• Kavat

Äggallergitråden

Äggallergitråden: del 14

Äggallergitråden: del 13
    Här fortsätter tråden för oss alla med knoddar som ej tål ägg. Tanken är att vi ska kunna ge varandra stöd, tips, recept mm.

Leta efter ägg i INNEHÅLLSFÖRTECKNINGAR:
    Heläggspulver, Hönsäggvita, Äggalbumin, Ägglobulin, Äggula, Äggulepulver, Äggvita, Äggvitepulver, Ovalbumin, Albumin (är antingen mjölk- eller äggprotein, kontakta tillverkaren), E1105
    (E1105 går även under namnet Lysozym, som kan hittas i utlänsk ost samt konserveringsmedel.)

Ovo betyder ägg.

MPR-VACCINATION: Om ni har mycket allergiskt barn så rådfråga läkare innan ni vaccinerar. Inga reaktioner mot ägg i vaccinet har konstaterats sedan vaccinet gjordes om för några år sedan.

Läs mer på www.allergisidan.com och
    www.allergimat.com. Där finns även recet!
    Recept finns även på www.tasteline.com
    www.mjolkfri.com finns info och dissuktionsforum för äggallergi.
    Utgången bak/fika/godisrecepttråd för allergiker (stängd):
    www.familjeliv.se/Forum-5-72/m27172372.html
    Utgången matrecept-tråd för allergiker:
    www.familjeliv.se/Forum-5-72/m27146750.html
    Utgången recept-tråd för äggallergiker: www.familjeliv.se/Forum-5-72/m33843605.html
    Utgången recept-tråd utan ägg: www.familjeliv.se/Forum-5-72/m40187640.html

ÄGGERSÄTTNING:
    Äggersättning (1 ägg) till mjuka kakor (max två ägg kan bytas ut):
    -Koka upp 1 dl vatten med 1 msk hela linfrön. Låt svalna o sila sedan av. Använd “vattnet” (gelen).
    -Värm 2 dl vatten med 1½ tsk fiberhusk under omrörning.
    -1 tsk bakpulver. Tänk på att för mycket bakpulver ger smak, så ersätt inte för många ägg med bakpulver.
    -NoEgg (vanlig butik)
    -Loprofin (apoteket, är egentligen inte avsett för äggallergiker utan för njursjuka som behöver proteinreducerad kost)

Ersättning för ägg i gratänger och lådor:
    1 del mjölkpulver och 2 delar vatten
    Om man inte tål mjölk : 2 delar sojamjölk och 1 del vatten

Färser och köttbullar:
    Använd 1 mosad kokt potatis eller potatismospulver. Andra alternativ är att tillsätta 1 tsk potatismjöl eller majsstärkelse.

Bullar:
    Pensla med sockerlösning, mjölk, honungsvatten, juice, kokosmjölk, sirap eller smält smör.

Matbröd:
    Pensla med vatten, olja, filmjölk eller mjölk.

Allergitråd:
    www.familjeliv.se/Forum-3-318/m49715000.html
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-04-05 19:53
    NY Allergitråd:
    www.familjeliv.se/Forum-3-318/m51783396.html
  • Svar på tråden Äggallergitråden
  • Twixie
    feaf skrev 2011-04-13 09:09:06 följande:
    Slänger in en fråga här om recept på ägg och nötfri tårta, min ägg-allergiska son fyller 2 år nästa vecka så jag tänkte göra en tårta, nån som har tips och recept?

Tack!Glad 
    Sorry, såg inte din fråga Antingen kan du köpa färdiga marängbottnar och göra en god fyllning på kanske banangrädde/hallongrädde eller liknande (många är äggfria men som vanligt är det bara att läsa vilka ).
    Jag brukar göra en botten som jag fått/snott från Blå Myran(???) som också kan göras mjölkfri. Den är både enkel och god. Fyllning är lite beroende på humör. "Bara" sylt, banan, dumlekolaflutff pulver-mousse eller göra själv på frusen frukt, mixat med avokado (mogen!) och blanda i lite grädde.

Till påsk ska jag göra en tårta med sockerkaksbotten (äggfria som jag nämnde ovan) mellanlager av hallonmousse, i mitten en botten av maräng, mellanlager av chokladmousse, nästa mellanlager av ev. någon sylt (maken kan inte äta banan så därför hoppar jag över det ). Överdrag av gul vaniljgrädde .

Angående påskåpyssel så har jag sagt ifrån på det för sonen om det är riktiga äggkartonger eller måla riktiga ägg. Iofs har de inte haft det men han reagerade, iofs lätt, när han målade kartonger. Svårt att tvätta ur en kartong och det har ju varit ägg däri. Sonen har fått massor med annat att göra så jag tror inte han har tänkt på det så mycket.
    (¯`°?.¸ ღ Mammas älsklingar M & M ღ¸.?°´¯)
  • Billabong

Twixie: Jag ska direkt erkänna att detta med mat och bak inte är mitt specialområde... MEN. Menar du att det finns äggfria marängbottnar?! Jag har alltid trott att maräng på ngt sätt ÄR detsamma som äggvita, socker och lite ättika? Vad har man i de äggfria marängbottnarna istället för själva äggvitorna?

• Billabong

tes 75: Vår äggallergiske pojke är bara 21 månader gammal så det har inte påskpysslats på hans fsk under veckan som gick.. Han är inte allergisk mot luftburet ägg och det går därmed bra att de andra barnen äter ägg till frukost då och då. Personalen är jättenoggrann med att ha honom under bevakning och på ena sidan om sig långt ifrån alla ägg och tvättar sig noggrannt. Vi vet inte om han skulle reagera på kontakt med ägg. Hans läkare sa att vi inte ska laborera med det.

Och varmt tack för alla era svar om vilka allergier som är vanliga i kombination med äggallergi. Nu när vi har kollat honom extra de senaste dagarna har det, typiskt nog, inte dykt upp några röda kinder... Vi får luska vidare om det kommer tillbaka.

• Twixie
    Billabong skrev 2011-04-17 22:14:10 följande:
    Twixie: Jag ska direkt erkänna att detta med mat och bak inte är mitt specialområde... MEN. Menar du att det finns äggfria marängbottnar?! Jag har alltid trott att maräng på ngt sätt ÄR detsamma som äggvita, socker och lite ättika? Vad har man i de äggfria marängbottnarna istället för själva äggvitorna?
    Jepp Visst är det sjukt. Det är socker, mjölksyra och stabiliseringsmedel istället. De i brun kartong är de bottnar jag brukar köpa. Samma med vanliga maränger att det finns äggfria! Sjukt men sant! Bra att ha något son är köpebotten om man vill göra enkel tårta. Klassiker är ju marängbotten och daimgrädde
    (¯`°?.¸ ღ Mammas älsklingar M & M ღ¸.?°´¯)
  • SanTan

Jag håller med, visst är det sjukt att köpta maränger är äggfria!! Men så är det! (Jag bakade själv egna maränger igår och dom är verkligen inte äggfria!!! Bara ägg-vita och socker i dom!!!)

Men köpta marängbottnar med glass, skivad banan och chokladsås (se till så att den är nötfri) brukar funka som en utmärkt födelsedagstårta här hemma hos oss!!!! (min ägg-allergiska dotter gillar inte grädde, så vanlig gräddtårta går bort, även om sockerkakan är äggfri!!)

• Billabong

WOW! Åh vad härligt! Nu vet jag vad det blir för 2-årstårta i sommar!
    Jag är SÅ glad och tacksam över att denna tråden finns där jag kan lära mig mycket matnyttigt!

Tack Twixie och Tootoolah!

• SanTan

Kul att kunna hjälpa till! Jag har också fått en massa tips i den här tråden!

Lycka till med baket!

Vet du vad det roliga är, jag hade alltis samma tårta på min födelsedag när jag var liten. Jag var dock inte allergisk mot ägg, men jag gillar helt enkelt inte heller grädde och absolut inte grädde på sockerkaka! Så nog är detta allt ett favorit-val i tårtväg även om man tål ägg!!!

• Gladhannapanna

Ett annat tårttips!

Gör chokladbollssmet och tryck ut i en form med löstagbar kant. Pensla med smält choklad och strö på strössel.

Billigt och många barns favorit! Går ju att kombinera med glass eller grädde om man vill.

Vi hade glasstårta på dotterns kalas.

• Yeees

Jag specialbeställde en äggfri tårta idag till sonens kalas i helgen på vårt lokala bageri, det blir liknande napoleonbakelsen i degen o sen grädde, hallon o blåbär. Hoppas det blir gott, då vet man att man kan slippa baka ibland. Orkar inte baka nu, höggravid o allt Glad

• Yosa

Ett super-enkelt glasstårterecept är att köpa bid pack (utan ägg då) rosa glass. Sen lät jag paketet stå fram lite och sen tog jag och fyllde en hjärtformad sockerkaksform (går ju naturligtvis med vilken form man vill) och tryckte ut glassen i. Man behöver ha gladpack i botten så att glassen sedan ska lossna. Tryckte ut ordentligt i kanter och hörn. Sen frös jag formen. När det sen va kalas tog jag ut glassen ur formen (med hjälp av gladpacken) och lade på en tallrik. På den hjärtformade rosa glassen hällde jag sedan hjärtformat strössel. Passade perfekt till dotterns 4 års kalas

Svar på tråden Äggallergitråden