• Kavat

Äggallergitråden

Äggallergitråden: del 14

Äggallergitråden: del 13
    Här fortsätter tråden för oss alla med knoddar som ej tål ägg. Tanken är att vi ska kunna ge varandra stöd, tips, recept mm.

Leta efter ägg i INNEHÅLLSFÖRTECKNINGAR:
    Heläggspulver, Hönsäggvita, Äggalbumin, Ägglobulin, Äggula, Äggulepulver, Äggvita, Äggvitepulver, Ovalbumin, Albumin (är antingen mjölk- eller äggprotein, kontakta tillverkaren), E1105
    (E1105 går även under namnet Lysozym, som kan hittas i utlänsk ost samt konserveringsmedel.)

Ovo betyder ägg.

MPR-VACCINATION: Om ni har mycket allergiskt barn så rådfråga läkare innan ni vaccinerar. Inga reaktioner mot ägg i vaccinet har konstaterats sedan vaccinet gjordes om för några år sedan.

Läs mer på www.allergisidan.com och
    www.allergimat.com. Där finns även recet!
    Recept finns även på www.tasteline.com
    www.mjolkfri.com finns info och dissuktionsforum för äggallergi.
    Utgången bak/fika/godisrecepttråd för allergiker (stängd):
    www.familjeliv.se/Forum-5-72/m27172372.html
    Utgången matrecept-tråd för allergiker:
    www.familjeliv.se/Forum-5-72/m27146750.html
    Utgången recept-tråd för äggallergiker: www.familjeliv.se/Forum-5-72/m33843605.html
    Utgången recept-tråd utan ägg: www.familjeliv.se/Forum-5-72/m40187640.html

ÄGGERSÄTTNING:
    Äggersättning (1 ägg) till mjuka kakor (max två ägg kan bytas ut):
    -Koka upp 1 dl vatten med 1 msk hela linfrön. Låt svalna o sila sedan av. Använd “vattnet” (gelen).
    -Värm 2 dl vatten med 1½ tsk fiberhusk under omrörning.
    -1 tsk bakpulver. Tänk på att för mycket bakpulver ger smak, så ersätt inte för många ägg med bakpulver.
    -NoEgg (vanlig butik)
    -Loprofin (apoteket, är egentligen inte avsett för äggallergiker utan för njursjuka som behöver proteinreducerad kost)

Ersättning för ägg i gratänger och lådor:
    1 del mjölkpulver och 2 delar vatten
    Om man inte tål mjölk : 2 delar sojamjölk och 1 del vatten

Färser och köttbullar:
    Använd 1 mosad kokt potatis eller potatismospulver. Andra alternativ är att tillsätta 1 tsk potatismjöl eller majsstärkelse.

Bullar:
    Pensla med sockerlösning, mjölk, honungsvatten, juice, kokosmjölk, sirap eller smält smör.

Matbröd:
    Pensla med vatten, olja, filmjölk eller mjölk.

Allergitråd:
    www.familjeliv.se/Forum-3-318/m49715000.html
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-04-05 19:53
    NY Allergitråd:
    www.familjeliv.se/Forum-3-318/m51783396.html
  • Svar på tråden Äggallergitråden
  • Ela

Aha, då får vi hoppas att det "bara" är känslig hud och att han inte är allergisk mot något.

Så mycket bättre...
  • IdaVi

Jaa, det är det säkert. Men jag är lite nojjig. Och ännu nojjigare efter ambulansfärden!

~ Ida 21/10-08 & Ville 28/10-10 ~
  • Sousafon

Apropå tårtor vill jag tipsa om den jag gjorde idag till min sons fyraårsdag. Han gillade den, vilket var kul, för han har inte varit någon tårtfantast tidigare, och han verkade glad över att för en gångs skull få äta tårta! "När får vi äta tårta nästa gång?" frågade han.

Det var väldigt enkelt. Gjorde en chokladsockerkaka (utan ägg så klart, men denna var med mjölk och vete, för det tål han), gjorde fyra bottnar av den, bredde hallonsylt på två och grädde på en, grädde, blåbär och smultron  på toppen.

• Kavat

Oj, vad det skrivits här. Har helt missat.

Jobbigt med ambulansfärder!

Angående nötallergi, så är ni väldigt välkomna till allergitråden också om ni inte hittat någon annan lämplig, där hänger föräldrar med väldigt blandade allergier på barnen, fast de flesta har flera allergier.

Och angående nötallergi. Vilka nötter? Jordnöt är ju släkt med soja och tål man inte soja är det vanligt att man reagerar på baljväxter också.

Lite allmänt om nässelutslag och eksem så brukar det ha en orsak. Sen om det är mat, kvalster, djur, tvättmedel eller saker man inte kan göra något åt är oklart. Men jag skulle faktiskt vilja påstå att alla eksem beror på något i omgivningen eller som intas som man inte tål.

Angående amning och allergier så går allt mamman äter genom bröstmjölken, tyvärr. En del bebisar fixar det  utan att det märkt, men mina har inte gjort det utan reagerat mycket via amningen också. Sen när de börjar äta själva så kan en allergi bryta ut och då kanske det inte funkar längre att äta och amma, fastän det funkat tidigare. Alltså att allergin blir värre.

• LokesMammi
    Kavat skrev 2011-06-15 21:26:13 följande:
    Oj, vad det skrivits här. Har helt missat.

Jobbigt med ambulansfärder!

Angående nötallergi, så är ni väldigt välkomna till allergitråden också om ni inte hittat någon annan lämplig, där hänger föräldrar med väldigt blandade allergier på barnen, fast de flesta har flera allergier.

Och angående nötallergi. Vilka nötter? Jordnöt är ju släkt med soja och tål man inte soja är det vanligt att man reagerar på baljväxter också.
    Jag själv är allergisk mot jordnöt, men tål soja o baljväxter! =)
    Loke 11/1-2011
  • SanTan

Båda mina tjejer är också allergiska mot jordnöt.
    Äldsta dottern är väldigt allergisk (hade 98 på blodprovet vilke ger nästan en 6:a på RAST (på skalan 1-6)).
    Men ingen av dom har någon allergi mot soja eller baljväxter.
    För visst är det vanlig kinesisk soja (Typ Mr' Shengs Muchroom soya) eller sån soja man har till suchi som vi pratar om här va? För sådan soja äter vi mycket hemma och det är inga problem!

• SanTan

Har äggallergi och nötallergi någon koppling??

Yngsta dottern har äggallergi och hasselnöt och jordnöt.
    Min pappa hade äggallergi som lite och nötallergi har han också....

Verkar vara flera här med barn som har äggallergi och som även har allergi mot nötter.

• Angelfalls

hej
    fick provsvaren idag att min son 10 månader har äggallergi, väntar på att läkaren ska ringa upp ...
    så nu har vi köpt äggersättning och äggfri pasta
    ska testa laga äggfria pannkakor idag,

huuuua trist besked men kunde ju varit värre man får försöka göra det bästa av det,, känns säkert så nu i början men sen kommer jag kunna laga/ baka utan ägg utan att blinka :)

• SanTan
    Angelfalls skrev 2011-06-16 12:36:57 följande:
    hej
    fick provsvaren idag att min son 10 månader har äggallergi, väntar på att läkaren ska ringa upp ...
    så nu har vi köpt äggersättning och äggfri pasta
    ska testa laga äggfria pannkakor idag,

huuuua trist besked men kunde ju varit värre man får försöka göra det bästa av det,, känns säkert så nu i början men sen kommer jag kunna laga/ baka utan ägg utan att blinka :)
    Jag gör alltid äggfria pannkakor med maizena stärkelse istället för ägg.
    Dom blir jättebra tycker i alla fall dottern! Ser ut som äggpannkakor, även i konsistens.
    Har gjort på linfröavkok med och det är ok men tar längre tid att steka och meckigare att göra då man måste koka linfrö också!

Lycka till! (är det "bara" ägg? Jag upplever inte ägg-allergi som ett jätteproblem, man lär sig ganska snabbt!)
  • IdaVi

Ja, äggallergi känns inte alls jobbigt nu när man vant sig vet det

Tyvärr vet vi inte ännu vilka nötter dottern är allergisk emot. Var ju både hasselnöt och nötkrokant (?) i glassen. Och har vi tur får vi komma på remiss före september (då vi ska göra den årliga kollen av äggallergin), men det är inte säkert... Så tills dess är det alla slags nötter.

Kavat: Har du länken till allergitråden?

~ Ida 21/10-08 & Ville 28/10-10 ~
Svar på tråden Äggallergitråden