. Vi här hemma kan inte ens öppna en burk bea-sås för då slår det ut direkt.
    bara grannen i samma trappuppgång steker pannkakor så är det kört :(.

• feaf

Slänger in en fråga här om recept på ägg och nötfri tårta, min ägg-allergiska son fyller 2 år nästa vecka så jag tänkte göra en tårta, nån som har tips och recept?

Tack!Glad 

• burken

Hej! Jag är helt ny här.

Har en dotter som är allergisk mot ägg och mjölkprotein.

Hon tog pricktest på båda när hon var ca  fem månader och det var positivt. Sedan dess har vi hållit en strikt mjölk- och äggfri kost. Idag är hon nästan två år.

Jag kan inget om storlek och IgE etc, men vet att de tog blodprov i höstas som också visade allergi mot mjölk och ägg.

Ägg har hon dock aldrig ätit förrän igår när hennes dagis gav henne pannkakor med ägg i.

Först grät hon en massa och kastade sig hit och dit. Efter en stund fick hon nässelutslag och blev knallröd över hela kroppen, svullnade upp i ansiktet och på händerna. Hon hade som tur var inget fel med andningen. Vi åkte upp till sjukhuset och hon fick Tavegyl direkt. Sen blev hon bättre. Nu har vi fått Betapred med hem, men ska vi försöka ordna att få adrenalin också? Hur orolig ska man vara för att hon ska värre reaktioner nästa gång? Läkaren sa att man inte kunde veta och tyckte att vi inte behövde gå vidare med provokation eftersom hon redan har reagerat. Men jag vill ju veta hur allergisk hon är. Om hon bara råkar ut för samma sak igen - ok, men jag vet ju inte. Hon verkar tåla ägglukt och kyckling etc.

Sen vet jag inte vad jag ska göra med dagis. Hon som plockar i ordning maten (den skickas från en skola i närheten) läste inte på förpackningen där det stod att de innehöll ägg, det sa hon till min dotters förskollelärare. Nu är jag jättearg och orolig. Vad ska man göra för att de ska fatta att det är allvarligt? Dels att de måste bli bättre på att kolla hennes mat (rutiner?!) och dels att berätta hur de ska ge henne kortisonet och/eller adrenalin om det skulle behövas i framtiden. Har ni några råd?

Det är så många frågor och jag målar upp massor med hemska bilder av vad som kan hända.

• IdaVi

Hallå tråden!

Tänkte bara kolla om någon vet någon sorts pesto (grön) som man kan ge äggallergiker. Ida har fått prickar när hon ätit ICAs och Zetas pesto, trots att det inte står något om att parmesanosten innehåller ägg.

Iofs kan jag ju göra min egen pesto, men det är ju bekvämt att köpa färdiggjord

~ Ida 21/10-08 & Ville 28/10-10 ~
  • SanTan
    IdaVi skrev 2011-04-15 10:01:22 följande:
    Hallå tråden!

Tänkte bara kolla om någon vet någon sorts pesto (grön) som man kan ge äggallergiker. Ida har fått prickar när hon ätit ICAs och Zetas pesto, trots att det inte står något om att parmesanosten innehåller ägg.

Iofs kan jag ju göra min egen pesto, men det är ju bekvämt att köpa färdiggjord

Tror du att det är på grund av äggen i Ica's pesto? Min tjej med äggallergi har alltid kunnat äta denna pesto, även då hon reagerade på luftburet ägg!

Däremot är det både cachey-nötter och pinjenötter i peston. Kan det vara så att hon är allergisk mot nötter???

• IdaVi

Toot: Oj då! Då kanske det är något annat hon inte tål. Skulle iofs inte förvåna mig. Men de har aldrig testat henne för nötallergi. Däremot är jag känslig mot hasselnötter, syrran och svärfar nötallergiker så det finns ju i släkten. Får hålla mig ifrån det så länge och äta det i smyg

~ Ida 21/10-08 & Ville 28/10-10 ~
  • SanTan
    IdaVi skrev 2011-04-15 11:51:33 följande:
    Toot: Oj då! Då kanske det är något annat hon inte tål. Skulle iofs inte förvåna mig. Men de har aldrig testat henne för nötallergi. Däremot är jag känslig mot hasselnötter, syrran och svärfar nötallergiker så det finns ju i släkten. Får hålla mig ifrån det så länge och äta det i smyg
    Jag skulle rekomendera att göra ett pricktest på henne för nötter med. Ring och säg att du är orolig för att hon har nöt-allergi eftersom du tror att det är nötterna i peston som hon reagerar mot. Då får du säkert komma in på en gång och kolla! DEt är ju synd att hon ska utesluta vissa livsmedel i "onödan", om hon nu inte är allergiker.

HAr du märkt någon reaktion annars då hon ätit något med nötter? Men jag håller med dig,  det är ju stor risk att hon har nötallergi med tanke på ärftlighet... Så jag vet inte om jag skulle våga experimentera med egengjord pesto heller. Det är ju nötter där med.... Begär pricktest! Det tycker i alla fall jag!

Min lilla tjej är allergisk mot ägg, jordnöt och hasselnöt.
    Stora tjejen endast mot jordnöt (tror vi i alla fall, inväntar svar på blodproven vi tog förra veckan.)

Lycka till!
  • Billabong

Aporopå andra allergier så har jag tänkt lite på det.

Ibland får min lille G (21 månader) lite rödfnasiga kinder och blir lite röd runt munnen - trots att han INTE ätit ngt med ägg i. Vi börjar därför misstänka ytterligare ngn födoämnesallergi, men har inte en susning om vad det kan röra sig om. Vi ser inget tydligt mönster i när det uppstår. Bara att han verkar reagera mot kiwi som han fick smaka härom veckan. Det är väl ganska "starkt" och relativt vanligt att man inte tål som litet barn? Det har jag iaf fått för mig att jag läst ngnstans.

Vilka andra saker är det vanligt/förekommande att man är allergisk mot när man är äggallergiker?
    (Tänker mig att det finns vissa former att korsallergier på samma sätt som med pollenallergi.)

Vad är era äggallergiska barn allergiska mot utöver ägg?

Tootoolah: Blodprov? Är det vanligt att man tar sådana vid födoämnesallergiutredningar? Här var det bara pricktest som gjordes och endast mot ägg, eftersom det var det han fått en kraftig reaktion på i somras.

• SanTan

Sara 75:
    Blodproven togs för att utreda hur stark deras nötallergi är! Inte för att kolla ägget

Svar på tråden Äggallergitråden