• Kavat

Äggallergitråden

Äggallergitråden: del 14

Äggallergitråden: del 13
    Här fortsätter tråden för oss alla med knoddar som ej tål ägg. Tanken är att vi ska kunna ge varandra stöd, tips, recept mm.

Leta efter ägg i INNEHÅLLSFÖRTECKNINGAR:
    Heläggspulver, Hönsäggvita, Äggalbumin, Ägglobulin, Äggula, Äggulepulver, Äggvita, Äggvitepulver, Ovalbumin, Albumin (är antingen mjölk- eller äggprotein, kontakta tillverkaren), E1105
    (E1105 går även under namnet Lysozym, som kan hittas i utlänsk ost samt konserveringsmedel.)

Ovo betyder ägg.

MPR-VACCINATION: Om ni har mycket allergiskt barn så rådfråga läkare innan ni vaccinerar. Inga reaktioner mot ägg i vaccinet har konstaterats sedan vaccinet gjordes om för några år sedan.

Läs mer på www.allergisidan.com och
    www.allergimat.com. Där finns även recet!
    Recept finns även på www.tasteline.com
    www.mjolkfri.com finns info och dissuktionsforum för äggallergi.
    Utgången bak/fika/godisrecepttråd för allergiker (stängd):
    www.familjeliv.se/Forum-5-72/m27172372.html
    Utgången matrecept-tråd för allergiker:
    www.familjeliv.se/Forum-5-72/m27146750.html
    Utgången recept-tråd för äggallergiker: www.familjeliv.se/Forum-5-72/m33843605.html
    Utgången recept-tråd utan ägg: www.familjeliv.se/Forum-5-72/m40187640.html

ÄGGERSÄTTNING:
    Äggersättning (1 ägg) till mjuka kakor (max två ägg kan bytas ut):
    -Koka upp 1 dl vatten med 1 msk hela linfrön. Låt svalna o sila sedan av. Använd “vattnet” (gelen).
    -Värm 2 dl vatten med 1½ tsk fiberhusk under omrörning.
    -1 tsk bakpulver. Tänk på att för mycket bakpulver ger smak, så ersätt inte för många ägg med bakpulver.
    -NoEgg (vanlig butik)
    -Loprofin (apoteket, är egentligen inte avsett för äggallergiker utan för njursjuka som behöver proteinreducerad kost)

Ersättning för ägg i gratänger och lådor:
    1 del mjölkpulver och 2 delar vatten
    Om man inte tål mjölk : 2 delar sojamjölk och 1 del vatten

Färser och köttbullar:
    Använd 1 mosad kokt potatis eller potatismospulver. Andra alternativ är att tillsätta 1 tsk potatismjöl eller majsstärkelse.

Bullar:
    Pensla med sockerlösning, mjölk, honungsvatten, juice, kokosmjölk, sirap eller smält smör.

Matbröd:
    Pensla med vatten, olja, filmjölk eller mjölk.

Allergitråd:
    www.familjeliv.se/Forum-3-318/m49715000.html
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-04-05 19:53
    NY Allergitråd:
    www.familjeliv.se/Forum-3-318/m51783396.html
  • Svar på tråden Äggallergitråden
  • Yeees

Hej!
    Sitter här och ska ge sonen hans första påskägg, han är nöt och äggallergisk, visst kan man ge sega råttor och skumgodisar? Det står inget om ägg i ingredienserna på påsen (har ej plockat lösvikt), är det nåt Enummer man bör känna till???

Tacksam för svar!!!

Glad Påsk!Glad 

• Miralicia
    Yeees skrev 2011-04-22 09:32:48 följande:
    Hej!
    Sitter här och ska ge sonen hans första påskägg, han är nöt och äggallergisk, visst kan man ge sega råttor och skumgodisar? Det står inget om ägg i ingredienserna på påsen (har ej plockat lösvikt), är det nåt Enummer man bör känna till???

Tacksam för svar!!!

Glad Påsk!Glad 
    Enda E-nummret med ägg är E1105 - Lysozym, ett konserveringsmedel som främst förekommer i lagrade ostar som parmesan etc, samt finns i alla Zendiums vuxentandkrämer
    Allergimatblogg: utanallt.blogspot.com
  • Yosa
    Hej!

Tacksam för svar!!!

Glad Påsk!Glad 
    Säger samma som Miralicia

Glad Påsk!
  • Yeees
    Miralicia skrev 2011-04-22 10:52:16 följande:
    Hej!

Tacksam för svar!!!

Glad Påsk!Glad 
    Enda E-nummret med ägg är E1105 - Lysozym, ett konserveringsmedel som främst förekommer i lagrade ostar som parmesan etc, samt finns i alla Zendiums vuxentandkrämer
    Tack för det!! Glad
  • Minifer

Hej! Hoppar gärna in här bland alla bra tips! Min 1.5-årige son är allergisk och även jag äter äggfritt nu eftersom vi misstänker att lillasyster på snart fem månader också är allergisk. Apropå lysosym i parmesan så upptäckte vi att den ekologiska parmesanen inte innehöll det! Minns tyvärr inte vilket märke dock. Men är på bit. Hur är det med era barn, om de reagerar med atopiskt eksem på ägg, är de helt eksemfria om de inte får ägg? Undrar eftersom sonen har väldigt mycket eksem trots sin äggfria diet och funderar på om han kan vara allergisk mot något annat

• Yosa
    Minifer skrev 2011-04-22 20:22:55 följande:
    Hej! Hoppar gärna in här bland alla bra tips! Min 1.5-årige son är allergisk och även jag äter äggfritt nu eftersom vi misstänker att lillasyster på snart fem månader också är allergisk. Apropå lysosym i parmesan så upptäckte vi att den ekologiska parmesanen inte innehöll det! Minns tyvärr inte vilket märke dock. Men är på bit. Hur är det med era barn, om de reagerar med atopiskt eksem på ägg, är de helt eksemfria om de inte får ägg? Undrar eftersom sonen har väldigt mycket eksem trots sin äggfria diet och funderar på om han kan vara allergisk mot något annat
    vår dotter hade eksem länge länge trots att vi tog bort det hon var allergisk emot (då ägg- och mjölkprotein). På Hud förklarade de att eksme kan man ha trots att man inte har allergi eller trots diet. Nu är hon 6 år och eksemen är bra mycket bättre sen kanske ca 2 år tillbaka
  • Minifer

Yosa: Jo de sa det till oss också, men jag vet inte om jag litar på det. På hudkliniken vi var innan vi bråkade till oss en remiss till barnkliniken sade de att de inte trodde på allergier. Och att vi skulle smörja vår 12 veckors bebis med en klass 4 kortison, men inte berätta på apoteket vad vi skulle ha den till för då skulle de inte sälja den till oss. Med andra ord ansåg de att faktumet att få utslag av något man äter bara är trams. Detta har gjort mig misstänksam mot vården och därför har jag svårt att lita på att det verkligen bara är ägg. Så det betyder jättemycket att få höra era erfarenheter :)

• Gladhannapanna

Julia hade torra fläckar på kroppen från början nästan. Jag är ingen äggälskare så hon fick inte i sig så mkt medan jag ammade. Trots äggfri kost i ett år har hon fortfarande tendenser till torr hud trots att vi smörjer efter varje bad. Jag tror att hon har känslig hud helt enkelt!

• Kavat
    Minifer skrev 2011-04-22 22:27:40 följande:
    Yosa: Jo de sa det till oss också, men jag vet inte om jag litar på det. På hudkliniken vi var innan vi bråkade till oss en remiss till barnkliniken sade de att de inte trodde på allergier. Och att vi skulle smörja vår 12 veckors bebis med en klass 4 kortison, men inte berätta på apoteket vad vi skulle ha den till för då skulle de inte sälja den till oss. Med andra ord ansåg de att faktumet att få utslag av något man äter bara är trams. Detta har gjort mig misstänksam mot vården och därför har jag svårt att lita på att det verkligen bara är ägg. Så det betyder jättemycket att få höra era erfarenheter :)
    Mina barn har mycket eksem till och från. Men i de perioderna de inte får i sig saker de inte tål är de helt eksemfria. Tyvärr innebär det att sonen har en del eksem främst på vinterhalvåret när man är inomhus då han reagerar på kontakt med ägg, vete och havre. Han behöver inte ta i det själv utan det räcker att man inte tvättat sig efter att ha ätit och tar i något som han senare tar i.. Så han är superkänslig...

Dottern är eksemfri i stort tills vi provocerar något.. Hon vill så gärna äta frukter.. Men hon får främst eksem och klåda av de flesta frukter som äpple, päron, ananas, apelsin, jorgubbar mm.
  • Sousafon

Är det någon som har ett bra recept på ugnspannkaka utan ägg? Vissa sådana där snabba, enkla middagsrätter som barn gillar är svåra att göra utan ägg... Känns som att vi alltid äter samma sak här hemma, sonen är inte bara allergisk, utan också petig med maten... 

Svar på tråden Äggallergitråden